بازی آنلاین و آسیب های آن به کودکان

  •  بازی آنلاین و آسیب های به کودکان

    ضررات بازی‌های رایانه‌ای برای کودکان و نوجوانان

     

    بخش زیادی از پژوهشگران و متخصصین علم روانشناسی بر این باورند که ضررات بازی‌های رایانه‌ای خیلی بیشتر از فایده‌های آن می‌باشد و تمامی والدین را بر این دانستند که سبب جلوگیری استفاده مکرر کودکان خود از بازی‌های رایانه‌ای شوند، هر چند این امر را متذکر شدند که حتماً ضروری است بچه‌ها بازی‌های رایانه‌ای را تجربه نمایند ، ولی به اندازه کمی از اوقات فراغتشان؛ در این جا هم ضررات متعاقب از استفاده بازی‌های آنلاین را معرفی می‌کنیم:
    ۱- اختلالات دیداری  نگاه‌کردن و خیره‌شدن بیشتر از اندازه به هر نوع صفحه تصویری، سبب ظهور مشکل های دیداری میشود .
    اشخاصی که بیشتر از اندازه بازی‌های رایانه‌ای انجام می دهند ، نیز از این قاعده خارج نیستند و دردهای چشمی بیشتری آن‌ها را تهدید میکند ، به ویژه اینکه چشم فرد نزدیک بین هم باشد. خیره شدن به صفحه تصاویر سفید رنگ برای چشم بسیار زیانبار است ، خصوصاً اینکه وقتی فرد به صفحه نمایش خیره می شود پلک هم نمی‌زند و همین مسأله سبب خشک‌شدن چشم میشود .
    یکی ازبیماریهای چشمی معمول برای علاقمندان به بازی‌های آنلاین ، چشم‌های قهرمان گپتار نام دارد. در این اختلال امکان دارد ساعت‌ها از بازی‌ کردن گذشته باشد ولی چشم هنوز گرفتار تصاویری است که مدتها به آن خیره شده و آن‌ها را می‌ بیند.
    get treatment and recognize the symptoms of ocular migraines 300x200 - بازی آنلاین و آسیب های آن به کودکان
    بازی آنلاین
    ۲- انگشت نینتند و بیماری انگشت نینتند و بنام «نینتن دینیتیس» نیز شناخته شده‌است. در بازی رایانه‌ای «وی اسپرت» فرد دو دسته حرکتی در دست می‌گیرد و می‌بایست تعادل خود را مانند شکلی که در بازی می‌بیند، حفظ کند. این نگهداری تعادل که شکل‌های مختلفی دارد به زانوها و ستون مهره‌ها زیان جدی وارد می کند و حتا گهگاهی به علت این که فرد تعادل خود را از دست می دهد و به زمین می‌افتد، در قسمت‌هایی از بدنش دچار آسیب دیدگی می شود.
    مبتلایان به این مشکلات بعد از مدت زمانی بازی پی در پی، دست و مچ دست‌هایشان آغاز به درد گرفتن میکند . در این اختلال انگشت‌های فرد متورم می شود و درد ایجاد می شود.
    ۳- رفتارهای خشونت‌ بار و مشکلات ذهنی بررسی‌ها نشان می دهد اشخاصی که بیشتر از حد معمول بازی‌های رایانه‌ای انجام می دهند همواره نگران‌تر و غمگین تر از افراد دیگر هستند. بطور معمول کودکان بیشتر در مخاطره رفتارهای خشونت بار اجتماعی هستند و حتی  خطر وابستگی نیز در آن‌ها وجود دارد. به مانند نشانه‌های اختلالات رفتاری در شخصی که بیشتر از اندازه بازی آنلاین انجام می دهد ، دلواپسی بیشتر از اندازه ، پرخاشگری بی‌دلیل و ترس‌های اجتماعی است. هم چنین کودکانی که بازی‌های خشونت‌آمیز را دائم بازی می کنند ، تصورات ذهنی خشونت‌ آمیزی دارند و رفتارهای پرخاشگرانه بیشتری از خود نشان میدهند .
    648 screaming child 300x169 - بازی آنلاین و آسیب های آن به کودکان
    بازی آنلاین
    ۴- کاهش و بالارفتن وزن به صورت  نامعقول، بسیاری گمان می‌برند که منحصرا افرادی معتاد هستند که مواد اعتیادآور مصرف می کنند ، ولی با پژوهش هایی که روانشناسان انجام داده‌اند معین شده بازی‌ آنلاین و رایانه‌ای نیز اعتیادآور است. طبق گفته پژوهشگران ، ترس از اعتیاد نوجوانان که به سمت بازی آنلاین می روند ،بالاتر از سایر افرادست و بازی‌های رایانه‌ای دقیقاً مانند قمار هایی که افراد زیادی  گرفتار آن هستند فرد را وابسته به خود می کند . از علائم وابستگی به بازی‌های رایانه‌ای کاهش وزن یا چاق‌شدن بیشتر از اندازه ، کاهش روابط اجتماعی ، توجه نکردن به بهداشت شخصی و مشکل در خواب فرد است.
    3221 333 300x186 - بازی آنلاین و آسیب های آن به کودکان
    بازی آنلاین
    ۵- مرگ انسانهایی که به بازی‌های رایانه‌ای وابستگی دارند ساعت‌ها وقت خود را صرف بازی می کنند ، بدون این که متوجه شوند چه میزان زمان گذشته است. سال ۲۰۰۷ پسر ۲۸ ساله‌ ای اهل کره جنوبی بعد از اینکه ساعت‌ها در یک  گیم نت مشغول بازی آنلاین بود بیهوش شد. پس از منتقل شدن وی به مرکز درمانی و به هوش‌آمدن پسر ۲۸ ساله، او به دکتر درمانگر خود گفت که ۷۲ ساعت تمام در حال بازی بوده و طی این زمان خیلی کم غذا خورده، به حمام نرفته و استراحت لازم نداشته است. به بیان متخصصان ، وابستگی شدید به بازی‌ آنلاین امکان دارد مرگبار باشد.
    game addict laying on the floor 300x200 - بازی آنلاین و آسیب های آن به کودکان
    بازی آنلاین
    ۶- سندروم تونل کارپال نشانگان تونل کارپال زمانی نمایان می شود که عصب های مهم بین دست و ساعد زیر فشار قرار می گیرد. این فشار هنگامی اتفاق میوفتد که تونل کارپال یعنی بخشی از مچ که اعصاب اساسی و تاندون‌ها از آنجا می‌گذرد، متورم می شود . اشخاصی که بیشتر از اندازه بازی‌ آنلاین انجام می دهند ، در خطر مبتلا شدن به این سندروم هستند. و تنها نشانه فیزیکی مبتلا شدن به این بیماری ، وابستگی به بازی‌های رایانه‌ای است. البته استفاده مکرر از موس کامپیوتر هم محتمل است سبب پیدایش حساسیت و تورم تونل کارپال شود و بسیار مواردی دیگر همانند اُفت تحصیلی …

