افسردگی بعد از طلاق در مردان و زنان، علائم تشخیص و 7 توصیه درمانی

علائم ممکن است از خفیف تا شدید باشد و می تواند شامل موارد زیر باشد:  از دست دادن علاقه یا لذت در فعالیت هایی که یک بار لذت می برد-
    تغییر در اشتها – کاهش یا افزایش وزن که ارتباطی با رژیم غذایی ندارد – مشکل خوابیدن یا خواب زیاد – گریه – از دست دادن انرژی یا افزایش خستگی

  •  

    افسردگی بعد از طلاق و 7 راه برای درمان آن

     

    تو کل روز انقدر میخوابم که مامان و بابام از ترس اینکه نمرده باشم میان صدام میکنن یا بیخوابی میزنه به سرم و نصف شب ها  گریه می کنم، بعضی وقتا خیلی غذا میخورم، بعضی وقتا تا دو سه روز حتی تشنمم نمیشه، دلم نمیخواد از خونه برم بیرون، وقتایی هم که به روز دوستام میرم بیرون، حس می کنم به چشم بد بهم نکاه می کنن.

    احساس اینکه بعد از طلاق دچار افسردگی شدم و سر باره خانوادم، داره عذابم میده، وقتی به این فکر می کنم که چند روز دیگه، دوست های پسرم توی مدرسه متوجه بشن مامان و باباش از هم جدا شدن و بهش بگن بچه طلاق دیوونم میکنه.

    بعضی وقت ها فکر می کنم بهتر بود به خاطر زندگیِ پسرمم هم که شده توی اون زندگیِ سخت می موندم و صدام در نمیومد، ولی الان که نکاه می کنم و  دیگه از اون دعوا ها، جر و بحث ها  و توهین ها خبری نیست ، یه کم آرامش پیدا میکنم. اما چه فایده داره، تا میخوام حس آرامش رو بچشم، این فکر و خیالات میاد سراغم و روز از نو روزی از نو .

    بله طلاق ساده و راحت نیست، اتفاقی نیست که با یکی دو روز گذشتن ازش بشه باهاش کنار اومد. یا با چند روز سفر رفتن و صحبت کردن با بهترین دوستات بتونی برگردی به زندگی عادی. شما قبل از شروع یه زندگی مشترک کلی آرزوها و علائق داشتید، که صرف نظر از محقق شدن یا نشدن، این آرزو ها نابود شدن.

    در ادامه بخوانید: راهکارهایی برای درمان خیانت زناشویی

    Postpartum Depression 1 scaled - افسردگی بعد از طلاق در مردان و زنان، علائم تشخیص و 7 توصیه درمانی
    افسردگی بعد از طلاق

    افسردگی بعد از طلاق

    اگر همسرتان یک شب از سر کار به خانه بیاید و به شما بگوید که با شخص دیگری ملاقات کرده است، او دیگر شما را دوست ندارد، خواهان طلاق در اسرع وقت است و یک کامیون در حال حرکت، بیرون در منتظر است تا نیمی از وسایل شما را به آپارتمان جدید خود برساند، شما مطمئناً خیلی از این تجربه متزلزل خواهید شد.

    بدون شک طیف گیج کننده ای از احساسات را تجربه خواهید کرد. شما ممکن است مدتی را در حالت شوک بگذرانید، قادر به درک آنچه اتفاق می افتد نیست. عصبانی تر از گذشته در زندگی خود خواهید بود. احساس فوق العاده صدمه دیده و خیانت خواهید کرد.

