بازی درمانی | بهترین بازی درمانگر تهران | بازی درمانگر اضطراب و بیش فعالی

  • بازی درمانی

    بازی درمانی چیست؟

    بازی درمانی به یکی از روش های روان درمانی با کودکان اشاره دارد که در آن یک درمانگر از فانتزی کودک و معانی نمادین بازی به عنوان وسیله ای برای درک و ارتباط با او استفاده می کند.

    اهداف بازی درمانی

    هدف بازی درمانی کاهش مشکلات رفتاری و عاطفی است که به طور قابل توجهی در عملکرد طبیعی کودک مداخله می کنند. هدف اصلی در این راستا بهبود ارتباط و درک بین فرزند و والدینش است. اهداف کمتر آشکار این  روش درمانی  عبارتند از: بهبود یادگیری زبان و کلامی، توانایی خود مشاهده گری، پیشرفت کنترل ضربه، روش های سازگاری بیشتر جهت مقابله با اضطراب و ناامیدی، و افزایش ظرفیت اعتماد و ارتباط با دیگران. در این بازی درمانی، درمانگر از ابزار هایی مانند درک پیشرفت شناختی ، مراحل مختلف رشد عاطفی به اندازه ی درگیری های رایج در این مرحله از درمان، استفاده می کند.

    16 1 - بازی درمانی | بهترین بازی درمانگر تهران | بازی درمانگر اضطراب و بیش فعالی
    بازی درمانی

    بازی درمانی برای درمان مشکلات دخیل در توسعه طبیعی کودک مورد استفاده قرار می گیرد. چنین مسائلی در مدرسه بسیار شدید می شوند و برای ماهها بدون حل و فصل باقی می مانند. دلایلی که به واسطه ی آنها بازی درمانی صورت می گیرد عبارتند از: خشم و عصبانیت، رفتار تهاجمی، مشکلات غیر پزشکی با کنترل روده یا مثانه، مشکلات خواب یا داشتن کابوس، و نگرانی و یا ترس. این نوع درمان همچنین برای کودکانی که مورد سوء استفاده جنسی، جسمی، بی توجهی قرار گرفته اند یا  از دست دادن خانواده را تجربه کرده اند، مفید خواهد بود.

    جهت استفاده ار خدمات روانشناسی و روانپزشکی مرکز مشاوره بوجیکا در زمینه کودک، خانواده، زوج درمانی و سایر اختلالات روانشناسی و تعیین نوبت رزرو از متخصصین مرکز می توانید با شماره های زیر تماس بگیرید.

    09212773724-02126636858

    در بعضی موارد، کودکان در بازی درمانی همچنین انواع دیگری از درمان ها را دریافت خواهند کرد. به عنوان مثال، کودکان غیر خردسالی که قادر به کنترل توجه، انگیزه یا تمایل به واکنش خشونت بار نیستند یا افرادی که اضطراب شدید را تجربه می کنند، ممکن است برای رفع این علائم بتوانند علاوه بر بازی درمانی از برخی دارو ها نیز بهره مند شوند. بازی درمانی علائم روانی کودک بررسی خواهد کرد.

    15 1 - بازی درمانی | بهترین بازی درمانگر تهران | بازی درمانگر اضطراب و بیش فعالی
    بازی درمانی

    سایر شرایط درمان های دوگانه شامل کودکانی که به اختلالات یادگیری دچار هستند،  می شود. بازی درمانی برای این کودکان ممکن است برای کاهش احساس کم اعتماد به نفسی، نگرانی بیش از حد، بی نظمی و بی سوادی که مربوط به مشکلات یادگیری و مبارزه های تحصیلی آنها است، انجام شود. علاوه بر این، آنها باید یک نوع خاص از آموزش ، به عنوان اصلاح شناختی  را دریافت کنند که به مسائل یادگیری خاص مربوط می شود.

    در بازی درمانی چه اتفاقی می افتد ؟

    در بازی درمانی، پزشک در اکثریت جلسات به تنهایی با کودک ملاقات می کند و زمان را برای ملاقات با والدین جداگانه یا با توجه به وضعیت کودک تنظیم می کند. ساختار جلسات به صورتی سازگار به منظور ارائه احساس امنیت و ثبات برای کودک و والدین حفظ می شود. جلسات طی هر هفته در یک روز و یک ساعت برنامه ریزی شده و برای مدت زمانی مشابه هر جلسه انجام می شود.

    فرکانس جلسات معمولا یک یا دو بار در هفته است و جلسات با والدین حدود دو بار در ماه اتفاق می افتد. طول جلسه بسته به محیط زندگی خانواده  متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، در کلینیک های  خصوصی، جلسات معمولا 45 تا 50 دقیقه طول می کشد در حالی که در بیمارستان ها و کلینیک های بهداشت روان معمولا 30 دقیقه به طول می انجامدند. تعداد جلسات و مدت درمان بستگی به اهداف درمان کودک دارد.

