چطور عزت نفس خود را بالا ببریم؟

عزت نفس عقیده ای است که نسبت به خود داریم. وقتی عزت نفس سالمی داشته باشیم ، تمایل داریم که نسبت به خود و به طور کلی در مورد زندگی احساس مثبت کنیم.

  • افزایش عزت نفس

    عزت نفس چیست؟

    عزت نفس عقیده ای است که نسبت به خود داریم. وقتی عزت نفس سالمی داشته باشیم ، تمایل داریم که نسبت به خود و به طور کلی در مورد زندگی احساس مثبت کنیم. این باعث می شود ما بهتر بتوانیم با فراز و نشیب های زندگی کنار بیاییم.

    هنگامی که عزت نفس ما پایین است ، تمایل داریم که خود و زندگی خود را در یک دید منفی و انتقادی ببینیم. همچنین احساس می کنیم کمتر قادر به پذیرش چالش هایی هستیم که زندگی بر سر ما می گذارد.

    بالا بردن عزت نفس

    همه ما مواقعی داریم که اعتماد به نفس کافی نداریم و احساس خوبی نسبت به خود نداریم اما وقتی عزت نفس پایین به یک مشکل طولانی مدت تبدیل شود ، می تواند بر سلامت روان و زندگی روزمره ما اثر مضر بگذارد.

    mindtrap 750x430 - چطور عزت نفس خود را بالا ببریم؟
    افزایش عزت نفس

    چه عواملی باعث کاهش عزت نفس می شوند؟

    عزت نفس پایین اغلب از کودکی شروع می شود. معلمان ، دوستان ، خواهر و برادرها ، والدین و حتی رسانه های ما پیام های مثبت و منفی درباره خودمان می فرستند. به دلایلی ، این پیام که شما به اندازه کافی خوب نیستید ، پیامی است که برای شما باقی می ماند. شاید برای شما دشوار باشد که بتوانید انتظارات دیگران از خود را برآورده کنید ، یا انتظارات خود را برآورده کنید. استرس و حوادث دشوار زندگی ، مانند بیماری جدی یا سوگواری ، می تواند بر اعتماد به نفس تأثیر منفی بگذارد. شخصیت همچنین می تواند نقشی داشته باشد. برخی افراد بیشتر مستعد تفکر منفی هستند ، در حالی که دیگران استانداردهای غیرممکن بالایی را برای خود تعیین می کنند.

    عزت نفس پایین چگونه بر ما تأثیر می گذارد؟

    اگر از اعتماد به نفس پایینی برخوردار باشید ، ممکن است خود را از موقعیت های اجتماعی پنهان کرده و دیگر چیزهای جدید را امتحان نکنید و از مواردی که به نظرتان چالش برانگیز است خودداری کنید. در کوتاه مدت، اجتناب از شرایط دشوار و دشوار ممکن است باعث احساس امنیت شود. در طولانی مدت ، این می تواند نتیجه معکوس دهد زیرا شک و ترس اساسی شما را تقویت می کند. این قانون ناسازگار به شما می آموزد که تنها راه کنار آمدن، اجتناب از کارها است.

    GRB1WU 750x430 - چطور عزت نفس خود را بالا ببریم؟
    افزایش عزت نفس

    چگونه عزت نفس سالم داشته باشیم؟

    برای تقویت اعتماد به نفس خود، باید باورهای منفی راجع به خودتان را شناسایی کنید ، سپس آنها را به چالش بکشید.  شروع به یادداشت کردن این افکار منفی کرده و آنها را روی یک کاغذ یا یک دفتر خاطرات بنویسید. از خود بپرسید چه زمانی شروع به فکر کردن در مورد این افکار کردید.

    بعد ، شروع به نوشتن شواهدی کنید که این اعتقادات منفی را به چالش می کشد ، مانند: “من واقعاً در جدول کلمات متقاطع تبحر دارم”  سایر موارد مثبت درباره خود را بنویسید ، مانند “من متفکرم” یا “من یک آشپز عالی هستم” یا “من شخصی هستم که دیگران به او اعتماد دارند”.

