بیش فعالی جنسی چیست؟ علل علائم و درمان هایپر سکشوال

  • بیش فعالی جنسی

    بیش فعالی جنسی چیست؟

    بیش فعالی جنسی، تکرار بیش از حد و بیمارگونه به برقراری رابطه جنسی است. این افراد ممکن است در روز بیش از 20 بار رابطه جنسی برقرار کنند اما باز هم کاملا راضی نباشند و با میل جنسی زیاد فرق می کند. این افراد تمایل زیادی به خود ارضایی دارند و گاهی برای فرار از استرس و یا افسردگی دست به این کار می زنند.

    بیش فعالی جنسی همچنین ممکن است به عنوان عوارض جانبی برخی از داروها مانند داروهای مورد استفاده برای درمان بیماری پارکینسون ایجاد شود. بیش فعالی جنسی توسط روان پزشکان و درمانگران به عنوان نوعی اختلال وسواسی-اجباری یا اختلال OCD، اعتیاد یا اختلال تکانشی، تشخیص داده می شود.

    23 1 715x400 357x210 - بیش فعالی جنسی چیست؟ علل علائم و درمان هایپر سکشوال
    بیش فعالی جنسی

    علت بیش فعالی جنسی

    برخی تحقیقات نشان می دهد که برخی از موارد بیش فعالی جنسی ممکن است با تغییرات بیوشیمیایی یا فیزیولوژیکی مرتبط با زوال عقل مرتبط باشند. روان پزشکان لوب فرونتال مغز را به عنوان منطقه ای برای تنظیم میل جنسی تشخیص می دهند. افراد مبتلا به آسیب دیدگی در این بخش مغز، در معرض خطر ابتلا به رفتارهای تهاجمی و سایر مشکلات رفتاری، از جمله تغییرات شخصیتی و رفتار جنسی غیراخلاقی هستند.  اعتیاد به مواد مخدر نیز یکی از عوامل موثر در بیش فعالی جنسی شناخته شده است. سایر عوامل مرتبط با آن عبارتند از: اختلالات روانشناختی، اختلالات خلقی و تروماتیک جنسی.

    برخی از افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی (گاهی اوقات به عنوان BPD نامیده می شوند) می توانند بطور قابل توجهی تحریک پذیر، اغوا کننده و بیش فعال جنسی باشند. اختلالات جنسی، وسواس های جنسی و بیش فعالی جنسی از علائم بسیار رایج برای مردان و زنان مبتلا به BPD است.

    افراد مبتلا به اختلال دو قطبی ممکن است اغلب در رابطه جنسی با توجه به خلق و خوی خود تغییرات بزرگی نشان دهند. همانطور که در DSM تعریف شده است، بیش فعالی جنسی می تواند نشانه ای از هیپومانیا یا مانیا در اختلالات دو قطبی یا اختلال اسکیزوفرنی باشند. بیماریهای ویروسی که سبب آسیب به لوب فرونتال مغزی می شوند نیز دچار این اختلال می شوند؛ افراد مبتلا به بیماری ویروس طیفی از رفتارهای نامناسب اجتماعی را نشان می دهند.

     

    ADHD and Your Sex Life 357x210 - بیش فعالی جنسی چیست؟ علل علائم و درمان هایپر سکشوال
    بیش فعالی جنسی

    چندین بیماری عصبی مانند آلزایمر، اوتیسم، انواع مختلف آسیب مغزی، سندرم کلاین لینو و بسیاری از بیماری های نوروادنرژیک دیگر می تواند باعث بیش فعالی جنسی شود.

