تشخیص بیش فعالی از چه سنی است و علائم آن چیست؟| درمان بیش فعالی

  • تشخیص بیش فعالی

    تشخیص بیش فعالی

    تشخیص بیش فعالی مجموعه نشانه هایی است با محدودیت میزان توجه که با سطح رشد فرد ناهماهنگ است و به نقض توجه و تمرکز ، رفتار غیرمنتظره ، بیش فعالی منتج میشود.
    مشخصه اساسی به منظور تشخیص بیش فعالی وجود الگوی پایدار فقدان توجه یا بیش فعالی تکانشگری است که در قیاس با آنهایی که در همان سطح از رشد هستند شدیدتر است.
    420015175 H 300x205 - تشخیص بیش فعالی از چه سنی است و علائم آن چیست؟| درمان بیش فعالی
    تشخیص بیش فعالی

    سن تشخیص بیش فعالی

    این مشکل بایستی در کمترین حالت شش ماه تداوم داشته باشد و در محل خانواده (خانه و مدرسه) وجود داشته باشد و در کارکرد اجتماعی و تحصیل خلل ایجاد کرده باشد، هم چنین پیش از ۷ سالگی نشانه وجود داشته باشد و تقریبا از سن 3 سالگی علائم آن قابل تشخیص است.
    بیش فعالی به حالتی دلالت میکند که در آن کودک به طوری مفرط و بیشتر از حد معمول فعال و پر جنب و جوش است. جنبش زیاد این کودکان نه فقط خود آن‌ها بلکه اطرافیان، همکلاسیها، اولیای مدرسه را گرفتار مشکل میکند از آن جایی که در میان درصد بالایی از معتادین و آنهایی که ترک تحصیل کرده اند نشانه‌های بیش فعالی در دوران کودکی مشاهده شده است.
    از طرفی کودکان بیش فعال در ریسک خطر بالایی از اختلال سلوک، شخصیت ضد اجتماعی و سوء مصرف مواد روانگردان هستند. ، لذا آگاهی همگان علی الخصوص پدر و مادر و معلمان از این حالت‌ها از ارزش بالایی برخوردار است.
    نقص در تمرکز یا اختلال بیس فعالی (ADHD) شرایطی را برای کودک ایجاد میکند که نتواند آرام و بدون جنبش بنشیند، رفتارش را کنترل کرده و توجه خود را به یک موضوع خاص معطوف کند. از هر یکصد کودک ۵ کودک میتوانند به اختلال بیش فعالی مبتلا باشند و هم چنین در سالهای دبستان گسترش این مشکل در پسران نه درصد ودر دختران چهار درصد است.
    5aa3aa9d878301051c20cd38 300x169 - تشخیص بیش فعالی از چه سنی است و علائم آن چیست؟| درمان بیش فعالی
    تشخیص بیش فعالی

    چطور میشه بیش فعالی رو تشخیص داد؟

    بعضی از پدر و مادر با دیدن پرتحرکی کودکان خود به بیش فعالی آن‌ها مشکوک میشوند ولی باید دانست که جنب و جوش زیاد نشانه قانع کننده‌ای به منظور تشخیص بیش فعالی نیست.
    عدم توانایی در تمرکز و نداشتن صبر در گوش کردن، عدم توانایی در پرداختن به جزئیات، عدم توانایی در انجام تکالیف مدرسه و دیگر وظایف محوله، بی دقتی و بی نظمی، گم کردن دائم لوازم ، بی قراری (معمولا نشستن آرام در یک جا برای این کودکان مشکل است) و عدم توانایی در انتظار کشیدن از دیگر علایم این اختلال است.
    کودکان بیش فعال احساس خطر ندارند و دست به کار های خطرناک می زنند که گاهی اطرافیان این موضوع را نشانه شجاعت کودک به حساب می‌آورند در حالتی که این مورد یکی از نشانه‌های بیش فعالی به شمار می‌آید.
    تشخیص بیش فعالی با یک آزمون خاص امکانپذیر نیست. مجموعه‌ای از این نشانه‌ها باید (حداقل در طی مدت ۶ ماه) مورد ارزیابی قرار گیرد. کودک این موارد را بطور معمول پیش از هفت سالگی نشان میدهد . هم چنین طفلی که دارای این نشانه هاست با رفتارهایش اطرافیان خود را در محیط‌های گوناگونی مانند مدرسه یا خانه گرفتار مشکل میکند و یا با هم کلاسی ها و همسالان خود نیز به آسانی کنار نمی‌آید.
      تحقیقات ویرجینیا داگلاس (۱۹۷۹) در کانادا این عقیده را به وجود آورد که هسته‌ی اساسی مشکل این کودکان نقص در حفظ توجه ، کنترل تکانه‌ها و بالا و پایین برانگیختگی است تا فعالیت بیشتر از اندازه .
    حدود سه دهه است که این مشکل با سه نشانه اساسی شامل کمبود توجه ، بیش فعالی، تکانشگری تعریف شده است که اینروزها به دو مورد بیش فعالی و تکانشگری افت پیدا کرده اند. دلیل حذف ویژگی نقص توجه آن است که برآیند تحقیقات علمی متعدد مشخص کرده اند که خلاف تصور قبلی به طور اساسی دارای کمبود توجه نیستند بلکه کمبود توجه در آنها اختلالی ثانویه است.
    1s3x 6257 1432 1534 1200x630 1 1080x630 300x175 - تشخیص بیش فعالی از چه سنی است و علائم آن چیست؟| درمان بیش فعالی
    تشخیص بیش فعالی
     

