تجاوز به کودکان و مراقبت از آنها در برابر بیماران روانی | بهترین مرکز مشاوره کودک

  • تجاوز به کودکان و مراقبت از آنها در برابر بیماران روانی

    2231881906921856127165935411565105231155197 300x134 - تجاوز به کودکان و مراقبت از آنها در برابر بیماران روانی | بهترین مرکز مشاوره کودک
    تجاوز به کودکان
    همه ما خوب می دانیم که تجاوز به کودکان همیشه وجود داشته و بخشی از آن فقط به گوش ما می رسد. اخباری که به مدد دنیای مجازی توی این چند سال به گوشمان رسیده از جمله <<تجاوز به بیش از 90 درصد کودکان کار>> ، << تجاوز به دانش آموزان مدارس فوتبال>>  و …. تا الان که خبر تجاوز در مدارس غرب تهران اذهان را درگیر کرده است. (مشاوره زناشویی)
    تجاوز به کودکان در این سنین بسیار حایز اهمیت است چرا که می تواند زمینه ساز بسیاری از اختلالات روانی و بعضا باعث بازتولید تجاوز از طریق مکانیسم کنش نمایی در قربانیان شود و به صورت غیرمستقم باعث القای حس ناامنی و عدم امنیت، استرس و اضطراب والدین و کودکان می شود. از پیامدهای آن هر چه بگوییم کم گفتیم. (بهترین روانشناس کودک چه ویژگی هایی دارد؟)

     

    Capture 18 300x133 - تجاوز به کودکان و مراقبت از آنها در برابر بیماران روانی | بهترین مرکز مشاوره کودک
    تجاوز به کودکان

    مرکز مشاوره کودک و خانواده بوجیکا، آماده ارائه خدمات نوین در زمینه های اختلالات طیف اتیسم، بیش فعالی، اختلالات یادگیری، مشکلات رفتاری، اختلالات اضطرابی، افسردگی و مشاوره خانواده می باشد.

