بی اشتهایی عصبی در زنان | بهترین مرکز روانشناسی در شمال و غرب تهران

  • بی اشتهایی عصبی در زنان

    بی اشتهایی عصبی در زنان چیست؟

     

      انورکسیا یا بی اشتهایی عصبی یک بیماری جدی روانی است که مردم به علت محدود کردن مصرف انرژی خود از وزن بسیار کمی برخوردار هستند. این پدیده می تواند هر فردی را از هر سن و جنسیتی را درگیر کند. علاوه بر  محدود کردن مقدار خوراکی، آنها می توانند ورزش های زیادی انجام دهند تا کالری دریافتی را از بین ببرند. بعضی افراد مبتلا به بی اشتهایی ممکن است سیکل بنجینگ داشته باشند، یعنی بعد از خوردن غذا انگشت خود را در حلق فرو برده تا محتویات معده را بالا بیاورند.

    اختلالات خوردن به طور معمول بر زنان بیش از مردان اثر  می گذارد چون زنان بیشتر درگیر مد لاغری هستند. مردان فقط  حدود 10٪ از موارد بی اشتهایی عصبی را شامل میشوند.
    بی اشتهایی عصبی دارای بالاترین میزان مرگ و میر در بین مشکلات روانپزشکی است. از هر 200 زن آمریکایی یک نفر درطول دوران بارداری از بی اشتهایی عصبی رنج می برد.

    اختلالات خوردن موجب می شود افراد خوراک  خود را محدود کنند تا به کاهش وزن برسند. بسیاری از افراد مبتلا  به بی اشتهایی عصبی خود را سیر نمی کنند و همچنین می توانند از کاهش وزن ناشی از رژیم های خطرناک، روزه گرفتن و ورزش بی حد و مرز استفاده کنند.

     

    بسیاری از افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی دچار اختلال مشکل در وزن خود هستند. برای کم کردن وزن، افراد مبتلا حجم زیادی از غذا را محدود می کنند و دایما در مورد بالا رفتن وزن خود نگران هستند.

    افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی در زمانی که کاهش وزن  خود را احساس  می کنند حس خوبی میگیرند و  و وقتی وزن میگیرند، عصبانی می شوند. آنها تصور می کنند که چاق هستند، حتی در زمانی که واقعا وزن کمی دارند.

    خودکشی نیز دلیل  مرگ نیمی از مبتلایان به ناراحتی ها و بی اشتهایی عصبی است، حتی بیشتر از تعداد افرادی که  مبتلا به بی خوابی یا کم خوابی هستند. در واقع، یک نفر در  هر پنج نفر خودکشی می کند درصورتیکه که برای مبارزه با اختلال خود، در حال جنگیدن هستند.

    برای استفاده از خدمات تخصصی بی اشتهایی عصبی و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکزمشاوره بوجیکا با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858  09212773724

    Nervous appetite complications 300x200 - بی اشتهایی عصبی در زنان | بهترین مرکز روانشناسی در شمال و غرب تهران
    بی اشتهایی عصبی

    اختلالات تصویری بدن  هر فرد در بی اشتهایی عصبی یک ساختار چند بعدی متفاوت  است که مستلزم درک متفاوتی نیز میباشد البته  به همراه عکس العمل  احساسی قوی به خود تصویر میباشد، این موضوع می تواند  واکنش های محدودیت غذایی رژیم غذایی، فعالیت های فیزیکی خنثی یا عکس العمل های شدید را ایجاد کند.  انتخاب های غذایی مکرر و ناسازگار درارتباط با بی خوابی ناخوشایند حتی می تواند باعث گرسنگی فرد  شود که نهایتا  منجر به مرگ  افراد شود.

     هنگامی که افراد مبتلا  به بی اشتهایی عصبی، به وزن می رسند، شروع به درمان میکنند، هنوز گزینه انتخابی غذای کمتری دارند و مداوم غذاهای کم چرب و کم کالری را انتخاب می کننند در نتیجه  بی اشتهایی عصبی تنها  نمونه ای از یک رفتار ناسازگار تکراری است.

