انواع تست هوش کودکان با جواب؛ مرکز تست هوش در تهران

تست هوش تخمین عملکرد فعلی دانش آموز از طریق انجام وظایف مختلف است که برای ارزیابی انواع مختلف استدلال طراحی شده است. ضریب هوشی دانش آموز (IQ) معمولاً با آزمایش استاندارد شده با تست های مرجع نرمال اندازه گیری می شود.

  • چند وقتی بود من هم مثل همه مادرهای جوان دیگه دوست داشتم با انجام تست هوش کودکان و آگاهی از ضریب هوشی دخترم یک نگاهی اجمالی به توانایی‌هاش داشته باشم تا از طریق اون برای ادامه تحصیلش بهتر برنامه ریزی کنم و استعداد فرزندم رو از طریق آزمایش تایید کنن تا زمان را برای کمک بهش از دست ندم. به همین دلیل دخترم رو به کلینیک “بوجیکا” برای تست هوش بردم. چیزی که برام خیلی جالب بود، انواع متنوع تست‌ها بود. در ضمن من اونجا یادم گرفتم که چطوری می‌تونم به تقویت هوش دخترم کمک کنم.

     

    معرفی انواع تست هوش برای کودکان

     

    احتمالاً تابه‌حال هیچ حوزه دیگری به‌اندازه ارزیابی هوش مناقشه برانگیز نبوده است و بین روانشناسان در این زمینه اختلاف‌ نظرهای بسیاری وجود دارد، در این‌که آیا هوش آموختنی است یا موروثی. هوش یک توانایی است یا مجموعه‌ای از آن‌ها!

    تلاش برای تست هوش کودکان از دیرباز جزوی از روانشناسی بوده است. مطالعاتی که در زمینه بررسی نمرات هوش دانش آموزان و عملکرد آن‌ها در مدرسه صورت گرفته است، نشان می‌دهد که بین هوش و عملکرد افراد ارتباط زیادی وجودی دارد. درواقع می‌توان آن را معیاری برای موفقیت دانش‌آموز در سطح مدرسه و به‌صورت انفرادی دانست. این شاخص نشان ‌دهنده عملکرد یک فرد نسبت به بقیه در آزمون هوش است.

    یکی از دغدغه‌های والدین اطلاع یافتن از میزان بهره هوشی و استعدادهای فرزندشان است. آگاهی از توانایی‌های فرزند و محدودیت‌های او می‌تواند در جهت آموزش او گامی مفید باشد.

    بخش زیادی از هوش به ‌صورت ژنتیکی است و از والدین به فرزندان منتقل می‌شود و قطعاً آموزش‌هایی که در بستر جامعه برای فرد فراهم می‌شود، می‌تواند راه را برای پرورش هوش و استعدادهای کودکان فراهم کند. در قدم اول اطلاع از بهره‌ی هوشی کودکان از طریق تست‌های روانشناسی می‌تواند آگاهی‌های لازم را در اختیار شما قرار دهد.

    روانشناسان عقیده دارند که سنین قبل از مدرسه زمان مناسبی برای انجام غربالگری‌های تست هوش کودکان است.

     

    هوش چیست؟

     

    هوش را می‌توان یک قابلیت ذهنی و چند بعدی دانست. ما با هوش‌های چندگانه‌ای روبرو هستیم که ممکن است کودک در یک یا چند تا از آن‌ها نبوغ بیشتری را داشته و در بقیه ضعیف باشد. تلاش‌هایی که برای تدوین یک تعریف جامع از هوش انجام ‌شده، همیشه بی‌نتیجه بوده است. علت آن انتزاعی بودن مفهوم هوش است زیرا درواقع هیچ پایه محسوس و فیزیکی ندارد. به همین علت تاکنون به تعریفی از هوش نرسیده‌ایم که مورد قبول همگان باشد. ولی می‌توان تعاریفی که از هوش ارائه ‌شده را در سه دسته طبقه‌بندی کرد.

    1-تعاریفی که در آن‌ها بر سازگاری با محیط تأکید شده است، یعنی هوش را به معنی تطبیق با موقعیت‌های جدید و کنار آمدن با آن‌ها دانسته‌اند.

    2-تعاریفی که بر یادگیری تمرکز دارند و آن را آموزش پذیری به معنای عام می‌دانند.

    3-تعاریفی که هوش را تفکر انتزاعی می‌دانند و توانایی استفاده از نمادها و مفاهیم را به شما کلامی و عملی هوش تلقی می‌کنند.

