5 راهکار مقابله با ترس از دست دادن با دکتر آرش رستمی

  • 5 راهکار اساسی ترس از دست دادن عزیزان

     

    سلام من آرش رستمی هستم و امروز می خوام باهاتون راجع به ترس از دست دادن عزیزان و نحوه کنار اومدن با این ترس صحبت کنم. از دست دادن عزیزان بسیار سخت و غم انگیزه ، مهم نیست توی چه شرایطی باشن. غلبه بر ترس از دست دادن عزیزان یک تجربه کاملا شخصیه و با آگاهی هر فرد به خودش ایجاد می شه،  حالا میخوام توی این مطلب بهتون روشهایی که میتونین به این ترس غلبه کنید رو بگم.

     

    1- آگاه باشید که ترس از مرگ یه ترس طبیعی محسوب میشه

    اکثر افراد توی دوره ای از زندگیشون ترس از دست دادن عزیزانشون رو تجربه می کنند. همینطور همه افراد در طول زندگی خود بعضی از عزیزان خود را از دست می دهند. ترس یک پاسخ کاملا طبیعی به این موضوع هستش کسی رو که دوستش داریم ممکنه روز از بین ما برود.

    حتما بخوانید: سوگ و از دست دادن عزیزان

    2- شما تنها نیستین

    اطراف شما آدمهای دیگه ای هم هستن که با همین ترس روبرو شدن و شما میتونید احساساتتون رو باهاشون درمیون بذارید و ازشون همدردی و همدلی دریافت کنید

    feel guilty - 5 راهکار مقابله با ترس از دست دادن با دکتر آرش رستمی
    ترس از دست دادن

    3- ترس از دست دادن و احساسات خودتون رو بشناسین و بپذیریدشون

    مثلا با خودتون بگید ترسو ناراحتی احساسات بدی نیستن ، اینها همه پاسخ احساسی طبیعی به شرایط به وجود اومده هستن

    حتما بخوانید: علائم افسردگی در زنان

    4- روی مواردی متمرکز باشید که در کنترل شما هستند

    اگر از یکی از عزیزانتون که بیمار است مراقبت می کنید این میتونه اضطراب و پریشانی زیادی رو براتون ایجاد کنه در حالی که شما نمی توانید مدت زمان زندگی آدمها رو تعیین کنید اما در عوض به موضوعاتی که در کنترل خودتونه و دست شماست توجه کنید، مثلا میتونین به کارهایی که امروز از دستتون بر میاد براشون انجام بدین بپردازید مثل وقت گذاشت براشون، خاطره گویی ، خرید هدیه یا دسته گل و …

    هر چیزی رو که نمیتونین کنترل کنید رها کنید و با توجه به لحظه حال بهوشیار باشید و مسئولیت اون چیزی که توی این لحظه اتفاق می افته رو بپذیرید.

     

    5- از دست دادن رو بپذیرید

    طبق تحقیقات افرادی که در مورد مرگ پذیرش بیشتری دارند راحت تر می تونن با ترس از دست دادن مقابله کنن، به طور کلی ظرفیت روانی بالاتری برای روبرو شدن با غم و اضطراب رو دارن.

    می تونین لیستی از همه ترس های از دست دادن که میاد توس سرتون رو بنویسید و دونه دونه رو تیک بزنید و پذیرش کنید با خودتون. مثلا با خودتون میگید من ترس و درد خوردم رو می پذیرم ، می پذیرم که ممکن است روزی این فرد رو توی زندگیم از دست بدهم. خیلی سخت و غم انگیزه اما من میپذیرم که از دست دادن بخشی از زندگی محسوب میشه.

     

    امیدوارم که براتون مفید بوده باشه، سوالات یا نظراتتون رو کامنت کنید بهتون پاسخ میدم

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.