     تماس  :  02122636858  –  09212773724

    در این مقاله سعی داریم به برخی از علل این تروماها در جامعه و همچنین راهکارهایی برای این آسیب ها اشاره کنیم:
    طبق سنت دیرینه روانشناسی می توان با بررسی گذشته یا دوره کودکی در افراد متجاوز به برخی علل آن پی برد اگر نگوییم همه مسائل، اکثر مسائل به همان یک سال اول کودکی بر می گردد. ابتدا بیایید مفهوم پایه ای به اسم ((همدلی)) که جز پیشرفته ترین توانایی های انسان است را تعریف کنیم:
    توانایی درک حالات و احساسات دیگران را همدلی می گویند یعنی اینکه بتوانیم خودمان را جای دیگری بگذاریم و حالشان را بفهمیم. خارج از آسیب های ارگانیکی که می توانند این توانایی را از بین ببرند؛ مثلا در اختلالات طیف اوتسم، گاهی آسیب در این توانایی به همان یک سال اول مذکور در ارتباط با والدین برمی گردد. اگر نیازهای کودک ارضا نشود و کودک پیوسته ناکام شود آنچه برای کودک باقی می ماند جز تحقیر و ناامنی نیست و فرد قادر به اعتماد به دیگران نیست و ارتباط عمیق را نمی تواند با انسان ها داشته باشد و توانایی همدلی کردن با دیگران را از دست می دهد. حال کودکی که این احساس حقارت و ناکامی را متحمل شده است یک راه برای جبران این ناکامی پیش روی خود می بیند: (که بحثی است که پایه خودشیفتگی را برآن می نهند) یعنی فرد خود را به صورت ایده الی می بیند که هیچ عیب و نقصی ندارد و همه باید به او احترام بگذارند و تملق گوی بزرگی پوشالی او باشند. بدیهی است این افراد که خود را کامل می بینند خود را از هر نوع نقصی مبرا می دانند و آنچه را در خود نقص احساس کنند با فرایند فرافکنی به دیگران نسبت می دهند و بدین ترتیب پیوسته دیگران هستند که قصد صدمه و آسیب به آنها را دارند یعنی همان اعتمادی که در سال اول قربانی رابطه ناکام با والدین شده است. این افراد فاقد همدلی و دارای مکانیسم فرافکنی در مقابل انسان های قویتر از خودشون اون عظمت پوشالی خود را به آنها نسبت می دهند و این چنین است که در مقابل قویتر از خودشان تملق گو در مقابل ضعیف تر از خودشان زورگو می شوند و هیچ وقت رابطه برابر را که همدلی پایه و اساس آن است را تجربه نمی کنند.
    بخشی از همین فرایند را می توانیم در خانواده و روابط شوهر و همسر ببینیم آنجاکه زن به خاطر همین آسیب و برتری تاریخی که نصیب مرد شده است مرد را قدرتمند می بیند و سلطه جو می شود و مرد هم بخاطر موضع بالاتری که احساس می کند زورگوی خانه می شود. یا برویم این رابطه را در محیط اداری ببینیم یا کمی جلوتر بیاییم و این رابطه را داخل جامعه ببینیم مطمئنا همه ما در روابط مان چنین فرایند دردناکی را هم ایجاد می کنیم و هم تجربه می کنیم بدیهی است که مهاجرین هم بیشتر قربانی این خودشیفتگی می شوند.
    بدیهی تر است که برای محیط آموزشی داشتن توانایی درک کردن و همدلی و برقراری ارتباط با دانش آموزان مهارت اساسی به شمار می آید و افرادی که دارای ضعف اساسی در این مقوله هستند کاملا خودمحور هستند و جز نیازها و تکانه های خود چیزی را مهم نمی دانند و همین باعث می شود همه دنیا را عرصه ای برای ابراز خودخواهی خودشان به شمار آورند.
    مکانیسم دیگری که باعث بروز این آسیب ها می شود مطمئنا وقتی است که در جامعه بیش از حد برای پرهیزکاری تاکید می شود در حالیکه سازوکاری برای جایگزینی فراهم نمی شود و همین باعث می شود که در جوامعی که بیش از حد بر خیلی از نیازهای خود مهار زده اند ولی مکانیسم جایگزینی فراهم نکرده اند شاهد بروز بیشتر اختلالات روانی و سایر آسیب های اجتماعی باشیم. ( مشاوره خانواده )
    اما در کنار همه این ها همه می دانیم این آسیب ها و تجاوز به کودکان همیشه هستند و فقط بخشی از آن را می شنویم.
    بنظر می رسد جامعه ما بیش از هر چیزی نیاز به آگاهی در این زمینه ها دارد مخصوصا در محیط های آموزشی که هم معلمان این علائم که ممکن است کسی در خطر باشد را تشخیص دهند و هم دانش آموزان علائم خطر را دریابند و از قرار گرفتن در آن موقعیت ها اجتناب کنند. مسئولیت اصلی امنیت مطمئنا با معلمان و مدیران مدرسه است و در اکثر موارد بعد از آشکار شدن واقعه اکثر معلم ها ذکر می کنند که حدس هایی در این باره زده اند ولی چون شک داشتند و می ترسیدند با این اشتباه باعث تباهی یکی از همکاران خود شوند از گزارش موضوع خودداری کرده اند و لازم است به معلم ها هم آموزش داده شود که اگر موردی را حدس زدی و گزارش نکردی به نوعی ممکن است باعث تباهی زندگی یک دانش آموز بشی.

     

    photo 2017 10 02 13 40 57 300x300 - تجاوز به کودکان و مراقبت از آنها در برابر بیماران روانی | بهترین مرکز مشاوره کودک

    حمید ضرابی –روانشناس بالینی
    متخصص در زمینه های وسواس، اختلال شخصیت بردرلاین، شکست های عشقی، افسردگی

    IMG 20171212 103427 300x300 - تجاوز به کودکان و مراقبت از آنها در برابر بیماران روانی | بهترین مرکز مشاوره کودک

    مرکز تحقیقات پزشکان و روانشناسان بوجیکا
    کلینیک جامع کودک و خانواده بوجیکا، اماده ارائه خدمات نوین در زمینه های اختلالات طیف اتیسم، بیش فعالی، اختلالات یادگیری، مشکلات رفتاری، اختلالات اضطرابی، افسردگی و مشاوره خانواده می باشد.
    جهت تعین وقت اینجا کلیک کنید 
    شماره تماس :   09212773724      02122636858

     

    مقالات مرتبط
    پارافیلی یا انحراف جنسی چیست؟
    چگونه از کودکم در برابر سوء استفاده جنسی محافظت کنم؟
    روانشناس خوب کودک

    دکتر روانشناس خوب

    روانپزشک کودک

    وانشناس کودک

    روانشناس خوب در تهران چگونه پیدا کنیم؟

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۲ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.