تست اختلال دوقطبی | زندگی با اختلال دو قطبی | اختلال دو قطبی

اختلالات دو قطبی اختلالات مغزی است که باعث ایجاد تغییر در روحیه ، انرژی و توانایی عملکرد فرد می شود. شامل سه نوع مختلف است – اختلال دو قطبی I ، دو قطبی II و اختلال سیکلوتیمی.

  • تست اختلال دوقطبی

    تست اختلال دوقطبی

    spectrum FB 300x196 - تست اختلال دوقطبی | زندگی با اختلال دو قطبی | اختلال دو قطبی
    تست اختلال دوقطبی

    اختلالات دو قطبی چیست؟

    اختلالات دو قطبی اختلالات مغزی است که باعث ایجاد تغییر در روحیه ، انرژی و توانایی عملکرد فرد می شود. اختلال دوقطبی دسته ای است که شامل سه نوع مختلف است – اختلال دو قطبی I ، دو قطبی II و اختلال سیکلوتیمی. مبتلایان به اختلالات دوقطبی حالتهای عاطفی شدید دارند که در زمانهای مشخصی رخ می دهند ، به نام قسمتهای خلقی. این قسمت های خلقی به عنوان شیدایی (جنون)، هیپومنیک و افسردگی طبقه بندی می شوند. افراد مبتلا به اختلالات دوقطبی نیز به طور کلی دارای دوره های خلقی طبیعی هستند. اختلالات دوقطبی قابل درمان است و مبتلایان به این بیماری ها می توانند زندگی کامل و پربار داشته باشند.

    برای استفاده از خدمات روانشناسی در زمینه اختلالات روانی و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز مشاوره بوجیکا  با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858 – 02126767945 – 09212773724

    علائم اختلال دوقطبی نوع I

    اختلال دوقطبی I می تواند نوسانات چشمگیری را ایجاد کند. در طی یک دوره شیدایی ، افراد مبتلا به اختلال دو قطبی I ممکن است در سطح بالایی از انرژی قرار بگیرند ، یا تحریک پذیر و عصبی باشند. “در طول یک دوره افسردگی ، آنها ممکن است احساس غم و ناامیدی کنند. اغلب بین این قسمت ها دوره هایی از حالت طبیعی وجود دارد. اختلال دوقطبی I هنگامی که فرد دچار یک دوره شیدایی می شود تشخیص داده می شود.

    اختلال دو قطبی نوع II

    اختلال دو قطبی نوع II شامل شخصی است که حداقل یک قسمت افسردگی عمده و حداقل یک قسمت هیپومنیک داشته باشد . افراد به قسمت های معمول باز می گردند. افراد مبتلا به دو قطبی II اغلب به دلیل علائم افسردگی ، که می تواند شدید باشد ، به دنبال درمان هستند. افراد مبتلا به دو قطبی نوع II معمولاً بیماریهای روانی مشترکی مانند اختلال اضطراب یا اختلال در مصرف مواد دارند.

    رفتار

    درمان دو قطبی II مشابه روش های دو قطبی I – دارو و روان درمانی است. داروهایی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند بسته به علائم خاص ، تثبیت کننده خلق و ضد افسردگی هستند. اگر علائم افسردگی شدید باشد و دارو موثر نباشد ، ممکن است از ECT استفاده شود. هر فرد متفاوت است و هر درمان جداگانه است.

    Comedy and tragedy masks without background.svg 300x270 - تست اختلال دوقطبی | زندگی با اختلال دو قطبی | اختلال دو قطبی
    تست اختلال دوقطبی

    علائم اختلال دوقطبی چیست؟

    در اختلال دو قطبی ، قسمت های دراماتیک از خلق و خوی بالا و پایین از یک الگوی مشخص پیروی نمی کند. ممکن است شخصی قبل از تغییر روحیه مخالف ، چندین بار خلق و خوی افسرده را احساس کند. این قسمت ها می توانند در طی هفته ها ، ماه ها و حتی گاهی سال ها اتفاق بیفتند. شدت آن از فرد به فرد دیگر متفاوت است و همچنین می تواند با گذشت زمان تغییر کند ، کم و بیش شدید شود.