     


    یه پیشنهاد ویژه

    مرکز مشاوره و کلینیک روانشناسی بوجیکا کادر روانپزشکی و روانشناسی کودک مجربی داره که شما می توانید از خدمات این متخصصین استفاده کنید.

    همین حالا اقدام کن


    این‌گونه بازی‌ها میتوانند سبب بروز رفتارهای ضد اجتماعی ، ناسازگاری و پریشانی (اضطراب) در کودکان شوند و بعد از مدت زمانی با نوجوانان و افراد جوانی مواجه خواهیم شد که تهی از هرگونه عواطف انسانی هستند. متخصصان اعتقاد دارند تنها برنده بازی‌ آنلاین نه کودکان و نوجوانان بلکه طراحان، برنامه‌ نویسان و سیاست‌گذارانی هستند که از افکار پاک و معصومانه نوجوانان برای اغراض و اهداف سیاسی و شوم خود استفاده می کنند .
    جهان بازی‌های رایانه‌ای باتلاق ترسناکی است که کودکان و نوجوانان را آرام و بی‌صدا در خود می کشد و آنها را در فضایی رها می‌سازد که رهایی از آن امکان‌پذیر نیست. به اعتقاد متخصصان اولیایی که کودکان خود را برای ساعت‌های طولانی در برابر تلویزیون ، کامپیوتر، گوشی‌های هوشمند و … رها می کنند مقصران اساسی در تهدید تندرستی ذهنی فرزندانشان هستند.

