چطور بر ترس از صمیمیت، غلبه کنیم؟

ترس از صمیمیت ، که گاهی اوقات به عنوان پرهیز از صمیمیت یا اضطراب اجتناب نیز شناخته می شود، به عنوان ترس از تقسیم یک رابطه عاطفی یا جسمی نزدیک مشخص می شود.

  • ترس از صمیمیت

    ترس از صمیمیت

    ترس از صمیمیت ، که گاهی اوقات به عنوان پرهیز از صمیمیت یا اضطراب اجتناب نیز شناخته می شود، به عنوان ترس از تقسیم یک رابطه عاطفی یا جسمی نزدیک مشخص می شود. افرادی که این ترس را تجربه می کنند معمولاً دوست ندارند از صمیمیت اجتناب کنند و حتی ممکن است آرزوی نزدیکی داشته باشند اما به طور مکرر دیگران را از خود دور می کنند.

    eski sevgilinizle arkadas olmamaniz gerektigini gosteren 5 sey 750x430 - چطور بر ترس از صمیمیت، غلبه کنیم؟
    ترس از صمیمیت

    دلایل ترس از صمیمیت

    ترس از صمیمیت می تواند به دلایل مختلفی ناشی شود ، از جمله تجارب خاص کودکی مانند سابقه سواستفاده یا بی توجهی اما بسیاری از تجربیات و عوامل دیگر نیز ممکن است در ایجاد این ترس نقش داشته باشند. غلبه بر این ترس و اضطراب برای کشف نیاز به زمان دارد و درک مسائل، مشارکت و تمرین اجازه دادن به آسیب پذیری بیشتر.

    ترس از صمیمیت جدا از ترس از آسیب پذیری است، هرچند این دو می توانند به هم گره بخورند. فردی که با ترس از صمیمیت زندگی می کند ممکن است راحت آسیب پذیر شود و در ابتدا خود واقعی خود را به جهانیان نشان دهد یا حداقل به دوستان و بستگان معتمد نشان دهد.

    • ترس از رها شدن و گرفتار شدن و در نهایت ترس از دست دادن 

    در قلب ترس از صمیمیت برای بسیاری از افراد وجود دارد و این دو ترس اغلب ممکن است در کنار هم باشند. اگرچه ترس ها به طور چشمگیری با یکدیگر متفاوت هستند اما هر دو باعث رفتارهایی می شوند که به طور متناوب شریک زندگی را به درون خود می کشانند و سپس آنها را دوباره دور می کنند.

    این ترس ها معمولاً ریشه در تجربیات کودکی گذشته دارد و ناشی از روابط فعلی و بزرگسالان بزرگسالان است، در صورتی که فرد تمرکز خود را صرف بررسی روابط فقط بر اساس شرایط امروز می کند، منجر به سردرگمی می شود.

    • ترس از رها شدن

    کسانی که از رها شدن می ترسند نگران این هستند که شریک زندگی آنها، آنها را ترک کند. این اغلب ناشی از تجربه والدین یا شخصیت بزرگسال مهم دیگر است که شخص را از نظر عاطفی یا جسمی در کودکی رها می کند.

    • ترس از غرق شدن

    کسانی که ترس از غرق شدن دارند از کنترل، تسلط یا “خود را از دست دادن” در یک رابطه می ترسند و این گاهی اوقات از بزرگ شدن در یک خانواده درگیر ناشی می شود.

    • اختلال اضطراب

    ترس از صمیمیت همچنین ممکن است به عنوان بخشی از هراس اجتماعی یا اختلال اضطراب اجتماعی رخ دهد. برخی از کارشناسان ترس از صمیمیت را به عنوان زیرمجموعه این شرایط طبقه بندی می کنند.

    افرادی که از قضاوت ، ارزیابی یا طرد دیگران می ترسند، به طور طبیعی از برقراری روابط صمیمی و شخصی طفره می روند. علاوه بر این، برخی از هراسهای خاص ، مانند ترس از لمس، ممکن است به عنوان بخشی از ترس از صمیمیت رخ دهد.