    برای استفاده از خدمات روانشناسی در زمینه اختلالات روانی و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز مشاوره بوجیکا  با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858 – 02126767945 – 09212773724

    علائم و نشانه ها

    افراد مبتلا به اختلال دوقطبی دوره هایی از احساسات غیر منتظره شدید ، تغییر در الگوهای خواب و میزان فعالیت و رفتارهای غیرمعمول را تجربه می کنند. این دوره های خاص “قسمت های خلق و خوی” نامیده می شوند. تحولات روحی با روحیه و رفتارهای معمولی برای فرد متفاوت است. تغییرات شدید انرژی ، فعالیت و خواب همراه با قسمت های خلقی است

    تشخیص

    تشخیص مناسب و درمان به افراد مبتلا به اختلال دو قطبی کمک می کند تا زندگی سالم و مثمر ثمر داشته باشند. گفتگو با پزشک یا سایر متخصصان روانپزشکی دارای مجوز ، اولین قدم برای هر کسی است که فکر می کند ممکن است اختلال دو قطبی داشته باشد. برای رد شرایط دیگر پزشک می تواند معاینه بدنی را انجام دهد. اگر مشکلات ناشی از بیماریهای دیگر نباشد ، پزشک ممکن است ارزیابی سلامت روان را انجام داده یا ارجاع خود را به یک متخصص بهداشت روان آموزش دیده ، مانند روانپزشک ، که در تشخیص و درمان اختلال دوقطبی تجربه دارد ، ارائه دهد.

    bigstock Brain Mredicine 77770949 300x211 - تست اختلال دوقطبی | زندگی با اختلال دو قطبی | اختلال دو قطبی
    تست اختلال دوقطبی

    علائم شیدایی

    • احساس خوشبختی بیش از حد ، امیدواری و هیجان بی دلیل
    • تغییر ناگهانی از خوشحالی به تحریک پذیری ، عصبانیت و خصومت
    • بی قراری
    • گفتار سریع و تمرکز ضعیف
    • افزایش انرژی و نیاز کمتری به خواب
    • روابط جنسی غیرمعمول و زیاد
    • تهیه برنامه های بزرگ و غیرواقعی
    • قضاوت ضعیف
    • سوء مصرف مواد مخدر و الکل

    در دوره های افسردگی (“پایین”) ، فرد مبتلا به اختلال دو قطبی ممکن است:

    • غم و اندوه شدید
    • از دست دادن انرژی
    • احساس ناامیدی یا بی فایده
    • از چیزهایی که زمانی دوست داشتند دیگر لذت نبرند
    • مشکل تمرکز
    • گریه غیرقابل کنترل
    • در تصمیم گیری مشکل دارند
    • تحریک پذیری
    • بیخوابی یا پرخوابی
    • تغییرات اشتهایی که باعث می شود وزن خود را از دست داده یا افزایش وزن داشته باشند
    • افکار مرگ یا خودکشی
    • اقدام به خودکشی
    لطفا بخوانید: روانکاوی 

    روان پریشی

    گاهی اوقات ، فردی که دارای قسمت های شدید شیدایی یا افسردگی است ، علائم روانی مانند توهم یا هذیان نیز دارد. علائم روانی تمایل دارند با روحیه شدید فرد مطابقت داشته باشد. مثلا:

    کسی که علائم روانپریشی در طی یک قسمت جنون دارد ، ممکن است معتقد باشد که او مشهور است ، پول زیادی دارد ، یا از قدرت های خاصی برخوردار است.
    کسی که علائم روانپریشی را در طی یک دوره افسردگی داشته باشد ، ممکن است معتقد باشد که او بی پناه است ، یا اینکه مرتکب جرم شده است.
    در نتیجه ، افراد مبتلا به اختلال دو قطبی که دارای علائم روانی نیز هستند ، بعضاً با اسکیزوفرنی تشخیص داده می شوند.

    اضطراب و ADHD: اختلالات اضطرابی و اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD) اغلب در بین مبتلایان به اختلال دو قطبی تشخیص داده می شوند.

    سوء مصرف مواد: افراد مبتلا به اختلال دو قطبی همچنین ممکن است از الکل یا مواد مخدر استفاده کنند ، مشکلات رابطه ای داشته باشند یا در مدرسه یا محل کار ضعیف عمل کنند. خانواده ، دوستان و افرادی که علائمی را تجربه می کنند ممکن است این مشکلات را به عنوان نشانه های یک بیماری روانی عمده مانند اختلال دو قطبی تشخیص ندهند.

    images - تست اختلال دوقطبی | زندگی با اختلال دو قطبی | اختلال دو قطبی
    تست اختلال دوقطبی

    علل احتمالی

    دانشمندان در حال مطالعه علل احتمالی اختلال دو قطبی هستند. اکثر موافقند که هیچ علت واحدی وجود ندارد. درعوض ، احتمالاً عوامل بسیاری در بروز بیماری یا افزایش خطر نقش دارند.