    آسیب های مغزی بازی های آنلاین

    بازی‌ آنلاین به‌ دلیل داشتن صفحات گرافیکی، رنگارنگی و سرعت زیاد عوض شدن صفحات ، اثرات منفی روی مغز و اعصاب کودکان و حتی بزرگسالان  می‌گذارند و از این راه سبب برخی مشکلات روانپزشکی و رفتارهای پرخاشگرانه می‌شوند.
    هم چنین بازی‌هایی که دارای صحنه های خشونت آمیز هستند، برای کودکان تاثیرات خطرناکی را به مراه دارد ، زیرا مغز آن‌ها قابلیت تجزیه و تحلیل این تصاویر را ندارد. بنابراین تاثیر مخربی بر روان آنها می‌گذارد. چرا که کودک صحنه ها را حقیقی تصور می کند و این بازی‌ها در ذهنیت او شکل میگیرد .
    18btatkxsin7ljpg 300x169 - بازی آنلاین و آسیب های آن به کودکان
    بازی آنلاین
    هم چنین پژوهش‌ها روشن می‌نماید که کارکرد آن بخش از مغز کودکان که در ارتباط با عواطف آنهاست، افزایش پیدا کرده و کارکرد آن بخش که کنترل مغز کودکان را در اختیار دارد، کاهش می‌یابد . بنابراین این بازی‌ها دشمن درجه یک یاخته‌های  مغزی آن‌ها هستند که با گذشت زمان می توانند به کوچک‌تر شدن و از میان رفتن این سلول‌ها منتج شوند. اغلب این کودکان با گذشت زمان در برقرار نمودن رابطه با اعضای خانواده ، رفیقان و … بشدت گرفتار مشکل می‌شوند.

    هم چنین از دیگر اثرات منفی بازی‌های رایانه‌ای میتوان به نکته‌های زیر اشاره کرد:

    این بازی‌ها عکس العمل های عاطفی کودک را سرکوب می کنند .
    محتوای خشونت آمیز بازی‌ها، رفتارهای تهاجمی را افزایش می دهند .
    ترس از حملات غیرمنتظره بیماری تشنج و اختلالات متعاقب از حساسیت به اشعه نور را افزایش میدهد .
    بازی کردن‌های طولانی‌ مدت امکان دارد منتج به پرخوری و بالا رفتن وزن ، حواس‌پرتی و افت تحصیلی در مدرسه شود.
    آیا اطلاع دارید بازی‌های آنلاین سبب کوچک شدن بخشی از مغز که وظیفه کنترل رفتارهای اجتماعی را برعهده دارد، می‌شوند و در ناحیه سفید آن نیز ناهنجاری ایجاد می‌نمایند .
    بررسی‌های  ام آر آی و اسکن مغزی مشخص کرده کودکانی که بیشتر از اندازه از بازی‌های آنلاین استفاده می کنند، قسمتی از مغز که وظیفه رفتارهای اجتماعی و هم چنین مهارت‌های شناختی را دارد، نسبت به حالت عادی کوچک‌تر شده است.
    هم چنین در بررسی های انجام شده ناهنجارهایی در ناحیه سفید مغز که وظیفه هماهنگی میان قسمت های مختلف مغز را دارد، مشاهده شده است. بنابراین بازی‌های آنلاین مضاف بر زیان‌های شناختی در توانایی بروز عواطف ، می تواند در توانایی تصمیم‌گیری کودکان اثرات مخرب و غیرقابل جبرانی نیز بگذارد.
    آیا اطلاع دارید بازی‌های آنلاین به خصوص بازی‌های خشونت آمیز چه ناحیه هایی از مغز را تحت‌ فشار می گذارد و چه اثراتی روی آن‌ها می‌گذارد؟ قشر جداری مغز بازی‌هایی که احتیاج به کارکرد لحظه‌ای دارند، این بخش را اکتیو کرده که حرکات حساس را کنترل می کند .
    14768 300x200 - بازی آنلاین و آسیب های آن به کودکان
    بازی آنلاین
    بنابراین کودکانی که با بازی‌های خشونت آمیز بازی می کنند هم از اشخاص عادی پرخاشگر تر هستند و هم کارکرد مغزیشان ضعیف‌تر است. این بدین معناست که یک هفته بازی کردن بازی‌های خشونت آمیز سبب پایین آمدن فعالیت لب جلویی مغزشان شده و سبب تحولات خلقی در آن‌ها میشود .
    قشر پشت استخوان پیشانی بازی‌هایی که نیازمند تفکر هستند، این بخش را فعال میکنند که کارش تصمیم‌گیری است. بنابراین وقتی بازی‌ کنندگان به‌طور پیوسته به بازی‌های خشن می‌پردازند، کاهش قابل‌توجهی در این بخش یافت میشود .

     


    یه پیشنهاد ویژه

    مرکز مشاوره و کلینیک روانشناسی بوجیکا کادر روانپزشکی و روانشناسی کودک مجربی داره که شما می توانید از خدمات این متخصصین استفاده کنید.

