آیا اضطراب جدایی فقط برای کودکان است؟

اضطراب جدایی فقط در کودکان دیده نمی شود. در بزرگسالان هم دیده می شود. بزرگسالانی که اضطراب جدایی دارند ، از اینکه اتفاقات بدی برای افراد مهم زندگی آنها مانند اعضای خانواده رخ دهد ، ترس شدیدی دارند

  • اضطراب جدایی

    آیا اضطراب جدایی فقط برای کودکان است؟

    این اختلال فقط در کودکان دیده نمی شود. در بزرگسالان هم دیده می شود. بزرگسالانی که اضطراب جدایی دارند ، از اینکه اتفاقات بدی برای افراد مهم زندگی آنها مانند اعضای خانواده رخ دهد ، ترس شدیدی دارند. محققان نمی دانند چه چیزی باعث این اختلال می شود. این منبع غالباً در کنار سایر شرایط مرتبط با اضطراب مانند اختلال وحشت ، آگورافوبیا و اختلال اضطراب عمومی دیده می شود. اضطراب جدایی بخشی منظم از رشد کودکان بین شش ماه تا سه سال است. هنگامی که علائم تا اواخر کودکی ادامه دارد ، ممکن است کودک شما به عنوان یک اختلال اضطراب جدایی کودک تشخیص داده شود. اگر اضطراب جدایی تا بزرگسالی ادامه یابد ، شما با اختلال اضطراب جدایی بزرگسالان تشخیص داده می شوید.

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز با شماره های زیر تماس بگیرید

     

    ۰۲۱۲۲۶۳۶۸۵۸ –  ۰۲۱۲۲۶۲۲۰۰۶

    علائم اختلال اضطراب جدایی

    علائم اختلال اضطراب در کودکان و بزرگسالان مشابه است. برای کودکان ، این اختلال اغلب با ترس شدید یا اضطراب از دوری از والدین یا مراقبان همراه است. این می تواند باعث شود کودک تمایل کمتری به شرکت در رویدادها یا تجارب اجتماعی مانند گذراندن در خانه دوست یا رفتن به اردوهای مدرسه داشته باشد. برای بزرگسالان ، اضطراب دور بودن از فرزندان یا همسران است. به جای مدرسه ، عملکرد کار یا مسئولیت های دیگر ممکن است مختل شود.

    طبیعی است که نگران سلامتی عزیزان باشید. افراد مبتلا به این اختلال بزرگسالان ، در مواردی که عزیزان از دسترس خارج می شوند ، سطح بالایی از اضطراب و حتی گاهی حملات وحشت را تجربه می کنند. افراد مبتلا به این اختلال ممکن است از نظر اجتماعی گوشه گیر باشند ، یا در صورت دور بودن از عزیزانشان غمگین یا عدم تمرکز شدید داشته باشند. در والدین ، ​​این اختلال می تواند منجر به فرزندپروری سختگیرانه و بیش از حد درگیر شود. در روابط ، احتمال دارد که یک شریک طاقت فرسا باشید.

    image 1 - آیا اضطراب جدایی فقط برای کودکان است؟
    اضطراب جدایی

    سایر علائم شایع عبارتند از:

    • ترس بی اساس از اینکه افراد عزیز یا خود شما ربوده می شوند یا به شدت زخمی می شوند
    • مردد بودن یا امتناع شدید و مداوم از ترک نزدیکی عزیزان
    • از ترس اینکه اتفاقی برای او نیفتد ، در خواب دور از عزیز مشکل دارید
    • افسردگی یا حملات اضطرابی مربوط به هر یک از موضوعات فوق
    • همچنین ممکن است دردهای جسمی ، سردرد و اسهال همراه با دوره های اضطراب داشته باشید.

    برای تشخیص اختلال اضطراب جدایی بزرگسالان ، علائم باید عملکرد را مختل کرده و حداقل برای شش ماه ادامه داشته باشد.

    عوامل خطر

    این اختلال غالباً پس از از دست دادن فرد مورد علاقه ، یا به دنبال یک اتفاق مهم مانند مهاجرت یا رفتن به دانشگاه ایجاد می شود. اگر در کودکی با اختلال اضطراب جدایی مواجه شده باشید ، احتمالاً به اختلال اضطراب جدایی بزرگسالان مبتلا خواهید شد.

