با کودکان بی دقت چه کنیم؟ | افزایش دقت و تمرکز در کودکان

  • با کودکان بی دقت چه کنیم؟

    بی دقتی کودکان درانجام تکالیف مدرسه

     

    درمان بی دقتی بدین گونه نیست که بطور مداوم به کودک نق بزنید و بگویید که اشتباه می کند باید به کودک کمک کرد تا مهارت دقت و تمرکز حواس را بیاموزد.

    مشکل را مشخص کنید

    کارهای کودک را مرور کنید و به او کمک کنید تا دریابد مسأله چیست و مشکل کجاست اگر درس را خوب فهمیده و می­داند چه باید بکند، پس به چه علت اشتباه می­کند؟ برای مثال کودکی ممکن است اصول ریاضی را خوب بلد باشد ولی بی آنکه یکبار دیگر به حل مسایلش نگاه کند برگه اش را تحویل دهد. مشکل کودک دیگر این است که صورت مسأله ها را خوب نمی­خواند چون فکر می­کند صورت مسأله ها به یکدیگر شبیه اند، یا به این دلیل که می­خواهد اولین کسی باشد که برگه­ اش را تحویل می ­دهد زیاد اشتباه می­ کند.

    اگر خواندن درست دستورالعمل­ها مشکل را حل می ­کند از کودک بخواهید پس از خواندن دستورالعمل دور آن خط بکشد یا زیر کلمات مهم دستورالعمل خط بکشد. برای اینکه اطمینان یابید کودک مسأله هایش را بعد از حل کردن بازبینی می­ کند از او بخواهید هر صفحه را بعد از بازبینی علامتگذاری یا امضاء کند بعضی کودکان این کار را دوست دارند.

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی در زمینه بی دقتی کودکان و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858 –  09212773724

    mom helping homework 300x219 - با کودکان بی دقت چه کنیم؟ | افزایش دقت و تمرکز در کودکان
    با کودکان بی دقت چه کنیم؟
    دقت را در کودک تقویت کنید

    کودک را تحسن کنید. وقتی کودک به شما تکلیفی نشان می ­دهد که با دقت انجام شده و کم غلط دارد به او بگویید: این تکلیف خیلی خوب انجام شده معلومه که خیلی دقیق اون رو انجام دادی و بعد هم کنترلش کردی.

    از یک جدول استفاده کنید و در مقابل تلاش کودک به او جایزه بدهید. بعضی کودکان به روش­های تقویتی که رفتارهای جدید آن­ها را ثبت می­کند، خوب پاسخ می­ دهند. کارهای به دقت انجام شده را به نمایش بگذارید. مکان مخصوصی را برای نمایش تکالیف و کارهای دقیق کودک در نظر بگیرید.

    بادقت بودن بودن را به شکل یک ویژگی برتر و امتیاز خاص درآورید. بگذارید کودک ببیند که برای شما هم به کارگیری دقت در کارهای منزل بسیار اهمیت دارد، از کودک بخواهید به شما در تهیه و بازبینی فهرست خرید کمک کند و یا نامه ­ای را که نوشته ­اید بخواند تا غلط املایی نداشته باشد. درباره اهمیت دقت با کودکتان صحبت کنید. از کودک بپرسید اگر در متن دعوتنامه جشن تولدت تاریخ را اشتباه می­نوشتی چه اتفاقی می افتاد؟ اگر آدرس را با بی دقتی می­نوشتی چه؟ اگر به جای دو لیوان شیر یک لیوان شیر در کیک بریزیم چه اتفاقی می­ افتد؟

    Children Homework 998x665 300x200 - با کودکان بی دقت چه کنیم؟ | افزایش دقت و تمرکز در کودکان
    با کودکان بی دقت چه کنیم؟
    دقت را با تعیین مجازات تقویت کنید

    از روش تصحیح بیش از حد استفاده کنید. بهترین روش برای اینکه بتوانید دقت را در کودکتان تقویت کنید آن است که بازبینی تکالیف و کارهای درسی اش را به صورت عادت درآورید و از روش تصحیح بیش از حد استفاده کنید. برای مثال به کودک بگویید که :” من در تکالیف تو چهار غلط پیدا کردم، ولی نمیگم کجاست خودت همه تکالیفت را دوباره نگاه کن تا این چهار غلط را پیدا کنی. یا باید عادت کنی صورت مسأله­ ها را با دقت بخونی. من در صفحه اول یک غلط پیدا کردم و احتمالا در بقیه صفحه­ ها هم غلط­هایی پیدا خواهد شد. همه صفحات را دوباره بخوان تا مطمئن بشی هیچ اشتباهی وجود نداره و صورت مسأله­ ها رو خوب متوجه شدی. وقتی کارت رو تموم کردی بده دوباره نگاه کنم.”

    کودک را مجبور کنید کار را دوباره انجام دهد. اگر کودک به طور سرسری و بی توجه به انجام تکالیفش می­پردازد، شاید لازم باشد او را مجبور کنید تا از ابتدا همه تکالیفش را انجام دهد. به جای اینکه بر روی بی دقت بودن کار تکیه کنید، تأکید بیشتری بر روی نتیجه ضعیف کار داشته باشید. مثلا اگر نامه را بد خط نوشته نگویید در نوشتن آن دقت نکرده است، بلکه توضیح دهید که نامه باید تمیز و مرتب و با فواصل درست نوشته شود و از او بخواهید آن را از اول بنویسد و یا اگر داستانی که نوشته سرسری است، توضیح دهید که نوشتن داستان نیاز به اندیشیدن دارد و باید شامل جزئیات بیشتری باشد. بدین ترتیب او خیلی زود خواهد آموخت که بهتر است از ابتدا دقت و حوصله به خرج دهد تا مجبور نباشد دوباره همان کار را انجام دهد.

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی در زمینه بی دقتی کودکان و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858 –  09212773724

    آموزش جنسی کودکان | آموزش تفاوت جنسیت به کودکان | پاسخ به

    نقش مادر در تربیت فرزندان | نقش والدین در تربیت فرزندان

    تاثیرات تنبیه بدنی بر روی کودکان

    افسردگی بعد از زایمان

    مشاوره ازدواج در تهران | بهترین مشاور ازدواج در تهران | مشاوره زوجین

    خودارضایی در زنان | خود ارضایی از نظر روانشناسی | درمان خود ارضایی

    خودارضایی در مردان |درمان خودارضایی در مردان مجرد | آیا خودارضایی مفید

    مشاوره جنسی و زناشویی | آموزش جنسی تلفنی و آنلاین

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.