    ممکن است از خود بپرسید که برای شروع اوضاع چه کرده اید و دوره ای را سپری می کنید که خود را به خاطر رفتن او مقصر می دانید. ممکن است روزی به او التماس کنید که برگردد و به او بگویید روز دیگر هرگز نمی خواهید او را دوباره ببینید. شما در پایان ازدواج خود عزادار خواهید شد و در مورد آینده خود تعجب خواهید کرد.

    depression therapy 1 - افسردگی بعد از طلاق در مردان و زنان، علائم تشخیص و 7 توصیه درمانی
    افسردگی بعد از طلاق

    اگر از نظر روحی و روانی سالم باشید، سرانجام بهبود خواهید یافت. شما آنچه اتفاق افتاده را می پذیرید و به زندگی خود ادامه خواهید داد. با گذشت زمان، فکر شما برای روابط جدید باز می شود، حتی ممکن است به دنبال آنها باشد. شما یاد خواهید گرفت که با همسر سابق خود به روشی مدنی رفتار کنید و در نهایت اوقات خوبی را که شما و او با هم داشته اید به یاد می آورید.

    اگر متوجه شدید که قادر به قبول اتفاقات نیستید و نمی خواهید زندگی خود را ادامه دهید، احتمالاً باید به دنبال کمک باشید. برخی از افراد در برابر درخواست کمک مقاومت می کنند زیرا آنها آن را نشانه ضعف می دانند. با این حال کارشناسان می گویند بیشتر افراد در طول زندگی خود با دوره ای روبرو می شوند که می توانند از کمک یک مشاور یا درمانگر بهره مند شوند.

    حتی در بهترین شرایط هم طلاق بدِ

    طلاق ارزش و هویت شخص رو به چالش می کشه و روابط اون فرد با دیگران رو چه در محافل درونی و چه محافل بیرونی تغییر می ده. بعد از طلاق، ممکنه احساس خرد شدن کنی، یا ممکنه هیجان زده باشی تا به سمت ماجراهای جدید و روابط جدید حرکت کنی. اما اشتباه نکن ، چون امکان داره توی  این مسیر احساسات ناخوشایندی رو تجرببه کنی .

    طلاق نوعی از دست دادنه، شاید دقیقاً شبیه احساساتی نباشه که بعد از فوت یکی از عزیزان بهت دست میده اما از بی شباهت هم نیست. این احساسات بعد از طلاق میتونه منجر به افسردگی بعد از طلاق بشه.

    اگه میخواین برای بهبود روابطتون تجربه درمانی متفاوتی داشته باشید با متخصصان ما تماس بگیرید

    هنر ما حال خوب شماست 

    6858 2263 021  –  2006 2262 021

    پنج مرحله از دست دادن و اندوه

    مرحله اول : انکار و انزوا

     به عنوان راهی برای محافظت از خودت در برابر شوک اولیه طلاق، باید سعی کنی احساساتت رو کنترل کنی و سعی کنی به جای واقعیتی جدید و دلخراش، به واقعیتی نادرست از چگونگی اوضاع بپردازی( مثل بخوای نشون بدی که حالت خوبه و چیزی نشده).

    مرحله دوم عصبانیت 

    بعضی وقت ها، متوجه میشی که انکار نمیتونه ادامه داشته باشه و این باعث ایجاد احساس نا امیدی میشه. این احساس نا امیدی آروم آروم از درون تو میاد بیرون و خودش رو نشون میده. حتی اگر شما برای طلاق اقدام کرده باشید ممکنه احساس شکست یا شرمندگی داشته باشید و و نتونید زندگیتون ررو به درستی مدیریت کنید برای همین خشم رو خیلی خوب تجربه می کنید.

    اگر احساسات منفی خودت رو اشتباه هدایت کنی، عصبانیت، برای افرادی که هنوز به اونها اهمیت میدی و برات مهم هستن ممیتونه خیلی مضر باشه.