    علایم بیش غعالی جنسی

     

    اگر یک دوره حداقل شش ماه، یک فرد با فانتزی های جنسی، خواسته های جنسی نامعقول و رفتار جنسی شدید، در ارتباط با چهار یا بیشتر از پنج معیار زیر را تجربه کند، میتوان گفت وی به بیش فعالی جنسی مبتلا است:

    1. زمان بیش از حد برای فانتزی های جنسی و آرزوها و برنامه ریزی و مشارکت در رفتارهای جنسی صرف  کند.
    2. تکرار درگیر شدن در این فانتزی های جنسی، اصرار به این رفتار در پاسخ به حالتهای خلقی آشفته (مانند اضطراب، افسردگی، خستگی، تحریک پذیری).
    3. تکرار درگیر شدن در فانتزی های جنسی، اصرار و رفتار در پاسخ به رویدادهای زندگی استرس زا.
    4. تلاش های تکراری اما ناموفق برای کنترل و یا کاهش قابل توجه این فانتزی های جنسی.
    5. تکرار رفتارهای جنسی در حالی که بی توجه به خطر آسیب های فیزیکی و عاطفی به خود و دیگران باشد.
    6.  تمایل بیش از حد به خود ارضایی

    افراد با مشکل بیش فعالی جنسی مقدار زیادی از وقت خود را صرف امور جنسی می کنند، در بعضی موارد به 12 ساعت در شبانه روز میرسد. آنها دایما در حال مشاهده  فیلم های پورن یا تعامل با جنس مخالف از طریق چت روم، رسانه های اجتماعی، برنامه های دوست یابی و وبکم هستند و بسیاری از آنها کار خود را از دست می دهند.

    این مردان تقریبا به طور فزاینده ای با اضطراب و افسردگی مواجه هستند و از ترد شدن اجتماعی رنج می برند. مشکل آنها با پورنوگرافی این است که به آن اعتیاد پیدا میکنند، اما آن را برای کاهش استرس، خستگی، خلق و خوی کم و یا به عنوان سرگرمی انجام می دهند.

    بیش فعالی جنسی 750x430 - بیش فعالی جنسی چیست؟ علل علائم و درمان هایپر سکشوال
    بیش فعالی جنسی

     

    بیش فعالی، ممکن است شامل انواع گوناگون از تجربه های جنسی مسرت بخش باشد. نمونه هایی از جمله خودارضایی، شرکای جنسی متعدد، حتی  استفاده از پورنوگرافی میباشد. زمانی که این رفتارهای جنسی تبدیل به یک  عادت در زندگی شما می شود، کنترل کردن آن سخت می شود و زندگی شما را متلاشی می کند.

    رفتار جنسی غیرقابل تحمل نیز می تواند به عزت نفس، روابط، شغل، سلامتی و دیگر افراد صدمه بزند، اما با درمان کردن و کمک به خود، می توانید رفتارهای جنسی خود را کنترل کنید.

     

    برای استفاده از خدمات روانشناسی درزمینه مشکلات جنسی و سکس تراپی و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز مشاوره بوجیکا با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858 –  09212773724

     

    گاهی افراد بیش فعالی جنسی را، تنها به  عنوان راهی برای فرار از مشکلات دیگر مثل تنهایی، افسردگی، اضطراب یا استرس استفاده می کنند.
    کسانی  که دچار بیش فعالی جنسی هستند، عواقب جدی نظیر احتمال مبتلا شدن خود یا دیگران به عفونت های جنسی را دارند. همچنین از دست دادن روابط مهم، مشکل در محل کار، فشار مالی یا مشکلات حقوقی، همه مواردی هستند که باعث تشدید این رفتارها میشود. در این مواقع افراد برای حفظ روابط سالم و پایدار خوددچار مشکل می شوند.
    وقت مناسب برای دیدن دکتر
    اگر احساس می کنید  که کنترل رفتار جنسی خود را از دست داده اید، از یک روان پزشک و روانشناس کمک بگیرید، خصوصا  اگر رفتار شما موجب بروز  مشکلاتی برای شما یا سایر افراد نزدیک شما شده است. بیش فعالی جنسی شما ممکن است با گذشت زمان نیز بیشتر شود. درست در اولین اقدام خود تصمصم بگیرید از فردی که در این زمینه تخصصص دارد کمک بگیرید.

