چطور ترس از تاریکی کودکان درمان می شود؟

ترس از تاریکی شکایتی بسیار رایج در بین کودکان خردسال است و جای تامل دارد. کمک به کودک برای غلبه بر این ترس می تواند به او اطمینان دهد که در آینده می تواند با ترس های دیگری روبرو شود.

  • چطور ترس از تاریکی کودکان درمان می شود؟

    ترس از تاریکی کودکان

    ترس از تاریکی کودکان شکایتی بسیار رایج در بین خردسالان است و جای تامل دارد. کمک به کودک برای غلبه بر این ترس می تواند به او اطمینان دهد که در آینده می تواند با ترس های دیگری روبرو شود. بعضی از کودکان بدون هیچ دلیل خاصی ترس از تاریکی دارند. می توان به یک اتفاق خاص مانند شنیدن یک داستان ترسناک، تماشای یک چیز ترسناک در تلویزیون یا گذراندن یک تجربه دشوار اشاره کرد که این مسئله را آغاز کرده است.

    Children Reading Scary Book 750x430 - چطور ترس از تاریکی کودکان درمان می شود؟
    ترس از تاریکی کودکان

    چرا بسیاری از کودکان ترس شبانه را تجربه می کنند؟


    شاید پاسخ به تمرین “خواب تنهایی” مربوط باشد.

    یک واکنش وحشت ناشی از یک قسمت اولیه مغز که اطلاعات مربوط به درد جسمی را نیز پردازش می کند و منطقی است که بچه ها ممکن است جدایی شبانه را به ویژه ناراحت کننده بدانند. بیش از 99٪ از تاریخ بشر، اجداد ما شکارچی بودند. در میان این نیاکان، کودکانی که در شب تنها می مانند در برابر شکار بسیار آسیب پذیر هستند. تنها گذاشتن کودک در شب به معنی رها شدن و احتمالاً مرگ بود.

    تعداد خیلی کمی از بچه های مدرن باید نگران حمله شدن توسط شکارچیان باشند اما تمایل به ترس همچنان باقی است و برخی از کودکان خردسال در تشخیص خیال از واقعیت مشکل دارند. در نتیجه این کودکان ممکن است ترس بیشتری در شب داشته باشند و تنها خوابیدن ممکن است اوضاع را بدتر کند.

    والری سیمارد و همکارانش در تحقیقی که بیش از 900 کودک را از 2 سالگی ردیابی کرد، دریافتند کودکانی که در تخت مادران خود می خوابند در سالهای بعد کمتر دچار کابوس می شوند.

    اگرچه کودکان در مطالعه استرالیا از بین جمعیت عمومی انتخاب شدند؛ محققان کشف کردند که حدود 10٪ از کودکانی که از ترس شبانه شکایت دارند با معیارهای یک اختلال اضطرابی مطابقت دارند. مطالعه سیمارد و همکارانش ارتباط قوی بین اضطراب و خوابهای بد را گزارش کرده است. بچه های هفده ماهه که توسط مادران خود مضطرب یا از نظر عاطفی، آشفته ارزیابی می شدند بیش از سایر کودکان در 29 ماهگی خوابهای بد می دیدند.

     

    little girl having night terror 1 750x430 - چطور ترس از تاریکی کودکان درمان می شود؟
    ترس از تاریکی کودکان

    چند روشی که والدین می توانند به کودک خود کمک کنند:

     

    • به حرف فرزند خود گوش فرا دهید

    اولین قدم مهم گوش دادن به فرزندتان است. سعی کنید تحقیرش نکنید. به راحتی می توانید بگویید: “آنجا چیزی وجود ندارد، نگران نباشید و به رختخواب بروید” ممکن است باعث شود کودک شما احساس کند شما او را درک نمی کنید یا احساس همدردی نمی کنید. مفیدتر است اگر از کودک خود بخواهید به شما بگوید از چه چیزی می ترسد. به آنها بگویید که می فهمید تاریکی می تواند ترسناک باشد. به کودک خود اجازه دهید در مورد تجربه اش صحبت کند.

     

    • کودک خود را ستایش کنید

    به کودک خود بگویید که به خاطر مواجه شدن با ترس هایش به او افتخار می کنید. همچنین حتماً خود را ستایش کنید که به کودک خود یاد داده اید وقتی که از چیزی ترسیده احساس بدی نداشته باشد، بلکه اعتماد به نفس و مهارت لازم را دارد تا در مورد آن اطلاعات بیشتری کسب کند، فرضیات خود را به چالش بکشد و راه حل هایی برای حل مشکل ارائه دهد. اگر کودک بتواند این کار را انجام دهد، او به خوبی توانایی اداره بسیاری از امور زندگی را خواهد داشت

     

    • ترس او را تصدیق کنید.