    4-تعریف چهارم که دربردارنده همه این مفاهیم است و هوش را مجموعه‌ای از استعدادها می‌داند که به ‌منظور تفکر و عمل با هدف سازگاری مؤثر با محیط در فرد وجود داشته باشد.

     

    SEL brain  1024x662 - انواع تست هوش کودکان با جواب؛ مرکز تست هوش در تهران
    تست هوش کودکان

     

    تاریخچه تست هوش

     

    ضریب هوشی (IQ) یا همان هوش (Quotient Intelligence)، یک اندازه گیری از هوش نسبی است که توسط یک تست استاندارد تعیین می شود. اولین آزمایش اطلاعاتی در سال 1905 توسط آلفرد بینه و تئوفیل سیمون انجام شد تا مشخص شود که دانش آموزان مدرسه فرانسوی برای آگاهی از آموزش های منظم خیلی کند  هستند.

    انواع تست هوش برای کودکان

     

    تست هایی که در ادامه مطلب تست هوش کودکان به آن‌ها اشاره می‌کنیم، هرکدام از زیرمجموعه‌ای از آزمون‌ها تشکیل ‌شده‌اند که به بررسی توانایی‌های مختلف در افراد می‌پردازند. نمرات تمامی این آزمون‌ها با هم ترکیب می‌شود و معیاری از توانایی کلامی و غیرکلامی، سرعت پردازش کودک، حافظه کاری و نمره IQ به دست می‌آید که می‌تواند سنجش همه ‌جانبه‌ای باشد. مواردی که به آنها خواهیم پرداخت معتبرترین و کاربردی‌ترین آزمون‌های هوشی است که برای  تست هوش کودکان وجود دارد:

     

    تست هوش وکسلر

    ،

    یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین تست هوش کودکان که  مطرح است ، تست هوش وکسلر است. این آزمون اولین بار در سال 1949 منتشر شد و در سال 1974 مورد تجدیدنظر قرار گرفت. تست هوش وکسلر برای کودکان 6 تا 16 سال طراحی ‌شده است و دارای 10 آزمون فرعی اجباری و 3 آزمون تکمیلی است.

    مهم‌ترین هدف از این آزمون درجه‌بندی سن عقلی و بهره هوشی در کودکان است و بارها دستخوش تغییر و تجدیدنظر قرارگرفته است. این تست را می‌توان یکی از مناسب‌ترین انواع تست هوش برای همه رده‌های سنی شامل کودکان، نوجوانان و بزرگ‌سالان دانست که نسخه‌های آن بر اساس گروه‌های سنی مختلف است. مزیت این تست هوش کودکان در این است که  با آن علاوه بر بهره هوشی کلی، بهره هوشی کلامی و عملی را هم می‌توان مشخص کرد.

    از کارکردهای دیگر این تست ارزیابی کارکردهای عصب‌شناختی است که در اکثر مدارس و مهدکودک‌ها به اجرا درمی‌آید.

    آخرین نسخه این آزمون در سال 2014 منتشر شده که هدف از آن سنجش هوش کلامی و غیرکلامی در کودکان است. این آزمون برای کودکان 11 ماهه و 6 تا 16 است که به‌صورت جداگانه انجام می‌شود. این آزمون دارای کاربردهای زیادی برای افراد است.

    در مدارس تیزهوشان برای ورودی‌های پایه ششم و نهم از این آزمون استفاده می‌شود تا توانایی‌های ذهنی کودکان را به‌طور کامل بررسی کرده و قابلیت‌های دانش آموزان مشخص می‌شود و افراد نخبه و تیزهوش را از بقیه متمایز می‌کند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید از این تست فقط برای پی بردن به بهره هوشی افراد استفاده نمی‌شود بلکه این آزمون برای ارزیابی روان‌شناختی، به ویژه اختلال در عملکرد مغز نیز کاربرد دارد. اگر اختلاف بین هوش کلامی و غیرکلامی زیاد باشد می‌تواند نشان‌ دهنده انواعی از آسیب‌های مغزی در افراد باشد.

    به همین دلیل بهترین راه آگاهی از نتایج تست هوش وکسلر، بررسی اختلاف بین هوش کلامی و غیرکلامی است. نباید تفاوت آشکار و معناداری بین این دو وجود داشته باشد؛ زیرا تفاوت معنادار در این دو بهره هوشی می‌تواند ناشی از نابهنجاری‌هایی در نیم‌کره‌های چپ یا راست باشد.

    تست هوش وکسلر دارای ده آزمون اصلی و پنج خرده آزمون بوده و مدت برگزاری آن 80 دقیقه است. مقیاس‌هایی که در این آزمون مورد بررسی قرار می‌گیرد شامل موارد زیر است.