    هنگام مبتلا شدن به رفتارهای جنسی غیر طبیعی، پرسش های زیر را از خود بپرسید:

    • آیا من میتوانم تحریک جنسیتم را مدیریت کنم؟
    • من از رفتارهای جنسیم ناراحت هستم؟
    • آیا رفتار جنسی من به روابط ام صدمه میزند و ایا من تحت تاثیر قرار میگیرم ؟
    • آیا  این رفتار منجر به پیامدهای منفی مثل دستگیری من میشود؟
    • آیا من سعی می کنم رفتار جنسی ام را مخفی نگه دارم ؟

    کمک کردن به اصلاح رفتارهای جنسی افراد، جز مشکل ترین کارها میباشد، زیرا امکان بازگشت به این رفتارها بسیار است. اما باید ترس و خجالت خود را برای بهبود و درمان خود کاملا کنار بگذارید، زیرا این موضوع به شما کمک میکند که روند درمان شما بهتر و با سرعت بیشتری اتفاق بیفتد.
    به یاد داشته باشید که شما تنها نیستید و تعداد زیادی  از مردم با بیش فعالی جنسی  جدال میکنند. روان پزشکان و روان شناسان در زمینه درمان بیش فعالی جنسی آموزش لازم را می بینند اما همه آنها تجربه کافی در این زمینه را ندارند، پس  اطمینان حاصل کنید  که یک درمانگر، تسلط کامل به این موضوع داشته باشد و فراموش نکنید  آنچه را که به روانشناس خود میگویید کاملا محرمانه محسوب میشوید و جای هیچگونه نگرانی نیست.

    رابطه جنسی لذت بخش با همسر 3 1 357x210 - بیش فعالی جنسی چیست؟ علل علائم و درمان هایپر سکشوال
    بیش فعالی جنسی

    داروهایی که میل جنسی را کم می کند:

    1-داروهای آرامبخش از گروه بنزودیازپین ها
    2-داروهای بتابلوکر
    3-داروهای ضدصرع
    4-آنتی هیستامین ها
    5-قرص های ضدبارداری
    6-داروهای ضدافسردگی

     

    روش‌های درمانی برای بیش فعالی جنسی چیست؟

    روش‌های درمانی احتمالی که برای اختلال  بیش فعالی جنسی وجود دارد ترکیبی از خودیاری، درمان روان‌شناختی و گاهی دارو است. هدف از درمان در این نوع از اختلال کمک به فرد در جهت مدیریت خواسته‌های جنسی و کاهش رفتارهای افراطی در این زمینه است. همچنین اگر این افراد علاوه بر اختلال بیش فعالی جنسی دارای مشکلاتی دیگر مانند مشکل الکل یا سوءمصرف مواد مخدر، اضطراب یا افسردگی نیز باشند به درمان‌های جدی‌تر نیاز دارند. با استفاده از روش‌های درمانی، شما می‌توانید بیش فعالی جنسی را مدیریت کنید و روابط جنسی و عاشقانه سالم را تجربه کنید. در زیر به روش‌های درمانی بیش فعالی جنسی اشاره می‌کنیم:

    خودیاری

    بهتر است که اطلاعات خود را در مورد بیش فعالی جنسی افزایش دهید تا بتوانید علل و درمان آن را بهتر درک کنید.

    پیشنهاد می‌شود که موقعیت‌ها، افکار و احساساتی را که ممکن است باعث بیش فعالی جنسی می‌شود را شناسایی کنید تا بتوانید برای جلوگیری و مدیریت آن‌ها اقداماتی انجام دهید.

    برای سایر مشکلاتی که در حوزه سلامت روان درگیر آن هستید، مانند اعتیاد، افسردگی، اضطراب یا استرس اقدامات درمانی لازم را آغاز کنید.

    اگر از رفتارهای جنسی به‌عنوان راهی برای مقابله با احساسات منفی استفاده می‌کنید، بهتر است که از روش‌های سالم‌تری برای مقابله استفاده کنید ازجمله، مانند ورزش و فعالیت‌های تفریحی که می‌تواند باعث تخلیه انرژی شما شود.