     

    عوارض بی اشتهایی عصبی

    عوارض پزشکی در ارتباط با بی اشتهایی عصبی فراوان است. در شرایط حاد بیماری، بیماران در موقعیت های مختلف مثل  سرگیجه، خستگی یا حتی سنکوپ قرار میگیرند. در شرایط مزمن، در نتیجه سوء تغذیه،گاها هر عضو ی از بدن ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد. نتیجه های آن میتواند شامل آمنوره (فقدان قاعدگی) در زنان، نارسایی شناختی، پوسیدگی دندان، کم کاری تیروئید، یبوست، خونریزی گوارشی، کم خونی، عفونت، مصونیت مصون، شکستگی استخوان و فشردگی ستون فقرات باشد.

    pooroutcomes 300x180 - بی اشتهایی عصبی در زنان | بهترین مرکز روانشناسی در شمال و غرب تهران
    بی اشتهایی عصبی

    دلایل بی اشتهایی عصبی

    دلایل بی اشتهایی عصبی متغیر هستند، از دلایل ژنتیکی گرفته تا عوامل محیطی و فرهنگی همگی دخیل هستند. ژنتیک نقش مهم و بسزایی دارد: وراثت پذیری در آنورکسیا از 28 تا 74 درصد متغیر است. تحقیقات همچنین مشخص میکند که برخی از ویژگی های احساسی و شخصیتی دوران کودکی، از جمله اضطراب، استرس، ترس، وسواس و کمال گرایی امکان داردعامل های خطرساز نوروبیولوژیک رادر جهت  پدید امدن  بی اشتهایی نشان دهند. در دوران بلوغ، تغییرات و اختلالات هورمونی  و همینطور خلقیات فرد ممکن است با نوروشیسم مغز و بلوغ و با عوامل ژنتیکی و محیطی فرد ارتباط داشته باشد و  حتی باعث شروع بیماری شود.

    همچنین، عوامل اجتماعی فرهنگی را نباید نادیده گرفت و به احتمال زیاد علت  مهم بروز بیشتر بی اشتهایی در زنان است.  متاسفانه ایده آل زیبایی که جهان “غربی” را در بر می گیرد می تواند منجر به نارضایتی از تصویر بدن فرد و حتی ایجاد یک اختلال خوردن بصورت ژنتیک و عصبی میگردد.

    برای استفاده از خدمات تخصصی بی اشتهایی عصبی و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز مشاوره بوجیکا با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858  09212773724

    59942217 6119180186152 3366438367817367552 n 1 300x200 - بی اشتهایی عصبی در زنان | بهترین مرکز روانشناسی در شمال و غرب تهران
    بی اشتهایی عصبی

    تعداد  زیادی از تغییرات ساختاری و عملکردی شایان توجه در مغز بیماران مبتلا به بی اشتهایی عصبی رخ می دهد. به طور  مثال، نقص ماده خاکستری در ارتباط  مغز که در تبادل  احساسات، انگیزه و واکنش های هدفی است، گزارش شده است. سیستم عصبی اثر خاص در نوروبیولوژی  سیستم سروتونینینژیک می گذارد. سروتونین نقش بسیار  مهمی در تعدادی از علائم و عکس العمل های معمول افراد دارد، از جمله رفتارهای وسواسی، اضطراب، کنترل خشم، توجه و خلق و خوی. سروتونرژیک در تنظیم رفتار تغذیه ای، من جمله اندازه حجم  غذا و میزان مصرف غذا، انجام فعالیت های مهار کننده  نقش مهمی را شامل می شود. حجم مواد خاکستری کم شده  نیز در ساختارهای دخیل در تنظیم دوپامین مطرح شده است.

     

    سیستم دوپامینرژیک نقش مهمی در  ایجاد رفتارهای تغذیه ای، انگیزه، تقویت رفتار و پاداش دارا میباشد   که همچنین  این موضوع دربی اشتهایی عصبی نقش بسزایی دارد. رفتارهای محدود کننده خوردن مرتبط با بی اشتهایی امکان دارد ناشی از عدم تعادل بین سیستم های مهار کننده باشد که منجر به تغییر رفتارهای اجباری  فرد می شود.