    • درک کلامی
    • استدلال ادراکی
    • سرعت تحلیل
    • حافظه کاری

    در این تست هوش برای کودکان بسیاری از نقاط ضعف و قوت کودک آشکار می‌شود. این ارزیابی می‌تواند توانایی‌ها، مهارت‌ها، پتانسیل‌های شناختی و ظرفیت یادگیری کودک را برای ما مشخص کند.

    تست هوش استنفورد بینه

     

    آزمون هوش استنفورد بینه برای اولین بار در سال 1905 تهیه شد. این تست برای سنجش میزان هوش از تکالیفی که مستلزم استدلال و توانایی حل مسئله باشد استفاده می‌کند. بعدها بازنگری در آن انجام شد و جدیدترین نسخه آن در سال 1986 انتشار پیدا کرد که چهارمین ویراست استنفورد بینه است.

    این آزمون را می‌توان نخستین آزمونی دانست که شبیه آزمون‌های هوشی معاصر و یکی از مورد اعتمادترین آن‌ها است زیرا هوش کودکان هم به‌صورت کلامی و هم غیرکلامی در آن موردسنجش قرار می‌گیرد. استنفورد یک روانشناس فرانسوی است. در سال 1881 قانونی در فرانسه تصویب شد که به ‌موجب آن حضور در مدرسه برای کودکان اجباری شد.

    در سال‌های قبل اگر کودکی نسبت به بقیه کند ذهن‌تر بود در خانه نگهداری می‌شد؛ اما در حال حاضر معلمان باید کار خود را بر دامنه وسیعی از افراد با وجود تفاوت‌هایی که بین آن‌ها بود تطبیق می‌دانند. دولت فرانسه از بینه خواسته بود که آزمونی را طراحی کند که کودکان کند ذهنی را که نمی‌توانند در مدرسه حضور داشته باشد را شناسایی کنند.

    با تهیه این آزمون کودکان در سنین مختلف و با بهره هوشی متفاوت در مقاطع مختلف تحصیل می‌کردند و موانع از میان می‌رفت. در این تست، هوش کودکان در پنج سطح موردبررسی قرار می‌گیرد. استدلال سیال، حافظه کاری، دانش، استدلال کمی و پردازش دیداری و فضایی مواردیست که در این آزمون گنجانده ‌شده است. کودکانی که بعد از سن 2 سالگی قرار دارند می‌توانند که از طریق این آزمون مورد سنجش قرار بگیرند.  البته باید در یک محیط استاندارد و توسط یک شخص حرفه‌ای و ناظر این آزمون اخذ شود.

    تعداد سؤال‌ها بستگی به سن کودک دارد و می‌توان آن‌ها را کم‌ و زیاد کرد. بعضی از تست ها هستند که کودک را مجبور به دادن پاسخ کتبی می‌کنند ولی در این آزمون کودک می‌تواند پاسخ‌های شفاهی داده یا بتواند بعضی کارها را عملی انجام دهد. جدا کردن گوی‌های رنگی از یکدیگر، ترسیم اشکال هندسی بسیار پیچیده و درهم، اسم بردن از اشیای مختلف، ساختن انواع پل‌ها از نمونه کارهایی هستند که در این تست هوش کودکان باید انجام گیرد.

    این آزمون برای پیش‌بینی  پیشرفت تحصیلی کودکان کاربرد زیادی دارد زیرا دارای پایایی بالایی است و با انجام آن به‌راحتی می‌توان کودکان سرآمد، عقب ‌مانده و دچار اختلال یادگیری را از هم جدا کرد.

    این آزمون دارای 15 تا خرده آزمون دیگر است که طبقه‌بندی‌های زیر را در خود دارد.

    • استدلال کلامی: بررسی خزانه واژگان، درک مطلب، روابط کلامی و مهمل یابی
    • استدلال کمی: ساخت معادله‌ها، درک کمی و عدی
    • استدلال انتزاعی و دیداری: از طریق تا کردن و بریدن کاغذ در شکل‌های مختلف، مارتریس ها و تحلیلی از الگوها
    • حافظه کوتاه‌مدت: مربوط به حافظه رقم، اشیاء، مهره‌ها و سطرها

    نکته بسیار جالب این آزمون این است که برای گروه‌های سنی مختلف شیوه برگزاری متفاوت است. برای مثال آزمونی که برای کودکان 2 تا 2/5 سال برگزار می‌شود، دارای 4 بخش است که شامل تشخیص در اجزای بدن مانند مو، دهان و دست، ساخت برج و پل با اشیای چوبی و اسم بردن از اشیای مختلف است. درحالی‌که آزمون‌های سن 3 تا 3/5 سال تکرار سه رقم بعد از گوش دادن، تست درک و فهم از طریق سؤالاتی مانند تشنه شدی چه‌کاری انجام می‌دهی؟ و جدا کردن دکمه‌های هم‌رنگ است.