    همچنین نکات خوبی را بنویسید که دیگران درباره شما می گویند.

    هدف داشته باشید که حداقل 5 مورد مثبت در لیست خود داشته باشید و مرتباً به آن اضافه کنید. سپس لیست خود را جایی قرار دهید که بتوانید آن را مشاهده کنید. به این ترتیب، می توانید مدام به خود یادآوری کنید که حالتان خوب است.

    ممکن است به دلیل آنچه در بزرگسالی اتفاق افتاده اکنون اعتماد به نفس کمی داشته باشید ، اما ما می توانیم رشد کنیم و روش های جدیدی برای دیدن خود در هر سنی ایجاد کنیم.

    عوامل مختلفی که بر عزت نفس ما تأثیر می گذارد

    عبارتند از:

    • ژنتیک
    • شخصیت
    • تجارب زندگی
    • سن
    • سلامتی
    • اندیشه ها
    • شرایط اجتماعی
    • واکنش های دیگران
    • مقایسه خود با دیگران

    نکته مهم این است که عزت نفس ثابت نیست. قابل انعطاف و قابل اندازه گیری است، به این معنی که می توانیم آن را آزمایش و بهبود دهیم.

    حتما بخوانید: درمان استرس

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز با شماره های زیر تماس بگیرید

    ۰۲۱۲۲۶۳۶۸۵۸ –  ۰۹۲۱۲۷۷۳۷۲۴

    عزت نفس و روانشناسی

    عزت نفس از دهه ها پیش بحث مهمی در روانشناسی بوده است و به همان روانشناسی بازمی گردد. حتی فروید که بسیاری او را پدر بنیانگذار روانشناسی می دانند، در قلب کار خود نظریه هایی در مورد عزت نفس داشت.

    • عزت نفس در مقابل خودپنداره

    عزت نفس خودپنداره نیست ، گرچه عزت نفس ممکن است بخشی از خودپنداره باشد. خودپنداره برداشتی است که از خود داریم ، وقتی ما از خود سوال می کنیم که ”من کیستم؟” پاسخ ماست. این شناخت در مورد گرایش ها ، افکار ، ترجیحات و عادت ها ، سرگرمی ها ، مهارت ها و زمینه های ضعف شخص است. به بیان ساده، آگاهی از اینکه چه کسی هستیم مفهوم ما از خود ماست.

    • عزت نفس در مقابل تصویر شخصی

    اصطلاح مشابه دیگر با معنای متفاوت ، تصویر از خود است. خود تصویری از این حیث است که از نظر همه شبیه چگونگی دیدن خود است. به جای اینکه مبتنی بر واقعیت باشد، می تواند مبتنی بر افکار نادرست و نادرست درباره خودمان باشد. تصویر شخصی ما ممکن است به واقعیت نزدیک یا دور از آن باشد ، اما به طور کلی با واقعیت عینی یا نحوه درک دیگران مطابقت ندارد.

    • عزت نفس در مقابل ارزش خود

    عزت نفس مفهومی مشابه ارزش شخصی است اما با یک تفاوت کوچک (اگرچه مهم): عزت نفس چیزی است که درباره خود فکر می کنیم ، احساس می کنیم و به آن اعتقاد داریم ، در حالی که ارزش شخصی شناخت جهانی تری است که ما انسان ارزشمندی هستیم موجوداتی که شایسته عشق هستند

    • عزت نفس در مقابل اعتماد به نفس

    عزت نفس اعتماد به نفس نیست؛ اعتماد به نفس در مورد اعتماد شما به خود و توانایی شما در کنار آمدن با چالش ها، حل مشکلات و تعامل موفق با جهان است همانطور که احتمالاً از این توصیف اشاره کرده اید ، اعتماد به نفس بیشتر بر اساس معیارهای بیرونی موفقیت و ارزش است تا اقدامات درونی که در عزت نفس موثرهستند. فرد می تواند اعتماد به نفس بالایی داشته باشد ، به ویژه در یک زمینه خاص اما با این وجود فاقد احساس سالم از ارزش کلی یا عزت نفس است.