    ساختار مغز و عملکرد: برخی از مطالعات نشان می دهد که چگونه مغز افراد مبتلا به اختلال دو قطبی ممکن است از مغز افراد سالم یا افراد مبتلا به سایر اختلالات روانی متفاوت باشد. کسب اطلاعات بیشتر در مورد این تفاوت ها ، به همراه اطلاعات جدیدی از مطالعات ژنتیکی ، به دانشمندان کمک می کند تا اختلال دوقطبی را بهتر درک کنند و پیش بینی کنند کدام نوع از درمانها به طور مؤثر عمل خواهد کرد.

    ژنتیک: برخی تحقیقات نشان می دهد که افراد با ژن های خاص بیشتر از سایرین به اختلال دو قطبی مبتلا می شوند. اما ژنها تنها عامل خطر برای اختلال دوقطبی نیستند. مطالعات مربوط به دوقلوهای یکسان نشان داده است که حتی اگر یک دوقلو دچار اختلال دو قطبی شود ، دوقلوهای دیگر همیشه با وجود این واقعیت که دوقلوهای یکسان مشترک همه ژنهای یکسان را نشان می دهند ، دچار این اختلال نمی شوند.

    تاریخچه خانواده: اختلال دوقطبی در خانواده ها تمایل دارد. در کودکان دارای والد یا خواهر و برادر دارای اختلال دوقطبی ، در مقایسه با کودکانی که سابقه خانوادگی این اختلال را ندارند ، احتمال ابتلا به این بیماری بیشتر است. اما توجه به این نکته حائز اهمیت است که بیشتر افراد با سابقه خانوادگی اختلال دوقطبی دچار این بیماری نخواهند شد.

    روشهای درمانی

    درمان به بسیاری از افراد – حتی مبتلایان به شدیدترین اشکال اختلال دو قطبی – کمک می کند تا کنترل بهتری در نوسانات خلقی و سایر علائم دو قطبی داشته باشند. یک برنامه درمانی مؤثر معمولاً شامل ترکیبی از دارو و روان درمانی (که “گفتگوی درمانی” نیز نامیده می شود). اختلال دوقطبی یک بیماری مادام العمر است. قسمت های شیدایی و افسردگی به طور معمول به مرور زمان بر می گردند. در بین اپیزودها ، بسیاری از افراد مبتلا به اختلال دو قطبی عاری از تغییر خلق و خوی هستند ، اما برخی از افراد ممکن است علائم طولانی مدت داشته باشند. درمان طولانی مدت و مداوم به کنترل این علائم کمک می کند.

    داروها

    انواع مختلفی از داروها می توانند به کنترل علائم اختلال دوقطبی کمک کنند. ممکن است فرد قبل از یافتن داروهای مفید که استفاده از چندین داروی مختلف را امتحان کند.

    داروهایی که معمولاً برای درمان اختلال دوقطبی استفاده می شوند عبارتند از:

    تثبیت کننده حالت
    ضد روانپزشکی غیر معمولی
    داروهای ضد افسردگی

    لطفا بخوانید:رواندرمانی 

    روان درمانی

    روان درمانی (که به عنوان “گفتگوی درمانی” نیز خوانده می شود) می تواند یک درمان مؤثر برای اختلال دو قطبی باشد. این امر می تواند پشتیبانی ، آموزش و راهنمایی برای مبتلایان به اختلال دوقطبی و خانواده های آنها را فراهم کند. برخی از درمان های روان درمانی که برای درمان اختلال دوقطبی استفاده می شوند عبارتند از:

    درمان شناختی رفتاری (CBT)
    درمان خانواده محور
    درمان ریتم بین فردی و اجتماعی
    آموزش روانی

    11 BipolarDisorder 300x300 - تست اختلال دوقطبی | زندگی با اختلال دو قطبی | اختلال دو قطبی
    تست اختلال دوقطبی

    داروهای خواب

    افرادی که اختلال دو قطبی دارند و در خواب مشکل دارند معمولاً می دانند که درمان مفید است. اما اگر بی خوابی بهبود نیابد ، پزشک ممکن است تغییر در داروها را پیشنهاد کند. اگر این مشکل ادامه یابد ، پزشک ممکن است داروهای آرام بخش یا سایر داروهای خواب را تجویز کند.

    برای استفاده از خدمات روانشناسی در زمینه اختلالات روانی و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز مشاوره بوجیکا  با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858 – 02126767945 – 09212773724

    مطالب پیشنهادی: 

    https://www.webmd.com/bipolar-disorder/mental-health-bipolar-disorder#1

    https://www.psychiatry.org/patients-families/bipolar-disorders/what-are-bipolar-disorders

    https://www.nimh.nih.gov/health/topics/bipolar-disorder/index.shtml

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۲ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.