     

    تست هوش آدمک گودیناف

     

    این آزمون در سال 1926 توسط فلورانس گودیناف طراحی و به جامعه عرضه شد. شاید بتوان گفت که این اولین آزمون هوش بود. البته در سال‌های گذشته دستخوش تغییراتی شده است که در حال حاضر می‌توان آن را یک مرجع قابل استناد برای سنجش هوش و نبوغ فکری در کودکان و نوجوانان به شما آورد.

    رده سنی که می‌توانند از این تست هوش کودکان استفاده کنند بین 3 تا 13 سال است. انجام دادن آن بسیار راحت است و برای افرادی طراحی ‌شده که نمی‌توانند انواع تست های دیگر را به کار ببرند و فقط مربوط به توانایی‌های هوش غیرکلامی است. این تست حتی برای کودکانی که قادر به صحبت کردن نیز نباشند کاربرد دارد.

    در این آزمون از کودک خواسته می‌شود که یک انسان را ترسیم کند. برای ترسیم هر قسمت از بدن یک امتیاز تعلق می‌گیرد و اگر کودک بتواند آن را دو بعدی ترسیم کند سه امتیاز به هر بخش اختصاص پیدا می‌کند. همچنین اگر بتواند ویژگی‌ها و اشیای متعلق به انسان را نیز طراحی کند نمره بیشتری را کسب می‌کند. این آزمون می‌تواند به دو صورت فردی و گروهی اجرا شود.

    هرچند که اجرای این تست بسیار راحت است، اما تفسیر دقیق آن سخت و زمان‌بر می‌باشد و نیاز به یک فرد متخصص در این زمینه دارد. مزایای این تست شامل موارد زیر است:

    • درک اختلالات رفتاری و عاطفی که در کودکان وجود دارد.
    • قابلیت استفاده از آن برای کودکانی که قادر به صحبت کردن نیز نباشند، وجود دارد.
    • ارزیابی کلی سطح هوش کودکان در مدت ‌زمان کوتاهی انجام می‌شود.

    امتیازدهی به تست آدمک از دو طریق صورت می‌گیرد.؛ در حالت اول امتیاز به هوش غیرکلامی کودک و در حالت دوم به وضعیت عاطفی و رفتاری کودک امتیاز داده می‌شود. این کار بسیار سخت و پیچیده است و فقط افراد متخصص قادر به انجام آن هستند.

    تصویری که کودک از آدمک می‌کشد باید تصویری کامل باشد و اعضای بدن در آن ترسیم ‌شده باشند. محدودیتی در ترسیم تعداد آدمک‌ها و رنگ و شکل آن‌ها نیست و این به خلاقیت و تفکر کودک بستگی دارد.

     

    تست هوش کتل

     

    ریموند برنارد کتل روانشناسی بود که نظریه هوش سیال و متبلور را مطرح کرد. این تست نیز جزو انواع غیرکلامی و تست هوش تصویری در کودکان است و در استاندارد بالاتری قرار دارد. این تست برای رده سنی بین 7 تا 13 سال بسیار مناسب است. این آزمون در ردیف آزمون‌های وابسته به فرهنگ است و محتوای آن طوری طراحی ‌شده است که مجزا از عوامل فرهنگی است و هوش سیال مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. این آزمون دارای سه مقیاس مختلف است:

    • مقیاس 1: این مقیاس برای کودکان عقب ‌مانده و در رده سنی 4 تا 8 ساله است.
    • مقیاس 2: برای بزرگ‌سالانی که تحصیلاتی کمتر از متوسط داشته باشند و در ردیف سنی 8 تا 14 ساله باشند.
    • مقیاس 3: مختص افرادی است که دارای تحصیلات دانشگاهی‌اند و جزو بزرگ‌سالان باهوش به شمار می‌آیند.
    studychildre scaled - انواع تست هوش کودکان با جواب؛ مرکز تست هوش در تهران
    تست هوش کتل

     

     

     

    تست هوش چندگانه گارنر

     

    همان‌طور که از نام آن مشخص است یک آزمون چندبعدی برای سنجش هوش در کودکان است. این تست هوش کودکان دارای محبوبیت زیادی بین روانشناسان است؛ زیرا دارای ابعاد متنوعی است و می‌تواند در زمینه درسی و شغلی بسیاری از ابهامات را برطرف کرده و مسیر آینده فرد را مشخص کند. با این تست می‌توان به یک دیدگاه کلی در مورد استعدادهای کودکان دست ‌یافت.

