اسکیزوفرنی چیه ؟ | درمان اسکیزوفرنی | بهترین کلینیک روانشناسی در غرب تهران

  • اسکیزوفرنی چیه؟

     

    brain pano 15791 300x141 - اسکیزوفرنی چیه ؟ | درمان اسکیزوفرنی | بهترین کلینیک روانشناسی در غرب تهران

    اسکیزوفرنی چیست؟

    اسکیزوفرنی یک بیماری روحی و روانی جدی است که بدون مراقبت و درمان می تواند ناتوان کننده باشد. حدود 1٪ از آمریکایی ها به آن مبتلا هستند. افراد مبتلا به این وضعیت ممکن است صداها را بشنوند، مناظر و تصاویر خیالی را ببینند، یا اعتقاد به این داشته باشند که افکارشان به وسیله دیگران کنترل می شود. این احساسات می توانند فرد را بترساند و منجر به رفتارهای عجیب شود. گرچه درمان قطعی برای آن وجود ندارد، درمان معمولا می تواند علائم جدی را مدیریت کند. شیزوفرنی متفاوت از اختلال شخصیت چندگانه است.

    علائم اسکیزوفرنی

     هذیان و توهم: شنیدن یا دیدن چیزهای خیالی
     اتهامات: اعتقادات غلط دروغین
     پارانویا: ترس که دیگران در برابر آنها توطئه کنند
    برخی نشانه هایی مانند عدم لذت از زندگی روزمره و کناره گرفتن از فعالیت های اجتماعی ممکن است مشابه علایم افسردگی باشند.

    مرکز مشاوره کودک و خانواده بوجیکا، آماده ارائه خدمات نوین در زمینه های اختلالات طیف اتیسم، بیش فعالی، اختلالات یادگیری، مشکلات رفتاری، اختلالات اضطرابی، افسردگی و مشاوره خانواده می باشد.

     تماس  :  02122636858  –  09212773724

     

    schizophrenia1 255x300 - اسکیزوفرنی چیه ؟ | درمان اسکیزوفرنی | بهترین کلینیک روانشناسی در غرب تهران

    چگونه اسکیزوفرنی افکار را تحت تاثیر قرار می دهد؟

    افرادی که مبتلا به این بیماری هستند ممکن است در سازماندهی افکار و ارتباطات منطقی مشکل داشته باشند. آنها ممکن است احساس کنند که دارای افکار نامتمرکز و ناخوشایندی هستند. گاهی اوقات آنها “عقب ماندگی” را تصور می کنند، احساس می کنند که دچار مسدودیت فکری شدند و جریان فکری در ذهن آنها ناگهان قطع و مختل می شود.
    تأثیر در رفتار
    این بیماری به روش های مختلفی بر روی فرد تاثیر دارد. آنها ممکن است صحبت کنند و صحبتشان منطقی نباشد، یا کلمات را کنار هم قرار می دهند. بسیاری از آنها در تمیز کردن خانه خود مشکل دارند. علیرغم اعتقادات عموم مردم، احتمال خشونت آنها نسبت به دیگران کمتر است.

    چه کسانی به اسکیزوفرنی مبتلا می شوند؟

    هرکسی ممکن است به این بیماری مبتلا شود. نشانه های آن معمولا بین سنین 16 تا 30 سالگی شروع می شود. اسکیزوفرنی در مردان نسبت به زنان زودتر بروز می کند. اسکیزوفرنی به ندرت در دوران کودکی یا بعد از 45 سالگی رخ می دهد. افرادی که در خانواده خود سابقه شیزوفرنی یا دیگر بیماری های روانپریشی  دارند بیشتر در معرض مبتلا شدن به آنند.

     

    undifferentiated schizophrenia 300x200 - اسکیزوفرنی چیه ؟ | درمان اسکیزوفرنی | بهترین کلینیک روانشناسی در غرب تهران

    علل اسکیزوفرنی چیست؟

    دانشمندان علت آن را نمی دانند. ژن ها، تجربه های فرد ممکن است در بروز این بیماری نقش داشته باشند. نظریه هایی شامل فعالیت و چگونگی کارکرد بخش هایی از مغز و همچنین مشکلات مواد شیمیایی مغز مانند دپامین و گلوتامات وجود دارد. همچنین ممکن است تفاوت های ساختاری وجود داشته باشد، مثل از دست دادن سلول های عصبی که موجب حفره های پر از مایع یا “بطن” در مغز می شوند.