    با این حال، افراد دیگر ممکن است در موقعیت های اجتماعی راحت باشند و صدها نفر از آشنایان و “دوستان” رسانه های اجتماعی خود را پیگیری کنند اما هیچ روابط عمیقاً شخصی ندارند.

    gettyimages 160840418 1024x683 1 750x430 - چطور بر ترس از صمیمیت، غلبه کنیم؟
    ترس از صمیمیت

    عوامل خطرآفرین

    عوامل خطرزا به دلیل ترس از صمیمیت اغلب به دوران کودکی و ناتوانی در اعتماد مطمئن به چهره های والدین برمی گردد  که منجر به مسائل دلبستگی می شود. تجربیاتی که ممکن است باعث این امر شود عبارتند از:

    خانواده های درگیر: در حالی که به نظر می رسد خانواده های درگیر، ظاهراً دوست داشتنی و حمایت کننده هستند اما ممکن است مرزها و نقش ها تار شود و منجر به مسائل مربوط به دلبستگی، استقلال و صمیمیت شود.

    غفلت عاطفی: والدینی که از نظر جسمی در دسترس نیستند از نظر عاطفی هم در دسترس نیستند به کودکان این پیام را می دهند که نمی توان به آنها (و بطور گسترده دیگران) اعتماد کرد.

    از دست دادن والدین: افرادی که والدین خود را به دلیل مرگ ، طلاق یا زندان از دست داده اند ممکن است احساس رها شدن داشته باشند و در بزرگسالی برای تشکیل دلبستگی های عاشقانه دشوارتر باشند. تحقیقات نشان داده است که ترس از رها شدن با مشکلات بهداشت روانی و اضطراب بعدی در روابط عاشقانه مرتبط است

    بیماری والدین: بیماری در والدین می تواند منجر به احساس عدم توانایی اعتماد به شخص دیگری بجز خود شود ، به ویژه هنگامی که این امر شامل تغییر نقش یا نیاز به “بازی پدر و مادر” و مراقبت از سایر خواهر و برادرها در سنین جوانی باشد.

    بیماری روانی والدین: تحقیقات نشان می دهد بیماری روانی والدین، ​​مانند اختلال شخصیت خودشیفته، می تواند بر شکل گیری دلبستگی در کودکان تأثیر بگذارد، که ممکن است منجر به دلبستگی ناایمن و استراتژی های مقابله ای ضعیف در بزرگسالی شود.

    مصرف مواد والدین: مسائل مربوط به مصرف مواد می تواند مراقبت مداوم را برای والدین دشوار کند ، این امر می تواند در ایجاد پیوست دخالت کند.

    سو استفاده جسمی یا جنسی: سواستفاده در دوران کودکی می تواند صمیمیت عاطفی و جنسی را در بزرگسالی دشوار کند.
    غفلت: ممکن است افرادی که در کودکی غفلت را تجربه کرده اند ، در بزرگسالی اعتماد و اعتماد به دیگران ، از جمله شرکای صمیمی را دشوار کنند.

    سو استفاده کلامی: کودکانی که مورد آزار عاطفی قرار می گیرند ، ممکن است به بزرگسالانی تبدیل شوند که اگر چیزی را با دیگران در میان بگذارند ، مورد تمسخر قرار بگیرند یا مورد آزار و شکنجه کلامی قرار گیرند ، این امر می تواند منجر به ناتوانی در به اشتراک گذاشتن موارد شود و در روابط با افراد دیگر آسیب پذیر باشد.

    ترس از صمیمیت در افرادی که آموخته اند به غریبه ها اعتماد نکنند، در کسانی که سابقه افسردگی دارند و در افرادی که تجاوز به عنف را تجربه کرده اند نیز بیشتر دیده می شود.

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز با شماره های زیر تماس بگیرید

    ۰۲۱۲۲۶۳۶۸۵۸ –  ۰۹۲۱۲۷۷۳۷۲۴

    فافقا 750x430 - چطور بر ترس از صمیمیت، غلبه کنیم؟
    ترس از صمیمیت

    اثرات ترس از صمیمیت


    ترس از صمیمیت می تواند تأثیر قابل توجهی در زندگی شما داشته باشد، خصوصاً در یک رابطه عاشقانه. تحقیقات نشان می دهد که اختلالات اضطرابی می تواند بر کیفیت رابطه شریک زندگی تأثیر منفی بگذارد.
    ترس از صمیمیت ممکن است باعث شود فرد محبت را کنار بگذارد یا موانعی را برای محبت عاطفی یا جنسی ایجاد کند. اگر شریک زندگی شما از این موضوع اطلاع ندارد یا نمی فهمد ، ممکن است احساس ناخواسته و مورد بی مهری قرار گیرد.