    گارنر این نظریه را برای اولین بار در سال 1983 مطرح کرد و به معرفی 7 نوع هوش پرداخت و مفاهیم گسترده‌تری را از هوش مطرح کرد که تا آن زمان کسی به آن نپرداخته بود. گارنر عقیده دارد که هر فردی در درجاتی از این هوش هفتگانه برخوردار است که در برخی از افراد یکی از هوش‌ها قوی‌تر است که به آن هوش غالب گفته می‌شود.

    الگوهای چندگانه هوش شامل موارد زیر است:

    • هوش کلامی- زبانی: به این معنی است که فرزند شما به‌خوبی می‌تواند از کلمات استفاده کند و توانایی بالایی در این زمینه دارد.
    • هوش ریاضی: هوش سروکار داشتن با اعداد است و کودکانی دارای این استعداد بازی با اعداد را دوست دارند و توانایی خوبی در این بخش‌ از خود نشان می‌دهند.
    • هوش فضایی: توانایی ذهنی فرزند شما در تصویرسازی ذهنی بسیار بالا است.
    •  هوش موسیقیایی: به معنی درک موسیقی و توانایی در یادگیری و تمرین آن است که در برخی از کودکان بسیار بالا است.
    • هوش جنبشی- حرکتی: کودک توانایی دارد که حرکات بدنش را تحت کنترل درآورد و می‌تواند در زمینه‌های ورزشی بسیار موفق باشد.
    • هوش درون فردی: به معنای درک دیگران و همدردی با ایشان است و فرد می‌تواند از نگاه دیگران نیز به مسائل نگاه کند و قدرت تشخیص بالایی دارد.
    • هوش میان فردی: در انجام کارهای گروهی بسیار موفق و فعال است و از این کار لذت می‌برد.
    •  هوش طبیعت‌گرا: علاقه بسیاری به سپری کردن اوقات در طبیعت دارد و از حیوانات، درختان و طبیعت لذت می‌برد و به دنبال کشف جدیدی در آن است.
    • هوش وجودی: سؤال‌های فلسفی راجع به پیدایش، زندگی و مرگ برای این فرد مهم تلقی می‌شود.

    پس از انجام تست هوش گارنر متوجه خواهید شد که کودک شما در یک یا چند هوش قوی‌تر از بقیه عمل می‌کند و در این شرایط توجه به توانایی و استعدادهای کودک ضروری است و اقدام‌های بعدی در جهت برنامه‌ریزی برای کودک باید بر اساس توانمندی های او صورت پذیرد.

     

    تست هوش ریون

     

    یکی دیگر از آزمون‌های تست هوش کودکان که به‌صورت تصویری طراحی ‌شده، تست هوش ریون است. تصاویر آن به‌صورت رنگی بوده و برای سنین 5 تا 10  مناسب است. در این آزمون از کودک خواسته می‌شود تا قطعه‌های گمشده از یک تصویر را پیدا کرده و آن را تکمیل کنند. به این تست ماتریس پیشروندِه نیز گفته می‌شود زیرا الگوهای این آزمون به شکل ماتریس هستند.

    مزیت تست ریون در این است که پس از انجام آزمون می‌توانید اطلاعاتی را در مورد عملکرد شناختی کودک خود به دست بیاورید. در ارزیابی‌های شغلی مربوط به بزرگ‌سالان نیز می‌توان از این تست استفاده کرد. مهم‌ترین ویژگی‌هایی که تست ریون دارد این است که سنجش مهارت‌های پیشرفته مشاهده و تفکر از طریق آن انجام می‌پذیرد.

    سؤالات در ابتدا راحت‌تر بوده و به‌مرور سخت‌تر می‌شود. ماتریس‌ها به سه شکل طراحی ‌شده‌اند، پیش‌رونده استاندارد، پیش‌رونده رنگی، پیش‌رونده پیشرفته که عملکرد آن‌ها متناسب با توانایی‌های مختلف است.

    در بین تست هایی که نام بردیم تست ریون از اعتبار بیشتری برخوردار است و این به دلیل هماهنگی و تجانس درونی سوالات آن است. این تست باید در کمال آرامش تکمیل شود و نباید عجله در انجام آن صورت بگیرد. تصویر را در اختیار کودک قرار داده و توضیحاتی در مورد آن داده شود. این تست در 36 سؤال طراحی ‌شده است که دارای سه سطح A، ab و B است و در هر سطح 12 سؤال 6 گزینه‌ای وجود دارد که تنها یکی از آن‌ها صحیح است.