    همین حالا اقدام کن


    در نهایت سبب دگرگونی های خلقی غیرمنتظره و رفتارهای پرخاشگرانه میشود ، که حتی بعد از بیرون آمدن از بازی نیز ادامه دار می‌ باشد . دپامین تقریبا وسط مغز است و با انجام بازی‌های آنلاین در مغز تراوش و سبب تولید بیشتر و حس پاداش در مغز میشود . بنابراین بازی کردن بازی‌های خشونت آمیز سبب ازدیاد رفتارها، عواطف و تفکرات پرخاشگرانه در کوتاه‌مدت و بلندمدت می شود .
    شعاع قشر کمربندی قدامی عینا پس از تیراندازی بوسیله اسلحه در بازی‌های رایانه‌ای ، تکاپو (فعالیت) بیشتری از خود نشان میدهد و تحکیم میشود . بنابراین یک هفته بازی کردن، بازی‌های خشن سبب پایین آمدن فعالیت در امور عددی می شود .
    شعاع قشر کمربند خلفی و آمیگدال در هنگام تیراندازی و پس از آن نقاطی مسئول تفکیک تضادهای رفتاری کاربر هستند. بررسی‌ها  مشخص کرده اند که بازی‌کنندگان امکان دارد به دلیل رویارویی با خشونتی که در بازی از خود نشان میدهند ، واکنش‌های هیجانی خود را سرکوب کنند.
    در انتخاب بازی رایانه ای به کودکتان کمک کنید ، چطور؟! ما می‌توانیم بعنوان یک والدین آگاه و مسئول به فرزندمان در تشخیص مناسب یا ناپسند بودن بازی‌ها کمک کنیم، البته تا آنجا که شاید بایست با روش دوستانه‌ای او را همراهی کنیم. ما می‌توانیم با بازی‌های رایانه‌ای و گذراندن دوره‌های آموزشی در این مورد آشنا شویم و در صورت لزوم برخی نکته‌ها (ی) را از فرزند دلبندمان یاد بگیریم.
    ما مانند یک دوست می‌توانیم به‌طور پویا (فعال) در خرید بازی‌ها نقش داشته باشیم و سعی کنیم بازی‌هایی را برای فرزندمان انتخاب کنیم که مناسب سن او باشد.
    بر این اساس بایست از رده سنی بازی‌ها آگاهی یابیم .
    تمام رسانه‌هایی را که فرزندمان از آن استفاده میکند ، کنترل کنیم.
    وقتی را برای فرزند دلبندمان بگذاریم و با او درباره بازی‌ها صحبت کرده و احساس او را درباره آن نیز جویا شویم.
    ما بعنوان یک والدین آگاه باید اطلاعات کاملی در زمینه بازی‌ها کسب کنیم.
    هم بازی‌های فکری و هم اکشن را برای فرزند خود گزینش و انتخاب کنیم، ولی مدت زمان بکارگیری هرکدام را مشخص نماییم.
    بطور کلی مدت زمان بازی طفل در روز نباید افزون‌تر از ۲ ساعت باشد.
    ps4 kids a6789 300x200 - بازی آنلاین و آسیب های آن به کودکان
    بازی آنلاین
    پدر و مادر میبایست در نگاه داشته باشند که تنها درصد محدودی از بازی‌ها بسیار خشن و ناپسند هستند و بخش زیادی از بازی‌ها اثرات مثبت زیادی توانایی دارند روی طفل ما داشته باشند.
    ایده‌ها و اطلاعات خود را درباره بازی‌ها با پدر و مادر دیگر درمیان بگذاریم و از آنها یاری بگیریم.
    و در انتها ، جهان امروز جهان تکنولوژی است پس گفتن این جمله که بازی‌های رایانه‌ای ناپسند هستند و باید جلوی آن‌ها گرفته شود، سخنی نامعقول است.
    در نهایت باید بپذیریم که بازی‌ها وجود دارند و سالانه میلیون‌ها دلار صرف ساخت آن‌ها میگردد. و بچه‌ها ما نیز به شیوه‌های متفاوت به این بازی‌ها دسترسی دارند، بنابراین پدر و مادر میبایست نظارت خود را بر بازی‌ها بیشتر کنند.
    خشونت در غالب بازی‌های رایانه‌ای بررسی نوع بازی‌های رایانه‌ای کودکان و نوجوانان نشان میدهد که بیشتر بازی‌ها از نوع خشن می‌باشند.
    در حقیقت در میان بازی‌های رایانه‌ای خشن از هر ۵ بازی که برای اطفال ۶ سال و بالاتر مناسب تشخیص داده شده است در سه بازی به ازای کشتن یا صدمه زدن به کاراکتر رایانه‌ای امتیاز کسب میشود .

     


    یه پیشنهاد ویژه

    مرکز مشاوره و کلینیک روانشناسی بوجیکا کادر روانپزشکی و روانشناسی کودک مجربی داره که شما می توانید از خدمات این متخصصین استفاده کنید.

    همین حالا اقدام کن


     

    مطالب مرتبط

    تربیت فرزندان را از چه سنی شروع کنیم؟

    شب ادراری کودکان و راههای درمان آن

    درمان لکنت زبان

    میانگین امتیازات ۳ از ۵
    از مجموع ۳ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.