شش ماده غذایی که اضطراب رو تشدید میکنند

در لحظات اضطراب ، کم کردن اون به وسیله ی غذا می تونه وسوسه انگیز باشه. برای بعضی افراد ، غذا می تونه مایه آرامش و حواس پرتی باشه. اما ، گاهی اوقات ، غذاها میتونن شرایط رو بدتر کنن!

  • اضطراب

    اضطراب

    تجربه اضطراب های گاه به گاه بخشی طبیعی از زندگیه. با این حال ، افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی به طور مکرر نگرانی و ترس شدید ، بیش از حد و مداوم از موقعیت های روزمره دارند. این احساسات اضطراب و وحشت در فعالیتهای روزمره اختلال ایجاد میکنه و کنترل اون سخته. نمونه هایی از اختلالات اضطرابی شامل اختلال اضطراب فراگیر ، اختلال اضطراب اجتماعی (ترس اجتماعی) ، ترسهای خاص و اختلال اضطراب جدایی هست.

    در لحظات اضطراب ، کم کردن اون به وسیله ی غذا می تونه وسوسه انگیز باشه. برای بعضی افراد ، غذا می تونه مایه آرامش و حواس پرتی باشه. اما ، گاهی اوقات ، غذاها میتونن شرایط رو بدتر کنن!

    براساس موسسه ملی بهداشت روان ، 18٪ از جمعیت ایالات متحده – حدود 40 میلیون نفر – دچار اضطراب میشن. ابزارهای مختلفی برای مقابله با اضطراب مثل درمان ، مدیتیشن ، ورزش و دارو وجود داره. اما ایجاد برخی تغییرات در رژیم غذایی میتونه به شما کمک کنه.

    African American Black man feeling anxiety - شش ماده غذایی که اضطراب رو تشدید میکنند
    اضطراب

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز با شماره های زیر تماس بگیرید

     

    ۰۲۱۲۲۶۳۶۸۵۸ –  ۰۲۱۲۲۶۲۲۰۰۶

    شش ماده غذایی که اضطراب رو تشدید میکنن 

     

    1-قند

    شکر ماده ی فوق العاده ای برای آرام کردن افکار اضطراب آور هست ، اما می تونه به همون اندازه مضر باشه. اگرچه ممکنه فکر کنید قند ماده ای هست که باعث افزایش انرژی اضافی میشه ، مطالعات نشون میده که تأثیرات منفی بر روحیه شما میذاره . اونها دریافتند که شکر هیچ تأثیر مثبتی در طولانی مدت بر روحیه شما نداره. در حقیقت ،یک مطالعه در سال 2019 بیان کرده که احتمال بروز اختلالات خلقی رو در مردان و زنان افزایش میده .

    دلیل اینکه هر وقت مضطرب می شیم سراغ مواد شیرین میریم این هست که باعث میشه استرس کمتری داشته باشیم. قند فعالیت در غده فوق کلیه هیپوفیز و هیپوتالاموس رو سرکوب میکنه ، بنابراین توهم آرام بودن رو به ما میده. با این حال ، اگه استرس مزمن رو تجربه کنید ، این یک تسکین موقتی هست.

    قطع قند از زندگی ، اگرچه دردناک و به ظاهر محدود کننده ست ، اما میتونه به شما کمک کنه تا کمی بهتر اضطراب خودتون رو کنترل کنید. چند روز اول (یا هفته ها) ممکنه تحریک پذیری ، گیجی و اضطراب داشته باشید. بنابراین ، اگه میل به شکر رو شروع کردید ، به دنبال یک قطعه میوه یا سبزی. بسیاری از دستور العمل های آسان و خوشمزه آنلاین وجود داره!

    Untitled 59 - شش ماده غذایی که اضطراب رو تشدید میکنند
    اضطراب

    2-قهوه

    اگرچه قهوه فواید زیادی برای سلامتی داره ، اما در واقع می تونه برای کسایی که اضطراب دارند یک عامل خطر محسوب بشه. بسته به نوع دم کرده ، قهوه می تونه 95 گرم کافئین درش داشته باشه (این فقط در یک فنجان معمولی 8 اونسی هست). مطالعات نشون داده که یک ارتباط قوی بین کافئین و اضطراب وجود داره. مطالعه ای در سال 2008 نشون داد که قهوه آدنوزین رو مسدود می کنه (ماده شیمیایی مغز که باعث میشه احساس خستگی کنید) و باعث ترشح آدرنالین میشه. در حقیقت ، برخی از علائمی که از نوشیدن بیش از حد قهوه دریافت می کنید ، شبیه علائم اضطراب هست: تپش قلب ، عصبی شدن و بی قراری.

    علائم ناشی از کافئین که می تونه اضطراب رو تشدید کنه شامل موارد زیر هست:

    • عصبی بودن
    • بی قراری
    • مشکل خواب
    • ضربان قلب سریع
    • مشکلات دستگاه گوارش
    44016025 - شش ماده غذایی که اضطراب رو تشدید میکنند
    اضطراب

    3-غذاهای تخمیر شده

    شاید از خودتون بپرسید که پنیر و گوشت های تخمیر شده چطور بر اضطراب تأثیر میذارن. خوب ، در طول دوره تخمیر ، این غذاها آمین های بیوژنیک آزاد می کنن ، که هرچه طول عمر غذا بیشتر شه ، تجمع پیدا میکنه. یکی از این آمین ها هیستامین هست. هیستامین ها مواد شیمیایی هستند که به بدن شما کمک می کنند تا از شر مواد آلرژی زا خلاص شید. با این حال ، خوردن غذاهایی که هیستامین زیادی دارند ، مثل شراب ، پنیر و گوشت های درمان شده ، می تونن صبر و تحمل رو کم کنند.