    تست هوش بوناردل

     

    یکی دیگر از انواع تست های هوش تصویری و غیرکلامی تست بوناردل است که طراح آن ‌یک فرد فرانسوی با همین نام است. این تست کاربرد زیادتری دارد زیرا استفاده از آن آسان‌تر از بقیه تست ها است. در پایان این آزمون شما به نتیجه کلی از هوش در فرد موردنظر می‌رسید. امکان استفاده از این تست برای کودکان و نوجوانان و حتی افراد بزرگ‌سال نیز وجود دارد. تست هوش بوناردل دارای دو سری تصویر سه عددی و شش عددی است که در کنار هم قرارگرفته است. تصاویر سه عددی دربردارنده‌ی محتوای تصویر است.

    تست هوش رینولدز

     

    در تست هوش رینولدز تأکید خاصی بر روی حافظه انسان شده است و هدف اصلی تست در این است که به بررسی توانایی شناختی کودک و قدرت یادآوری بعد از مشاهده تصاویر و کلمات متعدد بپردازد. به همین دلیل است که این آزمون هم از هوش کلامی و هم غیرکلامی استفاده می‌کند. زیرا سؤالات آن به دو صورت تصویری و زبانی طراحی‌شده است.

     

    مزایای استفاده از تست های هوش برای کودکان

     

    مزایای تست هوش کودکان در هر سنی می‌تواند متفاوت باشد و هرچند نمی‌توان از آن‌ها نتیجه قطعی گرفت اما استفاده از آن‌ها به‌خصوص برای کودکان دارای مزایایی است که در این بخش به آن اشاره می‌کنیم:

    • استفاده از تست های هوش باعث می‌شود که معلمان و والدین کودک از نقاط ضعف و قوت او اطلاع پیدا کنند و بتوانند برنامه‌ریزی‌های لازم را در این زمینه داشته باشند.
    • با انجام تست هوش کودکان می‌توانیم بهتر و راحت‌تر نیازهای آموزشی او را فهمیده و نسبت به رفع آن اقدام کنیم.
    • با توجه به اینکه کلاس‌های تقویتی و تخصصی که در سیستم آموزشی کشورها جاافتاده است، بعد از انجام تست هوش کودکان، والدین می‌توانند در کلاس‌های موردنیاز کودک ثبت‌نام کنند و بتوانند استعدادهای نهفته او را شکوفا کنند.
    • کودکانی که دارای بهره هوشی بالاتری نسبت به همسالان خود هستند، نمی‌توانند کلاس‌های درس معمول را تحمل کنند زیرا برای آن‌ها خسته‌ کننده است. در چنین مواقعی برای کودکان خود چالش ایجاد کرده و به علایق او توجه کنید.
    • اگر بعد از انجام تست هوش کودکان متوجه بهره کم‌ هوشی در فرزند خود شدید می‌توانید بستر لازم را در جهت آموزش متناسب با توانایی‌های کودک فراهم بیاورید.
    • ز طریق تعاملی که بین فرد با آزمایش کننده و مواد آزمون برقرار می کند، می تواند ویژگی های شخصیتی و سبک برخورد او ، برداشت مقدماتی به وجود آورد.
    • آزمون‌های هوش می‌توانند که عملکرد کوتاه‌ مدت تحصیلی را در افراد پیش‌بینی کنند.

    تست هوش سنی چیست؟

    بینه با ایده سن ذهنی روبرو شد که متوجه شد کودکان به طور فزاینده ای قادر به یادگیری مفاهیم دشوار و انجام کارهایی که در بزرگسالی دشوار هستند می شوند. اکثر کودکان تقریباً در زمان کودکی به همان سطح پیچیدگی می رسند ، اما برخی از کودکان کدنتر این دوره را طی می کنند تا به ان مهارت هایی که در بزرگسالی دشوار هستند برسند. مثلا کودک 6 ساله ای که نمی تواند بیش از یک کودک 3 ساله انجام دهد ، دارای سن 3 سالگی است.

    تست هوش تخمین عملکرد فعلی دانش آموز از طریق انجام وظایف مختلف است که برای ارزیابی انواع مختلف استدلال طراحی شده است. ضریب هوشی دانش آموز (IQ) معمولاً با آزمایش استاندارد شده با تست های مرجع نرمال اندازه گیری می شود.

    هوش چیست؟

    هوش گاهی اوقات به عنوان هوش ذهنی (IQ) ، عملکرد شناختی، توانایی فکری، استعداد، مهارت های تفکر و توانایی کلی گفته می شود. هوش شامل:

    • توانایی تفکر 
    • حل مشکلات
    • تحلیل موقعیتها
    • درک ارزشهای اجتماعی ، آداب و رسوم و هنجارها است.