    در ادامه بخوانید: سکس تراپی کلینیک سکس تراپی بوجیکا

    7 symptoms 9 tips to fight the problem - افسردگی بعد از طلاق در مردان و زنان، علائم تشخیص و 7 توصیه درمانی
    افسردگی بعد از طلاق

    مرحله سوم چانه زنی

    ممکنه تلاش کنی برای مذاکره، تا تغییراتی رو برای خودت بدی؛ مثلا معامله ای انجام بدی یا مثلا به خودت قول بدی که بری پیش رواندرمانگر و باهاش صحبت کنی یا بخوای مواد یا الکل و ترک کنی خلاصه که همش تو فکرت داری یه سری قول ها به خودت میدی با خودت چونه میزنی که برای تغییر و بهتر شدن خودت چکار کنی.

     

    مرحله چهارم افسردگی

     این مرحله خطرناکه چون با احساس شکست و عدم عزت نفس همراهه. این دقیقا زمانیه که ماتم و اندوه عمیق تو شروع می شه و معمولاً زمانی رخ می دهد که از تلاش برایتغییر مثبت خودت خسته می شی یا دیگر نمی تونی میزان خشم مورد نیاز برای تحریک احساسات خودت رو مدیریت کنی.

    افسردگی همچنین نشونه اعتراف به شکسته، درک این که در واقعیت اتفاق جدیدی رخ داده ، چه بخوایم و چه نخوایم . افسردگی زمانی که اصلاً انتظارش رو نداریم میتونه بروز پیدا کنه، مثلا توی خلوتت، توی یه رستوران شلوغ، زمانی که در حال هستی یا توی هر موقعیت دیگه ای.

    مرحله پنجم پذیرش

    در مرحله آخر، شما هر آن چیزی که اتفاق افتاه رو در آغوش می گیری. شما زمانی آرامش خودتون رو بدست میارید کنن بپذیرید چه اتفاقی براتون افتاده و باید چکاری برای بهتر شدن شرایط انجام بدید. با پذیرش طلاق، احساسات شما تثبیت میشه و شروع می کنی احساساتت رو درست شر جاشون قرار میدی تا بتونی روح و روانت رو بازسازی کنی.

    رسیدن به این مرحله خیلی سخته چون امکان داره طولانی مدت توی مراحل قبلی گیر کنی و نتونی بیای بیرون. توی این مرحله هم پذیرش تمام اتفاقات سخته و نیاز به زمان داره، اما آروم آروم به مرحله ای میرسی که رو به جلو حرکت میکنی و دوباره احساس خوشبختی می کنی.

    در ادامه بخوانید: قرص ویاگرا؛ مصرف و عوارض آن

    علائم افسردگی بعد از طلاق

    این علائم می تونه از خفیف تا شدید متغیر باشه :

    • از دست دادن علاقه یا لذت به فعالیت هایی که زمانی از انجام اون ها لذت می بردی
    • تغییرات در اشتها – کاهش یا افزایش وزن بی ارتباط با رژیم غذایی
    • مشکل در خوابیدن یا خواب زیاد
    • گریه زیاد
    • اصلا گریه نکردن
    • از دست دادن انرژی یا افزایش خستگی
    • افزایش فعالیت بدنی بی هدف (مانند فشار دادن دست یا قدم زدن)
    • احساس بدبینی
    • حرکات و گفتار آهسته (اعمال قابل مشاهده توسط دیگران)
    • احساس بی ارزشی یا گناه
    • مشکل در تفکر، تمرکز یا تصمیم گیری
    • افکار مرگ یا خودکشی
    • احساس غمگینی یا داشتن خلق و خوی افسرده

      Infertility Male 1600 scaled - افسردگی بعد از طلاق در مردان و زنان، علائم تشخیص و 7 توصیه درمانی
      افسردگی بعد از طلاق

     

    به طور کلی خانم ها بعد از طلاق بیشتر آقایون در معرض افسردگی هستن. اما، مطالعات نشون میده که آقایون کمتر دنبال درمان افسردگید هستن چون کمتر در مورد احساساتشون صحبت می کنن.

    مردان و زنان افسردگی رو متفاوت تجربه می کنن افسردگی در زنان اغلب به صورت غمگینی، بی ارزشی و احساس گناه ظاهر می شه و افسردگی در مردان باعث تحریک پذیری و مشکل در خواب و همچنین نوشیدن زیاد الکل یا مصرف مواد مخدر می شه.