    تشخیص اسکیزوفرنی

    آزمایش خاصی برای تشخیص اسکیزوفرنی وجود ندارد، بنابراین پزشکان بر اساس سابقه خانوادگی فرد و علائم شخص مبتلا به آن تشخیص خود را انجام می دهند. پزشکان در ابتدا شرایط پزشکی دیگر را رد می کنند و سپس از تشخیص خود مطمئن می شوند. در نوجوانان، ترکیبی از سابقه خانوادگی و رفتارهای خاص فرد می تواند به پیش بینی شروع اسکیزوفرنی کمک کند. این رفتارها شامل جداشدن از گروه های اجتماعی و بیان سوء ظن های غیر معمول، اما این ها برای تشخیص کافی نیستند.

     

    Schizophrenia Treatment RM 722x406 300x169 - اسکیزوفرنی چیه ؟ | درمان اسکیزوفرنی | بهترین کلینیک روانشناسی در غرب تهران

    درمان اسکیزوفرنی

    داروهایی که پزشکان تجویز می کنند می توانند نشانه هایی مانند تفکر غیرطبیعی و توهمات را کاهش دهند. مصرف داروها می تواند در برخی افراد عوارض جانبی مانند نارسایی لثه و افزایش وزن ایجاد کند. مواد مخدر همچنین ممکن است با سایر داروها یا مکمل ها تداخل داشته باشد. اما در اکثر موارد، دارو برای درمان اسکیزوفرنی ضروری است.

    نقش درمان

    مشاوره به افراد کمک می کند که راه های بهتر برای شناخت رفتار و افکار خود با مشکلات را شناسایی کنند و بهتر بتوانند به شرح آنها بپردازند. در درمان شناختی رفتاری (CBT) مردم یاد می گیرند تا واقعیت افکار خود را آزمایش کنند و علائم آن را بهتر مدیریت کنند. هدف سایر روشهای درمانی ارتقاء خود مراقبتی، ارتباطات و مهارت های ارتباطی است.
    برنامه های توانبخشی برای اسکیزوفرنی به افراد یاد می دهد که چگونه کارهای روزمره خود را انجام دهند، مانند استفاده از حمل و نقل عمومی، مدیریت پول، خرید مواد غذایی، پیدا کردن شغل. این برنامه ها بهتر است زمانی که فرد داروهای مناسب مصرف می کند و انجام شود که بیشترین تاثیر را برروی فرد دارد.
    افراد مبتلا به اسکیزوفرنی گاهی اوقات به دلیل عوارض جانبی دارو و یا عدم درک بیماری، داروهای خود را ترک می کنند. این امر خطر ابتلا به عوارض جدی را افزایش می دهد که می تواند به یک قسمت روانپریشی منجر شود. مشاوره منظم می تواند به درمان افراد کمک کند و از عود و یا نیاز به بستری آنها جلوگیری کند.
    افرادی که مبتلا به این بیماری هستند اغلب مشکل در پیدا کردن شغل و یا حفظ آن دارند. این امر به این دلیل است که این بیماری بر تفکر، تمرکز و ارتباطات فرد تاثیر می گذارد. اما این به دلیل آن است که علائم در اوایل جوانی آغاز می شوند، زمانی که بسیاری از افراد تازه شروع به کار می کنند. توانبخشی حرفه ای می تواند به افراد کمک کند مهارت های شغلی شان را ارتقا دهند.
    فرد مبتلا به این بیماری معمولا افکار و رفتارهای غیرعادی دارند که باعث می شود دوستان، همکاران و اعضای خانواده از آنها فاصله بگیرند. درمان به موقع تاثیر بسیار زیادی در درمان این بیماری دارد. اگر یکی از نزدیکان شما به اسکیزوفرنی مبتلاست بهتر است به گروه های حمایت کننده ملحق شوید یا به یک مشاور مراجعه کنید. به این ترتیب می توانید چگونگی ارتباط با بیماران اسکیزوفرنی را یاد بگیرید.
    لینک منبع

     

    IMG 20171212 103427 300x300 - اسکیزوفرنی چیه ؟ | درمان اسکیزوفرنی | بهترین کلینیک روانشناسی در غرب تهران

     
    کلینیک روانشناسی بوجیکا آماده ارائه خدمات روانشناسی و روانپزشکی می باشد.
    جهت تعین وقت اینجا کلیک کنید

     

    مقالات مرتبط
    مسخ شخصیت ( دوگانگی شخصیت ) چیست؟
    اختلال دوقطبی چیست؟ علل و علایم آن را چقدر می شناسید؟
    داروهای ضد افسردگی، علل و عوارض آن

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.