      دو شکل اصلی هوش در اکثر ارزیابی های اطلاعاتی نقش دارند:

    1.   هوش کلامی توانایی درک و حل مشکلات مبتنی بر زبان است
    2.    هوش غیر کلامی توانایی درک و حل مشکلات بینایی و مکانی است.

    چرا تست هوش برای یادگیری دانش آموزان معلول مهم است؟

    تست هوش برای درک بهتر چگونگی عملکرد کودک و ارزیابی نیازهای دانش آموز انجام می شود.

      در بیشتر موارد ، تست های هوشمند سازی توسط آیین نامه های آموزش ویژه لازم است تا وجود ناتوانی های ذهنی را تأیید یا رد کند و ضریب هوشی را برای تشخیص ناتوانی یادگیری ایجاد کند.

      بسته به نوع تست هوش انجام شده ، ممکن است اطلاعات مهمی در مورد نحوه برخورد دانشجویان به حل مسئله ارائه دهد. تست هوش به مربیان کمک می کند تا دستورالعمل ها و راهکارهای آموزشی مناسب برای توسعه برنامه آموزشی فردی (IEP) را طراحی کنند.

     

    انواع متداول تست های هوش

     

    تست های ضریب هوشی یک نوع شناخته شده از آزمایش هنجار است. آنها سطح مهارت “عادی” را با دانش آموزان انفرادی در همان سن مقایسه می کنند.    

        تست های هوش به چندین شکل منتشر می شوند:

    •   تست های هوش گروهی معمولاً از یک جزوه آزمون کاغذ و برگه نمره گذاری اسکن شده تشکیل شده است. آزمونهای دستیابی گروهی ، که زمینه های دانشگاهی را ارزیابی می کند، گاه شامل یک معیار شناختی است. به طور کلی، آزمایش های گروهی به منظور شناسایی کودک دارای معلولیت توصیه نمی شود. در برخی موارد، با این حال، این تست ها می توانند به عنوان یک غربالگری مفید باشند که در مورد آزمایش های بعدی مورد نیاز است یا خیر و می توانند اطلاعات پیش زمینه خوبی درباره تاریخ تحصیلی کودک ارائه دهند.
    • تست های هوش فردی ممکن است چندین کار مختلف را شامل شود و ممکن است شامل کتاب های تست آسان برای نشان دادن پاسخ ها، کارهای پازل و بازی مانند و جلسات پرسش و پاسخ باشد. برخی از کارها به پایان رسیده است. تست هوش Wechsler برای کودکان (WISC) و مقیاس هوش  بینه  نمونه هایی از تست های هوش شخصی هستند. آزمون WISC شامل سوالات مبتنی بر زبان ، نماد و عملکرد است در حالی که آزمون استنفورد-بینه به تشخیص دانش آموزان دارای ناتوانی های شناختی کمک می کند.
    •  تست های رایانه ای به طور گسترده تری در دسترس است، اما مانند همه آزمایش تست های هوش، باید قبل از انتخاب این قالب از تست ، نیازهای کودک را در نظر بگیرند.
    •  تست هوش  های غیر کلامی، از قبیل تست جامع هوش غیر کلامی (CTONI) و تست هوش غیر کلامی جهانی ، ویرایش دوم (UNIT2) ، برای ارزیابی دانش آموزانی که مشکلات پردازش زبان دارند یا افرادی که مهارت محدود انگلیسی دارند استفاده می شود. در این آزمون ها ، وظایفی به منظور حذف هوش کلامی از ارزیابی توانایی های استدلال کودک و ایزوله کردن و ارزیابی مهارتهای یادگیری بصری دانش آموزان طراحی شده است.

    در حالی که تست های ضریب هوشی معمولی می توانند مفید باشند ، ممکن است هنگام اندازه گیری هوش افراد دارای تفاوت های رشد یا ناتوانی در یادگیری کاملاً دقیق نباشد. تست های ضریب هوشی مانند TONI برای اندازه گیری ضریب هوشی غیر کلامی ساخته شده اند.