    این اختلال در بزرگسالان اغلب در افرادی تشخیص داده می شود که به هر یک از موارد زیر نیز مبتلا شده اند:

    • اختلال اضطراب عمومی
    • اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)
    • اختلال هراس
    • اختلال اضطراب اجتماعی
    • اختلالات شخصیتی
    SAD image - آیا اضطراب جدایی فقط برای کودکان است؟
    اضطراب جدایی

    تشخیص اختلال اضطراب جدایی

    یکی از اولین علائم ترس یا اضطراب بیش از حد از جدا شدن از افراد نزدیک شما است. اضطراب و ترس باید از نظر رشد نامناسب باشد. علاوه بر این:

    • علائم در بزرگسالان باید حداقل به مدت شش ماه وجود داشته باشد
    • علائم به قدری شدید است که بر عملکرد و مسئولیت های اجتماعی تأثیر می گذارد
    • علائم را نمی توان با اختلال متفاوت بهتر توضیح داد

    روانشناس شما سوالات زیادی رو از شما می پرسد تا تعیین کند که آیا با معیارهای این تشخیص مطابقت دارید یا خیر. ممکن است قبل از دریافت تشخیص ، به چندین جلسه با درمانگر نیاز داشته باشید.

    ممکن است روانشناس شما با اعضای نزدیک خانواده یا دوستانتان صحبت کند تا به آنها در درک بهتر علائم شما در زندگی روزمره کمک کند. آنها هر چیزی را که شما به اشتراک گذاشته اید فاش نمی کنند و تنها در صورت دریافت رضایت شما با آنها صحبت خواهند کرد.

    درمان اختلال اضطراب جدایی

     

    این اختلال معمولاً با روان درمانی ، گاهی همراه با دارو درمان می شود. روان درمانی ، که گاهی اوقات گفتگوی درمانی یا مشاوره روانشناسی نامیده می شود ، شامل کار با یک درمانگر برای کاهش علائم اضطراب جدایی است.

    1-شناخت درمانی رفتاری (CBT)

    نوعی موثر از روان درمانی برای این اختلال است. در طول درمان کودک شما می تواند یاد بگیرد که چگونه با ترس در مورد جدایی و عدم اطمینان روبرو شود و آن را مدیریت کند. علاوه بر این ، والدین می توانند یاد بگیرند که چگونه به طور موثر حمایت عاطفی ارائه دهند و استقلال مناسب سن را تشویق کنند.

    گاهی اوقات ، در صورت شدید بودن علائم ، ترکیب دارو با CBT ممکن است مفید باشد. داروهای ضد افسردگی به نام مهارکننده های انتخابی جذب مجدد سروتونین (SSRI) ممکن است یک گزینه برای کودکان بزرگتر و بزرگسالان باشد.

    2-شیوه زندگی و درمان های خانگی

    در حالی که اختلال اضطراب جدایی به درمان حرفه ای نیاز دارد ، شما همچنین می توانید برای کاهش اضطراب جدایی فرزند خود این مراحل را انجام دهید:

    درباره اختلال اضطراب جدایی فرزند خود بیاموزید. با متخصص بهداشت روان کودک خود صحبت کنید تا در مورد این اختلال اطلاعاتی کسب کنید و به کودک در درک آن کمک کنید.
    به برنامه درمانی پایبند باشید. قرارهای ملاقات درمانی را برای کودک خود انجام دهید. سازگاری تفاوت زیادی ایجاد می کند.
    بیاموزید چه چیزی اضطراب کودک شما را تحریک می کند. راهکار هایی را با یک متخصص بهداشت روان تمرین کنید تا آماده باشید که با اضطراب کودک خود کنار بیایید.

    3-کنار آمدن و پشتیبانی

    کنار آمدن با کودکی که دارای این اختلال است می تواند ناامیدکننده باشد و باعث درگیری با اعضای خانواده شود یا نگرانی و اضطراب زیادی را برای والدین ایجاد کند.

    خداحافظی کنید و برای مدت کوتاهی کودک خود را نزد یک مراقب معتمد بگذارید تا به کودک کمک کند یاد بگیرد که می تواند روی بازگشت شما حساب کند.

    Separation anxiety in children 11 - آیا اضطراب جدایی فقط برای کودکان است؟
    اضطراب جدایی

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز با شماره های زیر تماس بگیرید

     

    ۰۲۱۲۲۶۳۶۸۵۸ –  ۰۲۱۲۲۶۲۲۰۰۶

    بیشتر بخوانید :

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.