تاثیر موسیقی بر مغز ؛ اثرات مثبت موسیقی ؛ تاثیر موسیقی بر روح و روان انسان

  • تاثیر موسیقی بر مغز

    تاثیر موسیقی بر مغز

    موسیقی وسیله ای را برای ما فراهم می کند که می تواند باعث افزایش تمرکز، الهام گرفتن برای کار یا دنبال کردن رویایی شود. ما اغلب از موسیقی برای به اشتراک گذاشتن عشق خود با خانواده و دوستان استفاده می کنیم. این می تواند برای برقراری هرگونه وضعیت عاطفی از جمله عصبانیت به عنوان راهی برای نزدیک شدن به دیگران یا کنار آمدن با احساسات چالش برانگیز استفاده شود.

    article 08370000002018280478145 300x158 - تاثیر موسیقی بر مغز ؛ اثرات مثبت موسیقی ؛ تاثیر موسیقی بر روح و روان انسان
    تاثیر موسیقی بر مغز

    هر فرهنگی در تاریخ ثبت شده بشریت، موسیقی را به نوعی در زندگی خود گنجانیده است. حتی قبایل جدا شده از سایر نقاط جهان ملودی های خود را به عنوان راهی برای پذیرش معنویت، جشن گرفتن وقایع زندگی یا ایجاد آداب و رسوم شفاهی توسعه دادند. با بیش از 55000 سال قرار گرفتن در معرض موسیقی ، مغز انسان به شکلی تکامل یافته است که فرکانس های صوتی که با آنها روبرو می شویم می توانند پیشرفت های خاص و فوری را در زندگی ما ایجاد کنند. مزایایی که از موسیقی دریافت می کنیم بی شمار است. بسیاری از آنها بدون اینکه ما به آنچه صداها و ملودی ها انجام می دهند فکر کنیم روی ما تاثیر می گذارند. آیا شما آماده هستید که ببینید موسیقی چگونه هر روز تأثیرات مثبتی بر زندگی شما می گذارد؟

    لیست بهترین تاثیراتی که موسیقی بر مغز می گذارد

    موسیقی می تواند به روش های متعدد و گاه غیر منتظره بر مغز و بدن تأثیر بگذارد. ممکن است احساس کنید که پاهایتان شروع به ضربه زدن می کند. انگشتان دست شما ممکن است شروع به گرفتن ریتم صدایی که می شنوید، کنند. گاهی اوقات گردن، شانه ها یا سر شما به مرور زمان با ریتم هایی که گوش می کنید حرکت می کنند یا هماهنگ می شوند.

    Music as Medicine The Effects of Music Therapy on Depression 300x167 - تاثیر موسیقی بر مغز ؛ اثرات مثبت موسیقی ؛ تاثیر موسیقی بر روح و روان انسان
    تاثیر موسیقی بر مغز

    1. موسیقی می تواند حافظه شما را بهبود بخشد.

    موسیقی توانایی بی نظیری در بهبود مکانیسم های حافظه مغز دارد. این کمک می کند تا خاطرات تا زمان کودکی، به عقب برگردد و آنها را مجدداً با احساس شما مرتبط می کند. این مزیت هر وقت موسیقی خاصی را می شنوید که مربوط به حافظه ذخیره شده در مغز شما باشد درگیر می شود. شاید این چیزی باشد که شما در رادیو، یک برنامه تلویزیونی یا آهنگی که والدین شما همیشه به آن گوش می دادند. هنگامی که آن آهنگ را می شنوید، خاطره آن لحظه با جزئیات باورنکردنی باز می گردد.

    قدرت موسیقی به اندازه کافی قوی است که باعث رفع زوال عقل و مشکلات سلامتی مانند بیماری آلزایمر می شود. بیماران می توانند آوازهایی را که به عنوان یک بزرگسال جوان آموخته اند، بخوانند ، حتی در هنگام تلاش برای مقابله با مشکلات شدید روانی. این می تواند داستان های شخصی را به نمایش بگذارد . این اثر پتانسیل را برای درمان افراد مبتلا به فراموشی ، آسیب دیدگی مغزی و مشکلات بهداشتی مانند بیماری آلزایمر از طریق موسیقی ایجاد می کند.

    2. موسیقی تمرکز شما را بهبود می بخشد.

    آیا تاکنون توجه کرده اید که وقتی آهنگ مورد علاقه شما در لیست پخش شما می آید چه اتفاقی می افتد؟ نوعی از دید تونلی در جایی اتفاق می افتد که شما روی عناصر آهنگ تمرکز می کنید و چگونه آنها را احساس می کنید. این تمرکز بهبود یافته به این دلیل رخ می دهد که موسیقی از معدود موارد موجود در این جهان است که به جای فقط بخشی از آن، کل مغز را تحریک می کند. شما می توانید این مزیت موسیقی را به چند روش منحصر به فرد اعمال کنید. برخی افراد از موسیقی برای کمک به پاک کردن ذهن خود هنگام مدیتیشن استفاده می کنند.