    ارزیابی نمرات تست هوش

    تست های ضریب هوشی اکنون برای کمک به مدارس مشخص و نوع اسکان که کودکان در مدرسه به آن احتیاج دارند ، تعیین می شود. کودکانی که ضریب هوشی 70 و پایین تر دارند ، می توانند در محل های مخصوص مدرسه اسکان داده شوند. این دسته هوشی ، استاندارد زیر میانگین 100 مرکز است. کودکانی که (نمره ضریب هوشی 130) دارند ، همیشه واجد شرایط اسکان ویژه نیستند. البته در هر دو مورد ، ضریب هوشی به تنهایی چیزی نیست که نیاز به اسکان ویژه را تعیین کند. کودکان با نمره بالاتر از 70 نیز می توانند در صورت داشتن ناتوانی در یادگیری از جمله دیسلکسیا، میتوانند برای اسکان در مراکز ویژه ارجاع شوند. کودکانی که عموما با استعداد در نظر گرفته می شوند دارای ضریب هوشی 130 و بالاتر هستند، در صورت داشتن ناتوانی در یادگیری یا رشد می توانند در مراکز ویژه ای شرکت کنند. این کودکان نیز استثنایی شناخته می شوند.

    با این حال، کودکان استثنایی ممکن است روش هایی برای حل معلولیت خود پیدا کرده باشند. گرچه ممکن است درخشش آکادمیک نداشته باشند ، اما آنها ​​دانش آموز متوسط هستند.

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی درزمینه تست هوش و استعداد یابی 
    و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز مشاوره بوجیکا تماس بگیرید

    0212263685809212773724

     

    اهمیت ضریب هوشی برای کودکان با استعداد

     

    مردم می فهمند که کودکی با ضریب هوشی ۷۰  نیازمند آموزشهای ویژه در مدرسه است. وقتی می فهمید که ضریب هوشی به چه معنی است ، می توان به راحتی دلیل آن را درک کرد. یک کودک هشت ساله با سن ذهنی زیر شش سال ، در انجام کارهایی که اکثر بچه های هشت ساله دیگر می توانند انجام دهند، نیاز به کمک دارد.

    حالا یک کودک هشت ساله را با ضریب هوشی 130 در نظر بگیرید. به همین سادگی باید مشخص شود که کودکی با آن نمره نیاز به آموزش ویژه دارد. او ظرفیت ذهنی اکثر کودکان ده ساله را دارد. سؤال از یک کودک هشت ساله با ضریب هوشی 130 برای انجام کار افراد متوسط ​​8 ساله مانند این است که از یک فرد 10 ساله برای انجام این کار سؤال کنید. یک کودک هشت ساله با ضریب هوشی 145 از ظرفیت فکری کودک یازده و نیم ساله برخوردار است. آیا ما هرگز فکر می کنیم که یک کار یازده و نیم ساله را که برای یک هشت ساله در نظر گرفته شده است ، انجام دهیم؟

    هر چه ضریب هوشی بالاتر یا پایین تر باشد ، اختلاف سن تقویمی و سن معنوی بیشتر خواهد بود

    در حالی که همیشه می خواهیم اطمینان حاصل کنیم که کودکان با نمرات ضریب هوشی پایین خدمات مورد نیاز خود را دریافت می کنند ، البته یادآوری این نکته نیز مهم است که یک کودک تیزهوش هشت ساله ممکن است بتواند کارهای دانشگاهی سطح بالاتری را انجام دهد اما ممکن است هنوز هم رشد اجتماعی و عاطفی کودک خردسال داشته باشد!

     

    مطلب پایانی

    در این مقاله سعی کردیم که شما را با انواع معتبرترین تست هوش کودکان آشنا کنیم. می‌توانید برای انجام آن از روانشناسان باتجربه در این زمینه کمک بگیرید و بتوانید از طریق برخی از بازی‌ها و سرگرمی‌ها هوش کودک خود را تقویت کنید. البته محدودیت‌هایی نیز برای این آزمون‌ها وجود دارد که نمی‌توان تأثیر آن‌ها را در نتیجه نادیده گرفت. ازجمله آن‌ها تأثیر فرهنگ است که می‌تواند در نتایج تغییراتی را ایجاد کند.

    بهره هوشی افراد ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی است و تأثیر آموزش را نمی‌توان در آن انکار کرد. این والدین هستند که می‌توانند متناسب با ظرفیت فرزندشان محیطی مناسب و غنی را برای او فراهم بیاورند.

    تا در آینده به شرایط بهتری دست پیدا کند. آزمون‌های زیادی در سال‌های اخیر برای تست هوش کودکان طراحی ‌شده است که می‌توانید از طریق آنها و در یک مجموعه معتبر برای سنجش هوش دلبندتان اقدام کنید. امیدواریم که کودکان بتوانند با همراهی والدین فهیم و آگاه مسیر رشد و بالندگی  را طی کنند.

     

    مقالات پیشنهادی:

     

    منابع :

    میانگین امتیازات ۳ از ۵
    از مجموع ۲ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.