    این تغییرات ساختاری که معمولا  در مغز فرد مبتلا به بی اشتهایی عصبی دیده میشود، به طور معمول تصور می شود که  نتیجه اثرات سوء تغذیه و گرسنگی را انعکاس میدهد  تغییرات مغزی نیز با کاهش وزن ارتباط دارد و  این تغییرات با عادی سازی وزن بدن مرتبط است. با این حال، بعضی از این تغییرات بعد از بهبود وزن  فرد همچنان ادامه می یابد.

    بی اشتهایی عصبی با کاهش وزن، ترس زیاد فرد ازبالا رفتن وزنش، محدودیت غذاها، عادات  کردن به  شیوه غذایی نا مناسب و وسواس تغذیه فرد، خود پله ای برای اغاز  ورود به دورا ن  افسردگی اش  میباشد.

    عوامل شناختی و  احساسی در افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی بصورت عمیق تحت تأثیر قرار می گیرند. دیده شده است  که تقریبا 50٪ از افراد مبتلا به اختلالات خوردن، دچار علایم افسردگی نیز میشوند ؛ تقریبا 75٪ از مبتلایان  از یک اختلال روانی در طول عمر خود رنج میبرند، معمولا  اختلال افسردگی زیادی را گزارش می کنند. همچنین، تا 75٪ از بیماران در طول عمر حداقل یک اختلال اضطراب را گزارش می دهند. اختلال وسواسی اجباری نیز دربعضی  موارد مشاهده شده و  79٪ از بیماران ابتلا  به بی خوابی اتفاق می افتد بنابراین، مراجعه به یک روانپزشک بسیار ضروری میباشد.

    عود اختلال نیز شایع است و همینطور میزان ناتوانی و مرگ و میر در این بیماران بسیار بالا است، بخصوص هنگامی که مداخله پزشکی وجود ندارد. در کشورهای مختلف  توسعه یافته، میزان طول عمر بی اشتهایی عصبی در زنان حدود 1٪ و در مردان کمتر از 0.5٪ است.

    برای استفاده از خدمات تخصصی بی اشتهایی عصبی و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز مشاوره بوجیکا با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858  09212773724

    Ways to treat anorexia nervously 300x169 - بی اشتهایی عصبی در زنان | بهترین مرکز روانشناسی در شمال و غرب تهران
    بی اشتهایی عصبی

    علایم بی اشتهایی عصبی

    •     از دست دادن شدید توده عضلانی
    •      بی توجهی، خستگی بی حالی و سستی
    •     افت فشار خون یا فشار خون
    •      سرگیجه
    •      هیپوترمی، یا درجه حرارت پایین بدن، و دست ها و پاهای سرد
    •      نفخ یا ناراحتی معده و یبوست
    •      پوست خشک
    •      دست ها و پاهای متورم
    •      آلوپسی یا ریزش مو
    •      آمنوره یا اختلال در سیکل قاعدگی
    •      ناباروری
    •      بیخوابی
    •      پوکی استخوان، یا از دست دادن تراکم استخوان
    •      ناخن شکننده
    •      ریتم های قلب نامنظم یا غیر طبیعی
    •      موهای ریز ریزه در سراسر بدن رشد می کند و موهای صورت افزایش می یابد

     

    نکات کلیدی در مورد بی اشتهایی عصبی

      •   یک بیماری روانی است که شامل اختلالات خوردن است.
      • علائم شامل یک شاخص توده بدنی بسیار پایین (BMI)، امتناع از خوردن و تلاش برای از دست دادن وزن است، حتی زمانی که شاخص توده بدن بسیار پایین است.
      • تصور می شود که توسط ترکیبی از عوامل بیولوژیکی، زیست محیطی و ژنتیکی ایجاد شده است.
      • درمان می تواند زمان ببرد، اما با ترکیبی از مشاوره و سایر انواع درمان، ممکن است بهبودی حاصل شود.

     

    برای استفاده از خدمات تخصصی بی اشتهایی عصبی و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858  09212773724

    مطالب پیشنهادی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.