      تکانشگری چیست؟

    رفتار تکانشی را اینگونه توصیف می‌کنند:
    ۱_ناتوانی در کنترل بازداری و ممانعت از عمل
    ۲_انجام کار بدون فکر و آگاهی
    ۳- انجام کار بدون برنامه ریزی و بی توجهی به پیامد آنها
    B97368260Z.120140924140927000GQS6M058.11 300x170 - تشخیص بیش فعالی از چه سنی است و علائم آن چیست؟| درمان بیش فعالی
    تشخیص بیش فعالی
    نکات کلیدی و مهم در زمینه بیش فعالی
    ۱ – بیش فعالی شایع‌ترین اختلال روانپزشکی کودکان است و در پسران ۲ تا سه برابر بالاتر از دختران است.
    2 – بیشتر وقتها بیش فعالی تا سن جوانی و بزرگسالی ادامه دارد. چنانچه نقص توجه / بیش فعالی بهبود نگردد به احتمال فراوان مشکلاتی زیادی را در مدرسه در پی دارد.
    ۳- بیش فعالی کشف تازه ای نیست و بکارگیری دارو برای بهبود بیش فعالی نیز کار جدیدی نیست.
    ۴- این امکان وجود دارد که بیش فعالی بگونه‌ای ژنتیکی انتقال یابد بدین معنا که میتواند به گونه‌ای اختلال وراثتی باشد.
    ۵- بیش فعالی بیشتر به همراه دیگر اختلالات رخ میدهد. رایج‌ترین آن‌ها ناتوانی یادگیری و اختلال رفتاری است مانند اختلال نافرمانی مقابله ای  و اختلال سلوک است.
    ۶- به دو دلیل تشخیص و بهبود هر چه سریعتر بیش فعالی با اهمیت است. اول اینکه درمان به کسی که اکنون در سن کودکی است موثر تر است. چنانچه کودک دروس خود را هر چه بهتر در مدرسه آموزش ببیند ، به وی یاری میشود تا از تنش و اضطراب و فشارهای روحی متعاقب از مشکلات اموزشی دور بوده و از مورد تنفر بودن دیگر کودکان و درگیری با والدین در امان باشد.
    دوم درمان به هنگام میتواند ریسک مشکلات رفتاری  بیش فعالی کودکان را که با احتمال فراوان ، تا دوره بزرگسالی تداوم می‌یابد کاهش دهد.
    ۷- تشخیص بیش فعالی در کودکان بر اساس تاریخچه ژنتیکی دقیق مادر و پدر یا بقیه آنهایی که در تربیت کودک سهیم هستند، گفتگو با آموزگاران و دیگرانی که با کودک سر و کار دارند و مقیاس‌های سنجش (که در توصیف وجود و شدت علایم به کار می‌رود) صورت میگیرد.
    تشخیص بیش فعالی در بزرگسالان بر پایه گفته‌های خود شخص و کسی که به فرد بزرگسال نزدیک است همسر یا دوستان می‌باشد.
    ۸- هیچگونه آزمایش آزمایشگاهی برای تعیین این که کودکی بیش فعالی دارد یا نه، وجود ندارد و تشخیص در گفتگو با فرد بیمار یا والدین و مقیاس‌های ارزیابی صورت میگیرد .
    ۹- در بخش زیادی موارد می‌تواند مسائل زیادی از بیش فعالی را در کودکان ، جوانان و افراد بزرگسال بهبود بخشید و در برخی موقعیت‌ها از بین برد. دارو درمانی میتواند در هفتاد درصد کودکان در سنین مدرسه‌ای و حداقل شصت درصد افراد بزرگسال دارای «بیش فعالی» نتیجه‌ای بسیار سودمند داشته باشد.
    ۱۰- درمان روانپزشکی بیش فعالی می‌تواند هم برای کودکان و هم افراد بزرگسال کمک فراوانی باشد. تغییرات در برنامه تربیتی کودک می‌تواند پدران ومادرانی را که با کودک مبتلا به بیش فعالی سر و کار دارند یاری دهد. آموزش جبرانی (کلاسهای آموزشی خصوصی یا کلاس‌های اموزشی تک درس) نیز میتواند برای کودکانی که ناتوانی یادگیری دارند سودمند باشد.
    ۱۱ – در بزرگسالی دارو تاثیر گذار است و بررسی‌ها مشخص کرده اند که بهبود هایی مانند درمان زوجین و بهبود از مسیر آموزش روان شناختی می‌تواند یاری دهنده باشند.
    ADHD 3 940x627 300x200 - تشخیص بیش فعالی از چه سنی است و علائم آن چیست؟| درمان بیش فعالی
    تشخیص بیش فعالی

    یه پیشنهاد ویژه

    مرکز مشاوره و کلینیک روانشناسی بوجیکا کادر روانپزشکی و روانشناسی  مجربی داره که شما می توانید از خدمات این متخصصین استفاده کنید.

    همین حالا اقدام کن


     درمان بیش فعالی | درمان بیش فعالی بدون دارو | درمان دارویی بیش فعالی
     بیش فعالی در کودکان | علائم بیش فعالی در کودکان
    بیش فعالی کودکان چیست؟ | علائم بیش فعالی کدامند؟
    درمان بیش فعالی بدون دارو | درمان قطعی بیش فعالی
    طول دوره درمان بیش فعالی | بیش فعالی تا کی ادامه دارد
    مرکز مشاوره کودک و خانواده بوجیکا

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۶ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.