    ورزش می‌تواند تا حد زیادی برای کاهش آسیب‌های بیش فعالی جنسی مفید باشد. فعالیت ورزشی می‌تواند به شما در تمرکز و افزایش سطح انتقال ‌دهنده‌های عصبی کمک کند. این موضوع زمینه را برای صمیمت بیشتر شما با شریک جنسی فراهم می‌کند و به شما کمک می‌کند که بیشتر لذت ببرید و رفتارهای جنسی پرخطر را کاهش می‌دهد.

    آرامش و مدیریت استرس را در خود تقویت کنید زیرا در کاهش بیش فعالی جنسی تأثیر زیادی دارد.

    عوامل موثر در طلاق

    روان‌ درمانی

    روان ‌درمانی و استفاده از خدمات مشاوره‌ای می‌تواند به شما در یادگیری نحوه مدیریت رفتارهای بیش فعالی جنسی کمک کند. شما می‌توانید جلسات روان ‌درمانی را به ‌صورت فردی یا با یک گروه، با خانواده یا شریک زندگی خود دنبال کنید. انواع روش‌های روان ‌درمانی در این بخش عبارت‌اند از:

    درمان شناختی رفتاری :(CBT) به شما کمک می‌کند تا باورها و رفتارهای ناسالم و منفی را شناسایی کنید و آن‌ها را با روش‌های مفیدتر مقابله جایگزین کنید.

    درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد : این روش نوعی CBT است که بر پذیرش افکار و خواسته‌ها تأکید می‌کند و تعهد به انتخاب اقداماتی که با ارزش‌های مهم سازگارتر باشد.

     روان درمانی روانپزشکی : این روش درمانی به تمرکز برافزایش آگاهی خود از افکار و رفتارهای ناخودآگاه تأکید دارد، در این شیوه درمانی روانشناس به توسعه بینش‌های جدید در مورد انگیزه‌های شما و کمک به شما در حل‌وفصل درگیری‌ها متمرکز می‌شود.

    دارو درمانی

    روش درمانی دیگر برای اختلال بیش فعالی جنسی استفاده از دارو درمانی است که بسیار مؤثر است؛ زیرا برخی از داروها ممکن است با کاهش افکار و رفتارهای وسواسی یا با کاهش خواست‌های جنسی به رفع مشکلات این افراد کمک کند. از طرف دیگر یکی از دلایل احتمالی بیش فعالی جنسی را می‌توان عدم تعادل شیمیایی در مغز دانست. مصرف این داروها می‌توانند به کاهش علائم بیماری و بهبود شرایط این افراد کمک کنند. داروهای مورد استفاده برای درمان بیش فعالی جنسی می‌تواند شامل موارد زیر باشد.

    داروهای ضد افسردگی: برای درمان بیش فعالی جنسی می‌توان از انواع خاصی از داروهای ضد افسردگی استفاده کرد؛ زیرا داروهایی که برای درمان افسردگی، اضطراب یا اختلال وسواس و اجباری استفاده می‌شوند، ممکن است به رفتارهای بیش فعالی جنسی کمک کند.

     Naltrexone: از نالترکسون برای درمان الکل و وابستگی به مواد مخدر استفاده می‌شود و بخشی از مغز شما را مسدود می‌کند که از رفتارهای اعتیادآور خاصی احساس لذت می‌کند. مصرف این دارو ممکن است به کاهش رفتارهای بیش فعالی جنسی در افراد کمک کند.

    تثبیت ‌کننده خلق ‌و خوی: این نوع از داروها برای درمان اختلال دوقطبی مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌تواند در کاهش بیش فعالی جنسی نیز تأثیر داشته باشد و بهبود شرایط فرد مبتلا کمک کند.

     ضد آندروژن ها:  به‌ عنوان ‌مثال، Cyproterone؛ این داروها اثرات بیولوژیکی بر روی هورمون‌های جنسی دارند. از آنجا که میل جنسی در مردان را کاهش می‌دهند می‌توان از آن برای درمان بیش فعالی جنسی استفاده کرد. ضد آندروژن ها را می‌توان در مردانی که بیش فعالی جنسی آن‌ها به دیگران آسیب میزند، مورد استفاده قرارداد.