    14 1 - بازی درمانی | بهترین بازی درمانگر تهران | بازی درمانگر اضطراب و بیش فعالی
    بازی درمانی

    در طول جلسات اولیه با والدین، درمانگر می خواهد تا حد ممکن در مورد ماهیت مشکلات کودک تحقیق کند. از والدین خواسته خواهد شد برای ارائه ی اطلاعاتی در مورد تاریخچه رشد، پزشکی، اجتماعی و مدرسه کودک ارائه دهند. اطلاعات پس زمینه ای در مورد والدین نیز مهم است، زیرا درمانگر یک بستر بزرگتر برای درک کودک ، فراهم می کند. این فرآیند جمع آوری اطلاعات ممکن است بسته به نوع درمانگر، یک تا سه جلسه ادامه داشته باشد. بعضی از پزشکان  اطلاعاتی جنبه های مهمی از گذشته ی زندگی کودک را در اولین جلسه با والدین جمع آوری می کنند و در جلسات بعدی نیز به پرسش های مربوطه می پردازند. پزشک همچنین اطلاعات مهمی را در طول جلسات اولیه با خود کودک در خواهد یافت.

    جلساتی که  با حضور والدین انجام می گیرند، فرصت های مهمی برای به روز نگه داشتن اطلاعت درمانگر در مورد عملکرد فعلی کودک در خانه و در مدرسه خواهد بود تا بتواند بر اساس نتایج حاصله برخی سیر پیشرفت عملی کودک را بررسی کرده و راهنمایی های جدید لاز را به والدین بکند. در برخی موارد، پزشک، پیشنهاداتی مربوط به تکنیک های مراقبتی برای راه های جایگزین جهت برقراری ارتباط با کودک را به والدین ارائه می دهد و همچنین از آنها به عنوان یک منبع برای کسب اطلاعاتی در مورد روند پیشرفت کودک استفاده خواهد کرد. معمولا در مورد جزئیات جلسات با هود  با والدین بحث نمی شود. اگر حریم خصوصی کودک حفظ شود، آزادی بیان در دفتر درمانگر ترویج می یابد و احساس اعتماد به درمانگر را ایجاد می کند. درمانگران در عوض، به والدین در درک نیازهای روانشناختی و یا درگیری های کودک کمک خواهند کرد.

    به منظور توضیح، درمان می تواند در فاز ها یا مراحل “اولیه، میانی و نهایی” رخ دهد. فاز اولیه شامل ارزیابی مشکل و آموزش کودکان و والدین در مورد روند درمانی است. فاز میانی دوره ای است که کودک با روند درمان آشنا شده و با درمانگر احساس راحتی می کند. درمانگر همچنان به ارزیابی و یادگیری درباره کودک ادامه می دهد، اما دارای رزیابی واضحتری از مسائلی است که کودک با آنها درگر است، و همین باعث می شود رابطه ی دوطرفه بین درمانگر و کودک بهتر شود. فاز نهایی شامل فرآیند پایان دادن به درمان است و خداحافظی با درمانگر.

    جهت استفاده ار خدمات روانشناسی و روانپزشکی مرکز مشاوره بوجیکا در زمینه کودک، خانواده، زوج درمانی و سایر اختلالات روانشناسی و تعیین نوبت رزرو از متخصصین مرکز می توانید با شماره های زیر تماس بگیرید.

    09212773724-02126636858

    13 - بازی درمانی | بهترین بازی درمانگر تهران | بازی درمانگر اضطراب و بیش فعالی
    بازی درمانی

    در طول جلسات اولیه، درمانگر با کودک در مورد دلیل آمدن به کلینیک درمانی درمان صحبت می کند و توضیح می دهد که درمانگر به رفع مشکلات او کمک می کند. کودکان اغلب تجربه کردن هرگونه مشکلی را تکذیب می کنند. برای آنها ضروری نیست که از اینکه مشکلی دارند آگاه باشند، چرا که شاید حتی نتوانند به آن واقف باشند و بر اساس احساس شناختی و درک خودشان هیچ مشکلی ندارند. کودک درباره ماهیت جلسات آگاه است. به طور خاص، کودک اطلاع می یابد که می تواند آزادانه در طول جلسه  و در محیط کلینیک هرچه می خواهد بگوید یا هر بازی می خواهد انجام دهد، البته تا آنجا که به کسی صدمه ای نرسد. و آنچه که در دفتر گفته یا انجام می شود، بین کودک و درمانگر خصوصی نگه داشته می شود مگر اینکه کودک در معرض خطر  آسیب رساندن به خودش باشد.

    کودکان، افکار و احساسات خود را از طریق بازی به صورت طبیعی تری نسبت به روش ارتباطات کلامی بروز می دهند. همانطور که کودک بازی می کند، درمانگر شروع به تشخیص تم ها و الگوهای یا شیوه هایی که کودک از ابزار مختلف استفاده می نماید، می کند. با گذشت زمان، پزشک به کودک کمک می کند که از این بازی معنی بیرون بکشد و دریافت کند. این نکته ی مهمی است چرا که این بازی ها مسائلی را که برای کودک مهم است و معمولا مربوط به مشکلات آنها است، نشان می دهد.

    مرکز بوجیکا با در اختیار داشتن کادری مجرب از مشاوران و روانشناسان متخصص در زمینه ی روانشناسی کودکان، با علم و تجربه در زمینه ی روش های عملی درمان کودک، آماده ی ارائه ی خدمات بازی درمانی برای رفع مشکلات فرزندان شما می باشد. برای تماس با بویجکا، شما می توانید هم اکنون به صفحه ی تماس با ما مراجعه کنید.

    منبع مقاله

    تست بیش فعالی

    بازی درمانی برای کودکان افسرده

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.