    در ادامه بخوانید: مشاوره قبل از ازدواج | مشاور ازدواج چی میپرسه؟ 

    تفاوت علائم افسردگی بین زنان و مردان

    به طور کلی ، زنان بیشتر از مردان در طلاق دچار افسردگی می شوند. با این حال، مطالعات نشان می دهد مردان کمتر به دنبال درمان می روند و در مورد احساس افسردگی خود صحبت می کنند. این امر به این واقعیت نسبت داده می شود که مردان بیشتر از زنان در انزوا قرار دارند و ممکن است هنگام گذراندن طلاق در پردازش احساسات خود دشوارتر عمل کنند.

    زنان و مردان نیز افسردگی را متفاوت تجربه می کنند. افسردگی در زنان غالباً به صورت غم، بی ارزشی و احساس گناه بروز می کند. افسردگی در مردان باعث تحریک پذیری و مشکل خواب و همچنین نوشیدن بیش از حد یا استفاده از مواد مخدر می شود.

    چه زمانی دنبال کمک باشیم

    قهرمان نباش چون افسردگی چیزی نیست که بتونی تنهایی باهاش بجنگی. افسردگی توی طول زمان قربانیان زیادی گرفته و زشت نیست بپذیری به کمک نیاز داری. در واقع، احمقانه اس که در زمان نیاز به دنبال کمک نباشی.

    در ادامه بخوانید: ۵ روش کاربردی برای جلوگیری از افسردگی شکست عشقی

    با خودتان صادق باشی

    یکی از اولین کارهای مهم اینه که حتما با یه رواندرمانگر صحبت کنی. اگر نشستن رو در رو  با رواندرمانگر بهت احساس ترس میده میتونی به صورت آنلاین توی اتاق خودت به دور از ترس و نگرانی صحبت کنی.

    اگه میخواین برای بهبود روابطتون تجربه درمانی متفاوتی داشته باشید با متخصصان ما تماس بگیرید

    هنر ما حال خوب شماست 

    6858 2263 021  –  2006 2262 021

    استفاده از دارو برای درمان افسردگی  بعد از طلاق

    داروها می تونن شما رو از سخت ترین شرایط طلاق عبور بدن و علائم افسردگی رو کاهش بدن و به بهبودی شما کمک کنن. اما اگر داروها به درستی تجویز نشن، می تونن منشأ رفتارهای مخرب و اعتیاد بشن چون بعضی از داروها برای افسردگی بهتر عمل می کنن و بعضی های دیگه برای تسکین اضطراب، که اغلب در طلاق نیز رخ می ده، بهتر هستن.

    یه اشتباهی هم رایج شده که فکر می کنن با مصرف دارو به طور کامل افسردگیشون درمان میشه اما این طور نیست . چون تمام مشکلات روحی و روانی شما تنها با یه قرص یا کپسول حل نمیشه. دارو همه ی درمان نیست و باید برای نتیجه بهتر از روش های دیگه هم به صورت همزمان استفاده کنید، مثلا اینکه با یک روانشناس صحبت کنید.

    در ادامه بخوانید:دکتر زوج درمانگر در تهران | مراکز زوج درمانی در تهران

     

    افسردگی  بعد از طلاق و حضانت کودک

    شاید از خودت بپرسی که اگر از افسردگی داشته باشی همسرت می تونه علیه تو شکایت کنه و حضانت فرزند رو بگیره؟

    بله تا حد زیادی میتونه . پس بهتره که زودتر برای درمان افسردگیتون اقدامی کن و برای اینکه نشون بدید  توانایی مراقبت از فرزندان خودت رو داری، باید آماده باشی که به دادگاه یکسری مدارک نشون بدی مثل:

    • نسخه های شما توسط پزشک تجویز شده باشه
    • داروهات رو طبق دستور پزشک مصرف می کنی
    • از داروهای غیرقانونی سوء استفاده نمی کنی
    • داروهای شما روی رفتار شما تأثیر منفی نمی گذارن
    • افسردگی شما مانع از مراقبت از فرزندانتان نمیشه چون تحت درمان هستید.