    همچنین می تونند باعث ایجاد اضطراب ، بی خوابی و افزایش سطح آدرنالین شن. اگه نگران هستید یا فکر می کنید رژیم شما می تونه عاملی باشه ، با روانپزشک خودتون صحبت کنید تا ببینید آیا عدم تحمل هیستامین دارید یا خیر. میزان غذاهای درمان شده یا تخمیر شده رو کاهش بدید.

    4-صیفی جات

    بعضی از صیفی جات شامل سیب زمینی ، گوجه فرنگی ، بادمجان و توت رو شامل میشه. صیفی جات از فواید زیادی برای سلامتی برخوردار هست ، اما این سبزیجات و میوه ها فرم آفت کش ها – گلیکو آلکالوئیدها رو تولید می کنن. اگرچه اهداف مورد نظر اونها کرم خاکی و حشرات هست ، اما گلیکو آلکالوئیدها برای انسان هم بسیار مضره. این ماده شیمیایی استیل کولین استراز ، آنزیمی رو که به تولید یک انتقال دهنده عصبی لازم برای خواب کمک می کنه ، مسدود میکنه. بنابراین باعث بیخوابی و اضطراب میشه. اگرچه اونها این نوروتوکسین رو در مقادیر کم حمل می کنند ، اما اگه مرتباً ازشون استفاده کنید با گذشت زمان زیاد میشن و اثر مخربشون رو میذارن.

    متأسفانه ، پخت و پز باعث از بین رفتن گلیکو آلکالوئیدها نمیشه .

    Nervous overeating 2 - شش ماده غذایی که اضطراب رو تشدید میکنند
    اضطراب

    5-گلوتن

    گلوتن به گروه خاصی از پروتئین های موجود در غلات مثل گندم و جو گفته میشه. اگرچه محبوبیت گزینه های فاقد گلوتن افزایش پیدا کرده ، اما مردم تصور می کنند که این گزینه برای افرادی که بیماری سلیاک یا حساسیت به گلوتن دارند مناسب هست. با این حال ، زندگی بدون گلوتن به شما کمک میکنه تا بهتر با اضطراب و سایر مسائل بهداشت روان کنار بیاید.

    گلوتن باعث التهاب روده میشه ، اما همچنین میتونه مسائل روانی رو تشدید کنه. در حقیقت ، مقالاتی وجود داره که بیماری سلیاک و مسائل بهداشت روان ، مثل اضطراب و افسردگی رو به هم پیوند میده. اگرچه توضیحی دقیق در مورد ارتباط بیماری سلیاک و بهداشت روان وجود نداره ، برخی از پزشکان و روانپزشکان دلایل بیولوژیکی و روانی اجتماعی رو مطرح می کنند.بسیاری از گزینه های بدون گلوتن در بازار وجود داره ، اما قبل از رعایت رژیم بدون گلوتن ، با یک متخصص مشورت کنید تا حساسیت به گلوتن رو بررسی کنید.

    6-غذاهای فرآوری شده

    حتما همه میدونید که غذاهای فرآوری شده برای شما مضر هستند ، اما در بعضی مواقع مقاومت در برابر اونها سخت هست. اگرجه آماده کردن و خوردن اونها بسیار سریع و راحت هست اما می تونن بر سلامت روان شما اثرات بدی بذارند.

    غذاهای فرآوری شده مثل تنقلات شور و وعده های غذایی آماده مایکروویو حاوی مقادیر زیادی قند و چربی هستند. چنین مقادیر زیادی از قند می تونه انسولین رو در شما بالا ببره و اضطراب ایجاد کنه. علاوه بر این ، در این غذاها به طور معمول ویتامین های ضروری مغز شما کم هست. اینکه آیا غذاهای فرآوری شده دلیل قطعی اضطراب هستند هنوز مشخص نیست.

    غذا تقریباً در هر قسمت از زندگی ما نقش داره – از رشد بیوفیزیکی تا توسعه اجتماعی. اما ، غالباً فراموش می کنیم که در سلامت روان ما نقش داره.

    ما اغلب اون رو به عنوان یک سازوکار مقابله ای به جای دارو می دونیم. ما سعی نداریم که بگیم غذا می تونه هر مسئله بهداشت روانی رو که با اون کنار میاید درمان کنه ، اما تغییر عادت های غذایی میتونه به شما کمک کنه تا کمی بهتر اونها رو مدیریت کنید. قبل از اینکه تغییرات اساسی ایجاد کنید ، لطفا با یک متخصص مشورت کنید.

    file 20181111 116853 aiy89h - شش ماده غذایی که اضطراب رو تشدید میکنند
    اضطراب

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز با شماره های زیر تماس بگیرید

    ۰۲۱۲۲۶۳۶۸۵۸ –  ۰۲۱۲۲۶۲۲۰۰۶

    بیشتر بخوانید :

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.