هشدار! افسردگی بعد از زایمان را جدی بگیر!

افسردگی بعد از زایمان

افسردگی بعد از زایمان نوعی افسردگی است که به فاصله کوتاهی پس از زایمان ممکن است ظاهر شود. این افسردگی در ۵ تا ۱۰ درصد از زنان دیده می‌شود. بی‌خوابی شدید، بی‌ثباتی خلق و احساس خستگی از علائم شایع آن است.

  •  درمان افسردگی بعد از زایمان

    هنگامی که تشخیص افسردگی پس از زایمان دریافت می کنید، در واقع احساس می کنید که وزنه ای از گردن شما برداشته شده است. اکنون شما سرانجام می دانید که چه خبر است و می توانید در مسیر احساس بهتر حرکت کنید. با این وجود، تشخیص فقط اولین قدم است.

    اول از همه ، اگر نسبت به این تصمیمات استرس دارید، تنها نیستید. شما هنوز در ابتدای سفر خود هستید و در حالی که تشخیص داده اید، هنوز در تاریکی افسردگی بعد از زایمان عبور می کنید.

    برای تعیین وقت از متخصصان روانشناسی در زمینه ی مشاوره فردی با شماره های زیر تماس بگیرید.

    ۰۲۱۲۲۶۳۶۸۵۸ –  ۰۲۱۲۲۶۲۲۰۰۶

    لطفا بخوانید: آیا فرزند طلاق از مشکلات روانشناختی در امان است؟

    AdobeStock 123440842 Verhinderungskarenz tiagozr - هشدار! افسردگی بعد از زایمان را جدی بگیر!
    افسردگی بعد از زایمان

    گزینه های درمانی برای افسردگی بعد از زایمان

    چند روش درمانی وجود دارد که نویدبخش خاصی در درمان افسردگی بعد از زایمان است . روش های درمانی شامل موارد زیر است:

    درمان بین فردی :

    درمان بین فردی رابطه بین مشکلات و تجربیات بین فردی و خلق و خوی شما را بررسی می کند. این ماده اغلب برای درمان افسردگی استفاده می شود. درمان معمولاً 12 تا 20 هفته طول می کشد.

    رفتار درمانی شناختی (CBT) :

    CBT  از تکنیک های ذهن آگاهی برای کمک به شما در آگاهی بیشتر از الگوهای فکری منفی استفاده می کند و به شما کمک می کند تا با روش هایی برای کنترل استرس آشنا شوید.

    مشاوره غیرمستقیم :

    شما خودتان را بهتر می شناسید و مسیر خود برای بهبودی در درون شماست. رواندرمانگر شما رویکرد عملی بیشتری را اتخاذ می کند و تمرکز خود را بر گوش دادن و تأیید خود می گذارد.

    راهکارهای مقابله با افسردگی بعد از زایمان

    1. کمک از رواندرمانگر

    تقریباً هر رواندرمانگر باتجربه ای می تواند به شما کمک کند تا افسردگی بعد از زایمان را کنترل کنید و برای بهبودی با شما کار کند. اما یافتن یک رواندرمانگر که تجربه درمان اختلالات خلقی بعد از زایمان را داشته باشد، می تواند مفید باشد.

    به یاد داشته باشید که شما می خواهید فردی را پیدا کنید که با او احساس راحتی کنید. بعضی اوقات ممکن است لازم باشد با بیش از یک رواندرمانگر ملاقات کنید تا زمانی که یکی از متخصصین درمانی خود را پیدا کنید.

    2. الکتروشوک درمانی

    درمان الکتروشوک اغلب برای درمان موارد شدید افسردگی بعد از زایمان که به دارو پاسخ نمی دهند، استفاده می شود. این روش همچنین برای درمان روان پریشی بعد از زایمان به طور مکرر استفاده می شود. طبق گزارش مجله بین المللی بهداشت زنان، اگرچه داده های مربوط به درمان الکتروشوک و افسردگی بعد از زایمان محدود است، “یک مطالعه کوچک روی پنج زن که تحت درمان ECT برای افسردگی بعد از زایمان قرار گرفتند، میزان بهبودی 100٪ را گزارش کرد.”