    اثرات دیگر عبارتند از:
    ایزوله سازی اجتماعی
    خطر بیشتر برای افسردگی و سو مصرف مواد
    دوست یابی سریال یا داشتن روابط کوتاه مدت زیاد
    خرابکاری در روابط با سخت و بیش از حد حساس بودن

    لطفا بخوانید: روانشناس خوب


    تشخیص ترس از صمیمیت


    همیشه ایده خوبی است که با یک معاینه کامل بدنی شروع کنید، مخصوصاً اگر مدتی است که چنین اتفاقی نداشته اید. با رد بیماری های جسمی، پزشک می تواند شما را به یک متخصص بهداشت روان ارجاع دهد.
    روانپزشکان و روانشناسان برای انجام ارزیابی ها و تشخیص اختلالات اضطرابی مانند ترس از صمیمیت یا اختلال شخصیت اجتنابی آموزش دیده اند.

    غلبه بر ترس از صمیمیت

     

    رویکرد شما برای غلبه بر این ترس ها به دلیل اصلی داشتن این ترس و همچنین شدت ترس بستگی دارد.

    شما ممکن است ترس بسیار خفیفی داشته باشید که بتوانید به تنهایی یا با برخی از رفتار درمانی با آن کنار بیایید. اما اگر ترس شما ناشی از ضربه، شدید یا همراه با افسردگی است ، مشاوره حرفه ای توصیه می شود.

    کنار آمدن با ترس از صمیمیت

    به وقایع زندگی خود فکر کنید و سعی کنید بفهمید ترس شما از کجا ناشی می شود. آیا شما ناخودآگاه روابط را از بین می برید؟ و آیا روابط معناداری بیشتری می خواهید؟

    برای خود ارزش قائل باشید

    همه روابط با درجاتی از عدم اطمینان همراه هستند. بسیاری از روابط صمیمی ارزش داشتن را دارند ، حتی اگر برای همیشه دوام نداشته باشند.

    برقراری ارتباط

    با شریک زندگی خود باز باشید. اگر خیلی دردناک نیست، درباره ترس خود و اینکه از کجا ناشی می شود صحبت کنید. اگر بحث در این زمینه بسیار دردناک است ، توضیح دهید که مایلید این مشکلات را با یک متخصص پزشکی حل کنید.

    مرزهای شخصی خود را مشخص کنید.

    آنچه را که به شما کمک می کند احساس امنیت کنید و همچنین مواردی که باعث ایجاد ترس می شوند را توصیف کنید. آنچه را که لازم دارید به شریک زندگی خود بگویید و به او بگویید که می خواهید بر ترس خود غلبه کنید.

    از یک متخصص حرفه ای کمک بگیرید

    درمان اصلی اختلالات شخصیتی اجتنابی روان درمانی است. متخصصان بهداشت روان می توانند به شما کمک کنند درک کنید که این ترس از کجا نشات گرفته و چگونه می توانید با آنها کنار بیایید.

    AdobeStock 84448135 red 2 1024x690 1 750x430 - چطور بر ترس از صمیمیت، غلبه کنیم؟
    ترس از صمیمیت

    وقتی شریک زندگی شما از صمیمیت می ترسد

    اگر این شریک زندگی شما است که از صمیمیت ترس دارد ، خطوط ارتباطی را باز نگه دارید. به آنها اطلاع دهید که برای شنیدن در دسترس هستید  اما آنها را مجبور نکنید که منبع ترس خود را فاش کنند. این ممکن است برایشان خیلی دردناک یا سخت باشد.

    در جستجوی درمان از آنها حمایت کنید. بپرسید برای کمک به احساس امنیت می توانید چه کاری انجام دهید. صبور باشید ، زیرا یادگیری کنار آمدن به زمان نیاز دارد. این آسان نیست اما به خاطر داشته باشید که ترس آنها از صمیمیت شخصاً مربوط به شما نیست.

    مطالب پیشنهادی:

    7 علت دروغگویی و درمان آن

    مشاور کودک

     احساس تنهایی؛ جلوگیری از احساس تنهایی  

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز با شماره های زیر تماس بگیرید

    ۰۲۱۲۲۶۳۶۸۵۸ –  ۰۹۲۱۲۷۷۳۷۲۴

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.