آیا تاثیر کافئین بر بیش فعالی را می دانید؟

  • تاثیر کافئین بر بیش فعالی

    شاید برای شما این سوال پیش بیاید تاثیر کافئین بر بیش فعالی چگونه است؟! تاثیر کافئین بر بیش فعالی مفید است یا مضر؟! ما در این مقاله به تاثیر کافئین بر بیش فعالی کودکان و بزرگسالان می پردازیم.
    یکی از شایع ترین درمان برای بیش فعالی ( ADHD) استفاده از داروی محرک هاست. این داروها می توانند تمرکز و توجه فرد را افزایش داده و به کنترل رفتار ضربه ای و تکانشی کمک کند. کافئین در قهوه، چای، شکلات، نوشابه های گازدار و برخی موادغذایی دیگر وجود دارد.
    مطالعات زیادی برای بررسی اینکه چگونه کافئین می تواند علائم بیش فعالی را تحت تاثیر قرار دهد، انجام شده است. اما نتایج نشان می دهد اگر چه کافئین یک محرک است، اما به عنوان درمان برای بیش فعالی به طور کلی توصیه نمی شود، زیرا اثر بخشی آن به عنوان یک دارو تایید نشده است.

     

    aid1233945 v4 728px Treat ADHD With Caffeine Step 1 Version 2 300x209 - آیا تاثیر کافئین بر بیش فعالی را می دانید؟
    تاثیر کافئین بر بیش فعالی
    کافئین یک محرک سیستم عصبی است که که باعث کاهش جریان خون به مغز شده و آزادسازی دوپامین را تحت تاثیر قرار می دهد. در واقع دوپامین یک انتقال دهنده عصبی است که به تمرکز کردن فرد کمک می کند.
    هنگامی که فرد مبتلا به بیش فعالی ( ADHD ) است، پزشکان اغلب محرک هایی را برای داشتن تمرکز و آرامش به فرد تجویز می کنند. برخی محققان معتقدند که مطالعات نشان داده اند که کافئین موجود در چای می تواند تمرکز و هوشیاری فرد را افزایش دهد. همچنین ممکن است علائم بیش فعالی بهبود بخشد.
    آزمایش هایی که بر روی موش ها انجام شد مشاهده کردند که آنها راه پرپیچ و خم (ماز) بهتر طی کردند. برخی از دانشمندان تصور می کنند کافئین دارای قابلیت درمان بیش فعالی است زیرا بر روی سطح دوپامین تاثیرگذاشته که در واقع دوپامین باعث افزایش حافظه و تمرکز می شود. در واقع این نظریه ها و تصورات نیاز به بررسی بیشتر روی نمونه های انسانی دارد.
    تاثیرات مضر کافئین بر بیش فعالی:
    بیش از 400 میلی گرم کافئین احتمال دارد باعث ایجاد مشکلاتی شود، ازجمله :
    -سردردهای میگرنی
    -بی خوابی
    -انسداد ریزش موی سر
    – تحریک پذیری
    -دل پیچه و….
    یک مطالعه نشان داد که اثر بخشی کافئین بسیار کمتر از دکستروآمفتامین (دکسیدرین) و متیل فنیدیت (ریتالین)است.

     

    little girl drinking coffee hfp1od 300x201 - آیا تاثیر کافئین بر بیش فعالی را می دانید؟
    تاثیر کافئین بر بیش فعالی
    کافئین برای کودکان توصیه می شود یا خیر؟
    پزشکان مصرف کافئین را برای کودکان توصیه نمی کنند. کودکان نسبت به عوارض جانبی کافئین بسیار حساس تر هستند و ممکن است کافئین بر روی رشد مغزی کودکان تاثیر بگذارد.
    ممکن است مصرف میزان بالایی از کافئین در روز به بهبود علائم بیش فعالی کمک کند، اما عوارض آن خیلی بیشتر از مزیت های آن است. کودکان مبتلا به بیش فعالی دچار اختلالات خواب هستند و حفظ هوشیاری در طول روز نیز برای این کودکان دشوار خواهد بود و مصرف کافئین هر دوی این علائم را بدتر خواهد کرد. پزشکان و متخصصان مصرف نوشیدنی های انرژی را برای کودکان به هیچ عنوان توصیه نمی کنند، زیرا این نوشیدنی ها حاوی مقدار زیادی محرک – از جمله – کافئین هستند که باعث بروز مشکلات جدی در کودک می شود.
    آیا کافئین برای شما مناسب است؟
    استفاده از کافئین در درمان بیش فعالی برای کودکان و نوجوانان باید با راهنمایی پزشک باشد تا میزان کافئین مصرفی مناسب باشد. بر اساس استاندارد اعلام شده میزان توصیه شده کافئین برای کودکان 4 تا 6 ساله 45 میلی‌گرم، کودکان 7 تا 9 ساله 62 میلی‌گرم و کودکان 10 تا 12 ساله 85 میلی‌گرم است. کافئین مانند دیگر داروها، برروی برخی افراد تاثیر مثبت و برخی افراد تاثیر منفی دارد. بنابراین اگر شما مبتلا به اختلال بیش فعالی هستید، قبل از مصرف کافئین حتما با پزشک خود مشورت کنید، مخصوصا اگر درحال مصرف یک داروی محرک دیگر هستید. مصرف همزمان کافئین با ان دارو ممکن است منجر به بروز مشکلات بیشتری شود.
    نکته:
    – مقدار زیاد آن می‌تواند اختلال ذهنی ایجاد کند و برای کودکان بیش فعال بسیار خطرناک باشد.
    -کافئین موجود در نوشابه و یا نوشابه‌های انرژی‌زا موجب اختلال خواب و تغذیه ناسالم می‌شود و بهترین نوشیدنی برای کودکان آب است.

     

    https://www.webmd.com/add-adhd/adhd-caffeine

    IMG 20171212 103427 300x300 - آیا تاثیر کافئین بر بیش فعالی را می دانید؟

    مرکز تحقیقات پزشکان و روانشناسان بوجیکا
    کلینیک جامع کودک و خانواده بوجیکا، اماده ارائه خدمات نوین در زمینه های اختلالات طیف اتیسم، بیش فعالی، اختلالات یادگیری، مشکلات رفتاری، اختلالات اضطرابی، افسردگی و مشاوره خانواده می باشد.
    جهت تعین وقت اینجا کلیک کنید

    میانگین امتیازات ۳ از ۵
    از مجموع ۲ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.