تغذیه کودکان اوتیسم | درمان اوتیسم | اوتیسم خفیف | اوتیسم خفیف

  • تغذیه کودکان اوتیسم

     

    تغذیه کودکان اوتیسم

    نکات طلایی، مضرات و فواید

     

    غذاهای مضر برای کودکان اوتیسم:

    -موادغذایی حاوی گلوتن که در گندم و محصولات آن مثل: نان، بیسکویت، ماکارانی، کلوچه ، کیک و…وجود دارد.
    -کازئین که در شیر و محصولات آن مثل: ماست، بستنی، کشک و انواع پنیر وجود دارد.
    -غذاهای آماده و کنسرو شده، مواد غذایی که رنگ های مصنوعی دارند، ترشیجات، چاشنی ها، ادویه ها، شکر (بهتر است عسل جایگزین شود)، شکلات، نوشابه ها (مخصوصا مشکی که مواد محرک بیشتری دارند)، شیرین کننده های مصنوعی، افزودنی ها و نگهدارنده ها.
    -شیرهای غیرلبنی فاقد کازئین یا ماکارانی هایی که فاقد گلوتن هستند می توانند جایگزین مناسبی باشند.
    شما برای تهیه و بزنامه ریزی غذایی و تغذیه سالم نیاز به زمان زیادی دارید، به خصوص زمانی که تازه این رژیم غذایی را شروع کرده اید. شما همچنین باید مراقب ورود گلوتن یا کازئین به رژیم غذایی کودکتان باشید. بهتر است برای استفاده از رژیم غذایی فاقد گلوتن و کازئین با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.
    نظریه ای که در این باره وجود دارد، این است که کودکان مبتلا به اوتیسم، قادر به شکستن کامل گلوتن و کازئین نیستند و به همین خاطر نفوذپذیری روده یا نشت کردن از روده افزایش می یابد. بنابراین، پروتئین های هضم نشده یا نیمه هضم شده، از طریق دیواره روده به جریان خون نشت می کنند و سپس وارد مغز می شوند، در نتیجه، این اتفاق می تواند منجر به مشکلات رفتاری، گفتاری و مهارت های اجتماعی شود.
    نظریه دیگری در این رابطه وجود دارد این است که، کودکان اوتیسم ،گلوتن و کازئین نمی توانند تحمل کنند و ممکن است در آنها ایجاد درد و ناراحتی کنند. لذا رژیم غذایی فاقد این پروتئین ها در کودکان مبتلا به اوتیسم، احساس بهتری ایجاد می کند و حتی خواب بهتری خواهند داشت، در نتیجه هوشیارتر خواهند بود و از درمان استفاده بهتری می کنند و پیشرفت بیشتری خواهند داشت.
    رژیم غذایی فاقد گلوتن و کازئین به همه کودکان اوتیسم کمک نمی کند و متخصصان علت آن را نمی دانند. اما کودکان اوتیسمی که دارای حساسیت غذایی یا مشکلات مزمن گوارشی هستند، تاثیر بهتری بر روی آنها گذاشته است.

     

    Autism 5 Tips to Your Child’s Healthy Diet salad 300x206 - تغذیه کودکان اوتیسم | درمان اوتیسم | اوتیسم خفیف | اوتیسم خفیف
    تغذیه کودکان اوتیسم

    غذاهای مفید در تغذیه کودکان اوتیسم :

    -استفاده از گندم تیره (چاودار) یا ذرت به جای گندم و محصولات آن
    -شیر خشک بدون کازئین یا شیر سویا و محصولات سویا جایگزین شیر
    -میوه و سبزی‌های تازه: میوه و سبزی‌ها سرشار از از ویتامینها، موادمعدنی و آنتی اکسیدانها هستند و دارای آنزیمی هستند که سم زدایی در بدن را انجام می دهند که کودکان اوتیسم فاقد آن می‌باشند. بهتر است این میوه و سبزی‌ها به صورت تازه و خام مصرف شوند.
    – مواد پروتئینی با ارزش بیولوژیک بالا: مانند انواع ماهیچه (گوشت) قرمز، مرغ، ماهی، تخم مرغ
    – آب: آب به شکل معدنی و تصفیه شده. کودکان اوتیسیک چون بیشتر گرفتار دچار یبوست هستند توصیه می شود بیشتر آب مصرف کنند.

     

    Integratori 300x157 - تغذیه کودکان اوتیسم | درمان اوتیسم | اوتیسم خفیف | اوتیسم خفیف
    تغذیه کودکان اوتیسم

     

     


    یه پیشنهاد ویژه

    مرکز مشاوره و کلینیک روانشناسی بوجیکا کادر روانپزشکی و روانشناسی کودک مجربی داره که شما می توانید از خدمات این متخصصین استفاده کنید.