    A shamanic of music effects on brain and body performance http jonlieffmdcom blog 300x286 - تاثیر موسیقی بر مغز ؛ اثرات مثبت موسیقی ؛ تاثیر موسیقی بر روح و روان انسان
    تاثیر موسیقی بر مغز

    برخی دیگر هنگام مطالعه یا کار از موسیقی استفاده می کنند تا بتوانند اطلاعات بیشتری را که سعی در جذب آنها دارند، حفظ کنند. در طول یک مدت طولانی تمرین روی تردمیل مفید است زیرا تمرکز ذهن را از خستگی و به سمت رسیدن به هدف نهایی می برد. یکی از جدیدترین نکات کانونی که موسیقی قادر به ایجاد آن است تمرکز روی خواب است. برای کسانی که سعی دارند ذهن خود را به دلیل داشتن تفکرات و مشغله های کاری پاک کنند، موسیقی آن حواس پرتی را از بین می برد و باعث می شود که مغز به جای آن روی وظایف مورد نظر متمرکز شود.

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانشناسی همه زمینه ها و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز مشاوره بوجیکا با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858- 09212773724

    3. موسیقی می تواند خلاقیت شما را افزایش دهد.

    موسیقی به بهبود و افزایش خلاقیت شخصی کمک می کند. سر و صدای محیط در 70 دسی بل عملکرد فرد را در کارهای خلاقانه خاص ارتقا می بخشد. افزایش خلاقیت از طریق موسیقی، شانس خرید مشتری را برای خرید نوآورانه افزایش می دهد. حفظ موسیقی محیط در سطح 70 دسی بل ضروری است. محققان دریافتند که افزایش حجم موسیقی باعث افزایش سطح حواس پرتی شخصی نیز می شود. نتیجه گیری این است: به جای کار در یک اتاق آرام، سعی کنید در یک اتاق با موسیقی در پس زمینه کار کنید. حضور موسیقی با فعال کردن بخش هایی از مغز که به شیوه های انتزاعی فکر می کنند، ایده های خلاقانه ایجاد می کند.

    4- موسیقی می تواند نمرات ضریب هوشی شما را افزایش دهد.

    مطالعات نشان داده است که کودکانی که مرتبا موسیقی گوش می دادند یا مرتباً موسیقی می نواختند، نسبت به سایر کودکان در همان سن که در معرض موسیقی نبودند، می توانند ضریب هوشی کلامی خیلی بالاتری را ایجاد کنند. تنها در طول 20 روز از قرار گرفتن در معرض موسیقی ، از طریق آموزش در کلاس ، دکتر سیلوین مورنو دریافت که 90٪ از کودکان در معرض موسیقی تغییرات جسمی را در مغز خود تجربه می کنند که امکان انتقال سریع اطلاعات شناختی را فراهم می کند.

    در مطالعه ای که توسط دانشگاه یورک انجام شده است ، کودکان بین 4 تا 6 سال در یک برنامه آموزشی مبتنی بر رایانه با طرح های متحرک و کارتون های رنگارنگ شرکت کردند. یک گروه در طول برنامه در معرض موسیقی بودند ، در حالی که گروه دیگر اینطور نبود. هر گروه بیش از 4 هفته دو جلسه 1 ساعته را در یک کلاس کلاس دریافت کردند. کودکانی که در معرض موسیقی قرار گرفتند ، بیشتر در تست های ضریب هوشی کلامی شامل فراخوان کلمه ، تجزیه و تحلیل اطلاعات و استدلال مبتنی بر زبان موفق بودند.

    Brain waves 300x156 - تاثیر موسیقی بر مغز ؛ اثرات مثبت موسیقی ؛ تاثیر موسیقی بر روح و روان انسان
    تاثیر موسیقی بر مغز

    5- موسیقی ساز و کارهای مقابله ای را برای شما فراهم می کند.

    موسیقی روشی را که ما دنیای اطرافمان را درک می کنیم شکل می دهد. این وضعیت آگاهی فرد را از جهات مختلف تغییر می دهد. از سال 1992 ، مطالعات متعددی نشان داده اند که موسیقی وقتی در محیط هایی که مردم باید در انتظار باشند ، پخش می شود سرعت گذر زمان بیشتر به نظر می رسد. خطوط پرداخت فروشگاه های مواد غذایی و اتاق های انتظار هر دو از موسیقی استفاده می کنند زیرا باعث تغییر قضاوت زمان شخص می شود. به نظر می رسد ملودی های سریع سرعت گذر زمان را افزایش می دهند. آهنگ های آهسته باعث می شود زمان کند شود.

    6. موسیقی می تواند به شما در کنترل درد کمک کند.

    موسیقی چگونگی درک محرکهای جسمی را هنگام تجربه یک وضعیت چالش برانگیز تغییر می دهد. به اندازه کافی قدرتمند است تا هنگام بروز جراحات، شدت ناراحتی و دردی را که احساس می شود کنترل کند. موسیقی درد را در تمام سطوح رنج کنترل می کند. حتی بیمارانی که تحت مراقبت بیمارستان روزهای آخر عمر را می گذرانند، هنگام پخش موسیقی در محیطشان، احساس درد کمتری می کنند. موسیقی به ما امکان می دهد تا وقتی مغز در هر سطحی با آن روبرو شود، فاصله بین واقعیت ها را برقرار کنیم.