     

    لطفا بخوانید: 7 حقیقت تلخ درباره استرس کودکان

    essential supplements to beat fatigue 1 5b49cd4948d44204ed4c3e80 - هشدار! افسردگی بعد از زایمان را جدی بگیر!
    افسردگی بعد از زایمان

    3. مصرف اسیدهای چرب امگا 3

    بر اساس مطالعه منتشر شده در مجله بین المللی بهداشت زنان ، مصرف اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است به مادرانی که افسردگی بعد از زایمان را تجربه می کنند، کمک کند . محققان توضیح می دهند: “اسیدهای چرب امگا 3 در درمان افسردگی بعد از زایمان توجه ویژه ای داشته اند. همچنین برخی داده ها نشان می دهد که تأثیرات مثبتی بر خلق و خو دارد.” . با این حال ، تحقیق در مورد استفاده از این اسیدهای چرب برای درمان افسردگی بعد از زایمان قطعی نیست.

    4. طب سوزنی و ماساژ

     برخی شواهد نشان می دهد که طب سوزنی و ماساژ می تواند تأثیر مثبتی در درمان علائم خفیف افسردگی بعد از زایمان داشته باشد. مشخص شده است که ماساژ به طور قابل توجهی علائم افسردگی بعد از زایمان را بهبود می بخشد.

    5. ورزش

    اندورفین های آزاد شده در حین ورزش می توانند به بهبود خلق و خو و افزایش روحیه کمک کنند. واقعاً ورزش کردن هنگام داشتن نوزاد می تواند سخت باشد . اما با کمی هوشمندی می توان این کار را انجام داد. کودک خود را به پیاده روی ببرید (آنها نیز این کار را دوست خواهند داشت!). در حالی که کودک خود را در کالسکه حمل می کنید، به دور خانه بچرخید. .

    لطفا بخوانید: هشدار!چه کودکانی اضطراب جدایی دارند؟

    6. خواب را در اولویت قرار دهید

    ایده اولویت بندی خواب ممکن است هنگام تولد کودک خنده آور به نظر برسد. اما کمبود خواب می تواند بر سلامت روان شما تأثیر منفی بگذارد. ممکن است “خواب هنگام خواب کودک” برای شما مفید نباشد، اما روش های دیگری نیز وجود دارد که می توانید خواب مورد نیاز خود را تأمین کنید. اگر شریک زندگی دارید، از او بخواهید که با کودک زود بیدار شود و به شما اجازه دهد تا بخوابید. از یک کمک کننده بخواهید کودک شما را در طول روز نگه دارد تا بتوانید یک خواب خوب داشته باشید.

    7. با سایر والدین ارتباط برقرار کنید

     همه افراد با اختلال خلقی بعد از زایمان دست و پنجه نرم نمی کنند، اما فرزنددار شدن برای آنها بسیار دشوار است.  واقعیت این است که بسیاری از والدین دیگر نیز در تلاش هستند.به همین دلیل ارتباط با والدین دیگری که با چالش های مشابهی روبرو هستند، بسیار خوشحال کننده است . این حس مشترک با آنها می تواند به شما کمک کند تا از این مرحله عبور کنید.

    8. برای خود وقت بگذارید

    این نیز ممکن است غیر ممکن به نظر برسد. اما بخشی از آنچه می تواند یک قسمت از افسردگی بعد از زایمان را تحریک کند، تغییر ناگهانی هویت است که در اولین مادر شدن اتفاق می افتد. اختصاص دادن یک ساعت در هفته برای انجام کاری که دوست دارید مثل کتاب خواندن و گذراندن وقت با دوستان می تواند در بهبود افسردگی بعد از زایمان بسیار مفید باشد.

    برای تعیین وقت از متخصصان روانشناسی در زمینه ی مشاوره فردی با شماره های زیر تماس بگیرید.

    ۰۲۱۲۲۶۳۶۸۵۸ –  ۰۲۱۲۲۶۲۲۰۰۶

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.