    • عزت نفس در مقابل خودکارآمدی

    مشابه اعتماد به نفس ، خودکارآمدی نیز به عزت نفس مرتبط است اما پروکسی برای آن نیست. خودکارآمدی به اعتقاد به توانایی فرد در موفقیت در انجام برخی کارها اشاره دارد. وقتی صحبت از بسکتبال می شود می توانید از خودکارآمدی بالایی برخوردار باشید ، اما در موفقیت در کلاس ریاضیات خودکارآمدی کمی دارید. برخلاف عزت نفس، خودکارآمدی بیشتر از جهانی بودن خاص است و بیشتر بر اساس موفقیت خارجی است نه ارزش درونی.

    • عزت نفس در مقابل خودشفقتی

    سرانجام عزت نفس نیز دلسوزی به خود نیست. خود شفقت به جای نحوه قضاوت یا درک خود ، به چگونگی ارتباط ما با خودمان می پردازد. دلسوز بودن به معنای مهربانی و بخشش نسبت به خودمان است و از سخت گیری یا انتقاد بیش از حد نسبت به خود پرهیز می کنیم. خود شفقتی می تواند ما را به سمت یک احساس عزت نفس سالم سوق دهد اما به خودی خود عزت نفس نیست.

    depression no more 750x430 - چطور عزت نفس خود را بالا ببریم؟
    افزایش عزت نفس

    22 نمونه از عزت نفس بالا

    ویژگی های خاصی وجود دارد که میزان اعتماد به نفس کسی را بالا می برد. مثالهایی از این خصوصیات، انتقاد پذیر بودن، تصدیق اشتباهات، راحت بودن در هنگام دادن و دریافت تعارف و نمایش هماهنگی بین گفته ها، عملکردها ، نگاه ها ، صداها و حرکتها است. افرادی که دارای عزت نفس بالایی هستند از نشان دادن کنجکاوی خود ، گفتگو در مورد تجربیات ، ایده ها و فرصت های خود ترس ندارند. آنها همچنین می توانند از جنبه های طنز زندگی خود لذت ببرند و از قاطعیت اجتماعی یا شخصی راحت باشند

    گرچه اعتماد به نفس پایین نسبت به نوع بالای آن بیشتر مورد توجه قرار گرفته است اما حرکت مثبت روانشناسی، عزت نفس بالا را در کانون توجهات قرار داده است. اکنون بیشتر می دانیم که عزت نفس بالا چگونه است و چگونه می توان آن را پرورش داد.

    ما می دانیم که افراد با اعتماد به نفس بالا:

    • قدر خود و افراد دیگر را بدانید.
    • از رشد به عنوان یک فرد و یافتن رضایت و مفهوم در زندگی آنها لذت ببرید.
    • قادر به فرو رفتن در درون خود و خلاقیت شان هستند.
    • خود تصمیم بگیرید و مطابق آنچه دیگران به آنها می گویند مطابقت داشته و فقط در موافقت خود انجام دهند.
    • سایر افراد را همانطور که هستند بپذیرید در حالی که آنها را به سمت اطمینان بیشتر و جهت مثبت تر سوق می دهید.
    • می توانند به راحتی بر روی حل مشکلات زندگی خود تمرکز کنند.
    • روابط محبت آمیز و محترمانه داشته باشید.
    • بدانید ارزشهای آنها چیست و بر اساس آن زندگی خود را ادامه دهید.
    • صحبت کنید و نظرات خود را با آرامش و مهربانی به دیگران بگویید و خواسته ها و نیازهای خود را با دیگران در میان بگذارید.
    • تلاش کنید تا تغییری سازنده در زندگی دیگران ایجاد کنید.
    • بدون داشتن احساس گناه ، قاطعانه رفتار کنید و در برقراری ارتباط با دیگران راحت باشید.
      از پرداختن به گذشته بپرهیزید و بر لحظه فعلی تمرکز کنید.
    • باور کنید با دیگران برابر هستید ، نه بهتر و نه بدتر.
    • تلاش دیگران برای دستکاری شما را رد کنید.
    • طیف وسیعی از احساسات ، مثبت و منفی را بشناسید و بپذیرید و آنها را در روابط سالم خود به اشتراک بگذارید.
    • از تعادل سالم کار ، بازی و آرامش لذت ببرید.
    • برای رشد چالش ها را بپذیرید و ریسک کنید و در صورت عدم موفقیت از اشتباهات خود درس بگیرید.
    • انتقاد را بدون در نظر گرفتن شخصی ، با آگاهی از این که یاد می گیرید و رشد می کنید و ارزش شما به نظر دیگران وابسته نیست ، اداره کنید.
    • بدون ترس از ابراز علاقه ها ، دوست نداشتن ها و احساسات خود ، برای خود ارزش قائل شوید و به خوبی با دیگران ارتباط برقرار کنید.
    • برای دیگران ارزش قائل شوید و آنها را همانطور که هستند بپذیرید بدون اینکه بخواهید آنها را تغییر دهید
    دتدتن 750x430 - چطور عزت نفس خود را بالا ببریم؟
    افزایش عزت نفس

    6 نکته عملی در مورد چگونگی افزایش عزت نفس

    1. یک فهرست عزت نفس داشته باشید تا یک خط مبنا به خود بدهید.

    این می تواند به سادگی نوشتن 10 نقطه قوت و 10 نقطه ضعف شما باشد. این به شما کمک می کند تا یک برداشت صادقانه و واقع بینانه از خودتان را توسعه دهید.

    2. انتظارات واقع بینانه تعیین کنید.

    تعیین اهداف کوچک و قابل دستیابی که در حد توان شما هستند مهم است. به عنوان مثال، ایجاد یک انتظار فوق العاده زیاد یا انتظار اینکه شخص دیگری رفتار خود را تغییر دهد ، عملا تضمین شده است که احساس تقصیر خود را به شما القا می کند.

    3. کمال گرا بودن را کنار بگذارید.

    هم به موفقیت ها و هم به اشتباهات خود اعتراف کنید. هیچ کس کامل نیست و تلاش برای بودن فقط منجر به ناامیدی می شود. تأیید موفقیت های خود و شناخت اشتباهات خود راهی برای حفظ دیدگاه مثبت در حین یادگیری و رشد از اشتباهات است.

    4- درون خودتان را کاوش کنید.

    اهمیت شناختن خود و صلح با آنچه که هستید را نمی توان بیش از حد بیان کرد. این ممکن است به آزمایش و خطایی نیاز داشته باشد و شما دائماً چیزهای جدیدی درباره خود یاد خواهید گرفت اما این سفری است که باید با هدف و عزم انجام شود.

    5- مایل باشید تصویر شخصی خود را تنظیم کنید.

    همه ما با افزایش سن و رشد تغییر می کنیم و اگر می خواهیم اهداف معناداری را تعیین و به دست آوریم باید با خود در حال تغییر همیشه همراه باشیم.

    6. مقایسه خود با دیگران را متوقف کنید.

    مقایسه خود با دیگران دامی است که به راحتی امروزه در آن گرفتار می شویم ، مخصوصاً امروزه با شبکه های اجتماعی و توانایی ارائه ظاهری صیقلی و کامل. تنها فردی که باید خود را با او مقایسه کنید این خود شما هستید.

    مطالب پیشنهادی:

     7 دلیل بارز بی خوابی

    انواع خیانت

    راه های ترک مخدر گل

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز با شماره های زیر تماس بگیرید

    ۰۲۱۲۲۶۳۶۸۵۸ –  ۰۹۲۱۲۷۷۳۷۲۴

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.