    پشتیبانی بعد از درمان

    مراحل بعد از درمان در این افراد مهم است و باید پشتیبانی توسط روانشناس و تیم همراه صورت بگیرد. در ابن بخش می‌توان از طریق اقدامات زیر روند درمان را کامل کرد.

    • شناسایی محرک‌ها و جلوگیری از بروز آن‌ها
    • تمرین تکنیک‌های مدیریت استرس در اشخاص
    • یافتن گروه‌های حمایتی در خانواده و دوستان این افراد
    • گروه‌های حمایتی نقش زیادی در تکمیل روند درمان این افراد دارد و ممکن است پزشک از شما بخواهد که برای ادامه درمان فهرستی از گروه‌های پشتیبانی را ارائه کنید که در اهداف درمانی به فرد کمک کنند.

    بیش فعالی جنسی چه عوارض و تأثیری بر زندگی شخصی افراد دارد؟

    افراد می‌توانند بدون وجود مسئله خاص، دوره‌هایی از تمایل و فعالیت جنسی خود را دنبال کنند و این یک نیاز غریزی در افراد است که مانعی برای زندگی آن‌ها ایجاد نمی‌کند. با این‌ حال، کسانی که بیش فعالی جنسی را تجربه می‌کنند دچار مشکلاتی هستند که زندگی فردی و اجتماعی آن‌ها تحت‌الشعاع قرار می‌دهد که می‌تواند به ‌شدت بر زندگی آن‌ها تأثیر بگذارد. افراد مبتلا به بیش فعالی جنسی ممکن است این مشکلات را تجربه کنند.

    • از مسئولیت‌هایی که در زندگی فردی خود بر عهده ‌دارند غفلت کنند.
    • انتظارات غیرواقعی از رابطه جنسی و روابط از شریک جنسی خود درخواست کنند.
    • این افراد احساس شرم و کاهش عزت‌ نفس را در خود تجربه می‌کنند.
    • این اختلال می‌تواند بر سایر زمینه‌های زندگی یک شخص، ازجمله روابط آن‌ها و زندگی حرفه‌ای یا آموزشی تأثیر بگذارد.
    • علاوه بر این، این اختلال در ردیف رفتارهای پرخطر جنسی قرار دارد که می‌تواند منجر به عفونت و بیماری‌های مقاربتی در شخص شود.

    مسائل جنسی مرتبط با بیش فعالی جنسی

    برخی از مسائل جنسی مشترک وجود دارد که می‌تواند افراد مبتلا به بیش فعالی جنسی را درگیر خود کند. در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

    مشکل در توجه و هنگام صمیمیت بین زوجین: عدم تمرکز یکی از شناخته‌ شده‌ترین علائم بیش فعالی جنسی است؛ بنابراین ممکن است وقتی رابطه جنسی دارید، وقتی‌که در حال نوازش هستید، یا در حال پیش نوازی، تمرکز خود را از دست بدهید و نتوانید روابط را به شکل مناسب مدیریت کنید. اگر با شریک زندگی خود همراه باشید، ممکن است این حس را به او القا کنید که علاقه‌ای به ادامه رابطه ندارید و برای شما جذابیتی  ندارد. در بسیاری از موارد عدم تمرکز در حین رابطه می‌تواند دستیابی به ارگاسم را سخت‌تر و شریک جنسی را خسته کند.

    میل جنسی بالا یا پایین: اگر بیش فعالی جنسی دارید ممکن است سطح بالایی از انرژی را برای رابطه جنسی  داشته باشید. ممکن است این حس را داشته باشید که مدام در مورد آن فکر کنید یا سعی کنید چندین مرتبه رابطه جنسی را در طول روز تجربه کنید. همچنین ممکن است به ‌طور مرتب فیلم‌ها و عکس‌های مستهجن تماشا کنید. از طرف دیگر، برخی از داروهایی که بیش فعالی جنسی را درمان و مدیریت می‌کنند می‌توانند باعث کاهش میل جنسی شوند. داروهای ضدافسردگی که گاهی اوقات در درمان بیش فعالی جنسی استفاده می‌شود، به‌طور حتم باعث کاهش میل جنسی شما می‌شوند.