    همین حالا اقدام کن


    ویتامین‌ها و مواد معدنی در تغذیه کودکان اوتیسم

    ویتامینA: مواد غذایی شامل: تخم مرغ، سبزیجات با رنگ سبز تیره مثل سبزی خوردن و اسفناج، سبزیجات نارنجی رنگ مثل هویج و کدوحلوایی و میوه های نارنجی رنگ مثل پرتقال و گرمک، روغن کبد ماهی، لبنیات، عسل
    ویتامین B:
    ویتامین B1: مخمرآبجو، بلغور جو، تخمه آفتابگردان
    ویتامین B2: جگرگوساله، قارچ، مخمرآبجو، اسفناج، شیر و ماست
    ویتامینB3: جگرگوساله، بادام‌زمینی، ماهی تن، سینه مرغ
    ویتامین B5: جگر گوساله، بادام زمینی، نخود، لوبیای سویا، برنج قهوه‌ای
     ویتامین B6: جگر گوساله، سیب‌زمینی، موز، عدس، اسفناج
    ویتامین B12: جگرگوساله، ماهی آزاد، فیله گوساله، تخم‌مرغ
    – ویتامین C : سیب زمینی ، گیلاس، جوانه دانه های یونجه، فلفل ها، مرکبات، گرمک، کلم بروکلی، توت فرنگی، سبزیجات و..
    – ویتامین D : ماهی‌های چرب (از جمله شاه ماهی، ماهی خال‌مخالی، ساردین و ماهی تن) کره، روغن کبدماهی، زرده تخم مرغ، ماهی آزاد
    – ویتامین E : روغن های گیاهی، انواع غلات، سیب زمینی، شیره چغندرقند، سبزیجات سبز، تخم مرغ، جگر، کله پاچه، جوانه گندم.

    اسیدهای چرب امگا-3 در تغذیه کودکان اوتیسم

    میزان اسیدهای چرب امگا۳ در کودکان اوتیسمی کمتر از از کودکان دیگرست و نیاز است که قطعا در برنامه تغذیه‌ای این کودکان امگا۳ گنجانده شود. غذاهایی مانند مثل ماهی و روغن ماهی غنی از امگا۳ هستند.
    اسیدهای چرب خطر بیماری‌های عصبی- روانی را در بالغین و بزرگسالان کمتر می‌کنند. نقصان (کمبود) اسیدهای چرب در دوره کودکی احتمال دارد سبب تشدید اختلال بیش فعالی، کم توجهی، اختلالات یادگیری (خواندن، نوشتن)، عدم توانایی انجام فعالیتهای هماهنگ ماهیچه‌ای (عضلانی) و بیماری‌های طیف اوتیسم شود.
    -منیزیم
    یکی از وظایف منیزیم ایجاد پیام بین عصب و عضله است که در کودکان اوتیسیک تاثیر مثبتی دارد. موادغذایی حاوی منیزیم شامل: دانه ها ، مغزها، آجیل ، کلم ، اسفناج ،غلات سبوس دارو حبوبات مثل لوبیا و سویا و… .
    -سلنیوم:
    سلنیوم در ساختن سلولهای سفید به بدن کمک می کند و از این طریق سیستم ایمنی را علیه بیماری و عفونت، محافظت می کند. سلنیوم مخصوصا برای کودکانی که دارو مصرف می کنند بسیار مفید است. غذاهای حاوی سلنیوم شامل: گردو، جگر، ماهی، تخمه آفتابگردان، میگو و…

    نتیجه کلی در تغذیه کودکان اوتیسم

    با سیستم غذایی مناسب و یک تغذیه سالم بعضی از پدر و مادر در طی مدت چند روز یا چند هفته شاهد دگرگونی هایی در کودکان خود می‌شوند، ولی برای بعضی پدر و مادر ماه‌ها زمان می برد که متوجه این دگرگونی (تغییرات) شوند و برخی متوجه تغییراتی نمی‌شوند.
    قبل از آغاز سبک (رژیم) غذایی فاقد گلوتن و کازئین، این ویژگی‌ها را در کودک خود وارسی نمایید. کودکم چند کلمه قادر به سخن گفتن است؟ کودکم چندبار رابطه چشمی برقرار می‌کند؟ کودکم در این هفته چندبار کج خلقی کرده است؟ بعد، از این سبک (رژیم) غذایی که طی هفته‌ها و ماه‌ها استفاده می کنید، رشد و تغییرات فرزندتان را مجددا مورد وارسی قرار دهید. چنانچه شاهد هیچ تغییر و پیشرفتی در فرزندتان نبودید، امکان دارد این سبک (رژیم) غذایی بر روی فرزند شما بی اثر باشد.

     

    درمان اوتیسم و اختلالات مشابه به صورت تخصصی در کلینیک بوجیکا، توسط متخصصان این مرکز انجام می شود. 

     


    یه پیشنهاد ویژه

    مرکز مشاوره و کلینیک روانشناسی بوجیکا کادر روانپزشکی و روانشناسی  مجربی داره که شما می توانید از خدمات این متخصصین استفاده کنید.

    همین حالا اقدام کن


     

    مقالات مرتبط
    بیماری اوتیسم را چقدر می شناسید؟!!
    علل اختلال اوتیسم و روش های درمانی
    کودکان اوتیسم می توانند به مدرسه و دانشگاه بروند؟
    اوتیسم و علائم اولیه آن در کودکان
    اختلالات خواب کودکان اوتیسم و بهترین روشهای درمانی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.