      Woman Alone Depressed Sad Crying scaled - افسردگی بعد از طلاق در مردان و زنان، علائم تشخیص و 7 توصیه درمانی
      افسردگی بعد از طلاق

     

    7 روش درمانی برای اینکه  بعد از طلاق به جلو حرکت کنی

    1. به خودت اجازه غصه خوردن بده

    ناراحتی در این شرایط طبیعیه پس بزار ناراحت باشی  و غصه بخوری . وقتی غصه می خوری در حال پردازش هستی و اگر اتفاق هارو پردازش نکنی، ممکنه احساسات شما مختل بشه و دچار افسردگی بشید.

    در ادامه بخوانید: عفونت واژن چه نشانه های وجود دارد

    1. راه هایی برای معاشرت پیدا کن

    موقعیت‌های اجتماعی را پیدا کن که توی اون راحتی و به سمت اونها کشیده میشی.  مثلا بری کتابخونه، بری رستوران غذا بخوری بری کافه نوشینی بخوری، بری کنسرت، ورزش ، تئاتر، سینما یا هر چیزی که دوس داری.

    در ادامه بخوانید: ۷ دلیل مهم برای ازدواج ؛ هدف اصلی ازدواج

    1. در صورت نیاز از دوستان و خانواده کمک بپذیرید

     طلاق  اتفاق بزرگیه. حالا افسردگی  هم به این اتفاق اضافه کن. تو در حال جنگیدن با شرایط سختی هستی اونم به تنهایی! ولی دوست من بعد از این جنگ هیچ مدالی بهت نمیدن برای اینکه تنهایی جنگیدی. حتی اگر مستقل ترین فرد دنیا هم باشی، بپذیر که گاهی اوقات نیاز به کمک دیگران داری.

    1. یادت باشه هنوز آینده داری

    شاید زندگیت با اون چیزی که تصور میکردی متفاوت شده، اما باید یادت باشه که بعد از طلاق، آیندت نابود نشده اما باید قدم برداری و بری به سمت آینده، با انجام دادن کارهای جدید، ملاقات با افراد جدید و … .

    در ادامه بخوانید: رابطه ناسالم |قطع رابطه عاشقانه 

    1. افکارت رو بنویس

     یکی از راه‌های خالی کردن مغز و پردازش افکارت، نوشتن اونهاست. حتی ممکنه اون چیزی که می نویسی خودت رو هم متعجب کنه چون وقتی برای مدت طولانی فقط  فکر می کنی و انگار که این افکار حباب های زیر آب هستن ولی وقتی شروع به نوشتن می کنی تازه این افکار که گیر کرده بود شروع به حرکت می کنه.

    میتونی اهدافت رو بنویسی، چیز هایی که دوست داشتی بهش برسی و وقت نشده و الان می خوای برای رسیدن بهشون تلاش کنی.

     

    1. میتونی از یه روانشناس حرفه ای کمک بگیری

    اگه  نمی دونی باید چکار کنی ، یا توی کدوم مرحله از اندوه گیر کردی، میتونی از یه روندرمانگر کمک بگیری. بشینی توی یه محیط آروم، دور از استرس، نگرانی و قضاوت شدن، حرف هاتو بزنی. دوست من، طلاق سخته، افسردگی بعد از طلاق  هم سخته ولی اصلا نگران نباش چون قابل درمانه .

    5 - افسردگی بعد از طلاق در مردان و زنان، علائم تشخیص و 7 توصیه درمانی
    نوبت روانشناس

    مطالب پیشنهادی: 

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    Source
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.