    اگرچه ترس از تاریکی برای شما غیر منطقی به نظر می رسد اما برای کودک نوپای شما بسیار واقعی است بنابراین بی توجهی به آن باعث از بین رفتن آن نخواهد شد. در واقع، نادیده گرفتن یا تحریک کردن ترس می تواند آن را بزرگتر کند. در عوض، بگذارید فرزندتان در مورد ترس خود صحبت کند. مثلا به او بگویید : “به من بگو چه چیزی تو رو می ترسونه؟” بدون انکار احساسات او صحبت کنید مثلا نگویید: “دختران بزرگ از تاریکی نمی ترسند”. بدون ترس بیش از حد و توجه بیش از حد، به او اطمینان خاطر دهید که “اگر به من احتیاج داشته باشی من نزدیکت هستم

     

    • در رختخواب بمانید و چراغ ها را خاموش نگه دارید.

    وقتی در نیمه شب به تماس های فرزند خود توجه می کنید، به دنبال چراغ نروید یا او را به بالین خود نکشید. برای اینکه به او کمک کنید تا بر ترس خود غلبه کند، باید او در رختخواب خودش بماند و در تاریکی او را آرامش دهید. اگر کودک کوچک شما بدون شما نمی تواند دوباره بخوابد، بهتر است شما در اتاق او بخوابید تا اینکه او در اتاق شما بخوابد. فقط سعی کنید از خوابیدن زیاد در یک اتاق یا بیش از یک شب پشت سر هم خودداری کنید، زیرا این ممکن است کودک کوچک شما را وابسته کند.

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز با شماره های زیر تماس بگیرید

    ۰۲۱۲۲۶۳۶۸۵۸ –  ۰۹۲۱۲۷۷۳۷۲۴

    nightmares and night terrors 750x430 - چطور ترس از تاریکی کودکان درمان می شود؟
    ترس از تاریکی کودکان
    • در تاریکی بازی کنید.

    سعی کنید با انجام شکار اشیای درخشان در تاریکی و یا شکار کرم شب تاب در حیاط خانه، ارتباطات مفرحی با تاریکی ایجاد کنید.

     

    • آموزش آرام سازی را امتحان کنید.

    قبل از خواب، چشمان خود را در تاریکی ببندید و یک صحنه آرامش بخش، مانند بازی در ساحل را تصور کنید.

    • چراغ خواب را روشن بگذارید.

    چراغ خواب می تواند تا حد زیادی منجر به از بین رفتن ترس کودک شود یا بگذارید درب اتاق او کمی نیمه باز باشد و نور سالن روشن باش.

     

    • او را چک کنید

    به کوچولوی خود بگویید که همسایه شماست و اگر هراس دارد هر پنج تا 10 دقیقه یک بار به او سر بزنید تا به خواب رود.

     

    • با تخیل او کار کنید.

    اگر متقاعد شده که در کمد لباسش موجود هراس انگیزی وجود دارد، جستجو کنید. شما همچنین می توانید یک اسباب بازی مورد علاقه خود را برای نگهبانی تعیین کنید  یا یک کلمه خاص برای دفع موجودات ترسناک به کودک خود یاد دهید. شما همچنین می توانید او را با وسایلی مانند چراغ قوه، عصای جادویی یا بطری اسپری پر از معجون ضدترول (که موجودات ترسناک را می کشد) مسلح کنید.

    حتما بخوانید: سندرم مرگ ناگهانی نوزاد در خواب

    nightmare 56a524e55f9b58b7d0db1b0f 750x430 - چطور ترس از تاریکی کودکان درمان می شود؟
    ترس از تاریکی کودکان

    چگونه می توان از ترس شبانه ی کودکان جلوگیری کرد؟

    برای جلوگیری از ترس از تاریکی، نمایش های ترسناک تلویزیونی، فیلم ها و کتاب های ترسناک را ممنوع کنید.

     

    مطالب پیشنهادی :

     

     

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز با شماره های زیر تماس بگیرید

    ۰۲۱۲۲۶۳۶۸۵۸ –  ۰۹۲۱۲۷۷۳۷۲۴

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    مقالات مرتبط
    ۲ نظرات
    1. ناشناس می گوید

      سلام ، روزتون بخیر

      تشکر بابت مطلب اینجا خیلی مفید و ارزشمند بود برام ممنون از زمان و انرژی که برای ما مخاطب ها میزارید.

      1. بوجیکا می گوید

        خواهش میکنم
        شما لطف دارید
        خوشحالیم که براتون مفید بوده

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.