    افرادی که صدمات مغزی آسیب دیده را تجربه می کنند و دردی که در این رویداد به وجود می آید می توانند به دلیل قدرتی که یک ترکیب فراهم می کند با خانواده و دوستان خود ارتباط برقرار کنند. می توانید علاوه بر گوش دادن به موسیقی ، هر روز موسیقی را بنوازید، و با این کار این مزیت را حتی بیشتر کنید. در کل 11 مطالعه ، شواهد نشان می دهد که ترکیب موسیقی تأثیر مثبتی بر راحتی جسمی، انرژی، خستگی و اضطراب می گذارد. اگر شما به گوش دادن آهنگ مورد علاقه خود نیاز دارید ، ممکن است مغز شما به شما بگوید که در آن لحظه به موسیقی نیاز دارد تا ابزاری برای الهام بخشیدن به بهبود باشد.

    175036 OW4DM8 796 Copy 1024x650 300x190 - تاثیر موسیقی بر مغز ؛ اثرات مثبت موسیقی ؛ تاثیر موسیقی بر روح و روان انسان
    تاثیر موسیقی بر مغز

    7. موسیقی می تواند شخصیت شما را کامل کند.

    روش جالب دیگری که موسیقی روی مغز ما تأثیر می گذارد این واقعیت است که انتخاب های موسیقی ما به شکل دادن به شخصیت هایمان تاثیر می گذارد. موسیقی به هریک از ما کمک می کند تا شخصی را که روزی به آن تبدیل می شویم، تعریف کنیم. در چندین آزمایش، مطالعات و پروژه های تحقیقاتی که به بررسی موسیقی و رشد جوانان می پردازد، نتایج کشف شده همه به این واقعیت اشاره دارد که ترجیحات موسیقی خاص در واقع با بسیاری از خصوصیات شخصیت در بسیاری از افراد مطابقت دارد. به عنوان مثال، طرفداران اپرا عموماً نجیب، خلاق و دارای عزت نفس بالایی بودند. طرفداران موسیقی کانتری به نظر می رسید که اجتماعی و بسیار سخت کوش باشند. این بیشتر به شکل دادن به نحوه برخورد و تعامل هر شخص با دنیای اطراف خود کمک می کند.

    لطفا بخوانید: ذهن آگاهی 

    8. موسیقی می تواند به بدن شما در بهبود تعادل هورمونی کمک کند.

    وقتی به موسیقی غمناک گوش می دهیم، ملودی هایی که از آنها لذت نمی بریم، یا آهنگ هایی که باعث می شوند خاطرات ناراحت کننده را به خاطر آوریم ، هورمون های استرس مانند کورتیزول وجود دارند که توسط بدن آزاد می شوند. با افزایش سطح کورتیزول، سطح اضطراب بالاتری نیز ظاهر می شود. اگر میزان هورمون تا حد زیادی نامتوازن شود، ممکن است علائم استرس شدید رخ دهد.

    وقتی به موسیقی که از آن لذت می بریم گوش می دهیم، سپس دوپامین، سروتونین و اندروفین آزاد می شوند. این ترکیب باعث می شود احساس شادی، اطمینان و آرامش داشته باشیم. این همان هورمون هایی هستند که هنگام ورزش، سرگرمی یا خوردن غذاهایی را که از خوردن آنها لذت می بریم آزاد می شوند. هنگامی که شکلات می خورید، بدن شما به همان روشی پاسخ می دهد که انگار به یک آهنگ زیبا گوش می دهید.

    9. موسیقی به رفع اضطراب کمک می کند.

    گوش دادن به آهنگ های مورد علاقه شما می تواند به همان اندازه مفید باشد که یک ماساژ 30 دقیقه ای می تواند در رفع نگرانی و اضطراب باشد.  به این دلیل اتفاق می افتد که جریان خون کارآمد تر می شود و ذهن شما را از سناریوهای “نگران کننده” که در نظر گرفته بود پاک می کند. وقتی بدن دسترسی بیشتری به اکسیژن داشته باشد، در این صورت حواس پرتی فکری که در ذهن رخ می دهد کمتر می شود. این امر احتمال تجربه انرژی منفی را کاهش می دهد که می تواند باعث افزایش سطح شادابی شود.

    تشخیص سرطان مرحله چهارم ، بیماریهای ناتوان کننده و سایر موارد بهداشتی می تواند سطح اضطراب و استرس زیادی در فرد ایجاد کند. با تمرکز روی موسیقی به جای مشکلات فعلی، اضطراب کاهش می یابد و کیفیت زندگی یک شخص بهبود می یابد.

    how does music affect the brain 300x300 - تاثیر موسیقی بر مغز ؛ اثرات مثبت موسیقی ؛ تاثیر موسیقی بر روح و روان انسان
    تاثیر موسیقی بر مغز

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانشناسی همه زمینه ها و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز مشاوره بوجیکا با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858- 09212773724

    مطالب پیشنهادی:

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.