    ایجاد تغییرات ناگهانی در روحیه یا خواسته‌های شما: نوسانات خلقی که از مسائل رایج در افراد مبتلا به بیش فعالی جنسی است. افراد مبتلا به این اختلال نیز می‌توانند دچار حساسیت باشند. این بدان معناست که احساساتی مانند لمس، ممکن است برای شخص دیگری بسیار عادی باشد ولی برای کسی که مبتلا به بیش فعالی جنسی است، احساسات شدیدتری را برانگیزد.

    حساسیت‌های رفتاری و تغییرات خلق ‌و خوی که می‌تواند در رابطه جنسی شما و نحوه تعامل شما با دیگران تأثیر بگذارد و اطرافیان شما را آزار دهد؛ برای مثال، شما ممکن است یک عمل جنسی خاص را در یک نقطه دوست داشته باشید، سپس دیگر این موضوع برای شما جذابیتی نداشته باشد. ممکن است که یک روز احساس نیاز به نوازش یا لمس داشته باشید، اما روز دیگر این‌گونه نباشد. حتی ممکن است که فعالیت‌های جنسی که برای شریک زندگی شما احساس خوبی داشته باشد برای شما تحریک ‌کننده یا ناراحت کننده باشد.

    تمایل به رفتارهای جنسی پرخطر: افراد مبتلا به بیش فعالی جنسی اغلب دارای سطح کمتری از مواد شیمیایی در مغز به نام انتقال ‌دهنده‌های عصبی هستند. این موضوع ممکن است شما را به سمت رفتارهای تحریک‌آمیز و مخاطراتی مانند داشتن رابطه جنسی محافظت نشده سوق دهد. البته ذکر این نکته ضروری است که همه افراد مبتلا به بیش فعالی جنسی درگیر رفتارهای پرخطر نمی‌شوند؛ اما ممکن است در برخی از موارد ممکن است دست ‌به‌ کارهایی بزنید که رفتار جنسی سالم و ایمن نباشند و شما را دچار مشکلاتی کنند.

    علائم بیش فعالی جنسی می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در رابطه با شریک جنسی و کیفیت روابط شما شود، به حدی که لذت بردن را برای شما سخت‌تر می‌کند. به ‌عنوان ‌مثال، نوسانات خلقی ممکن است شما را مستعد بحث و گفتگوهای ناخوشایندی کند. این موضوع می‌تواند باعث شود شریک زندگی شما احساس کند که او را نادیده گرفته‌اید و به خواسته‌هایش توجهی ندارید.

    آیا بیش فعالی جنسی شبیه به اعتیاد است؟

    متأسفانه پاسخ بله است‌. این اختلال شبیه اعتیاد است و می‌تواند رفتار شما را کنترل کند. میل جنسی می‌تواند مانند میل به الکل یا مواد مخدر در افرادی پدیدار شود و زندگی آن‌ها را دچار اختلال کند. این احساس یک اجبار یا وسوسه کننده شدید است که می‌تواند آن‌قدر قوی عمل کند که فرد نسبت به آن احساس نیاز شدید و ضرورت پیدا کند. این موضوع می‌تواند به یک احساس خارج از کنترل مبدل شود. احساس رضایت هرگز یا یک نبرد مداوم برای کنترل چیزی اتفاق نمی‌افتد. در این حالت ممکن است که علیرغم پیامدهای منفی، فرد بارها و بارها به رفتار خود بازگردد و آن را تکرار کند.

    منبع

    منبع 2

    برای استفاده از خدمات روانشناسی در زمینه مشکلات و اختلالات جنسی و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858 –  09212773724

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.