از چه سنی کودک را به مهد بفرستیم؟ | سن مناسب مهد کودک | جدب کودک به مهد کودک

  • از چه سنی کودک را به مهد بفرستیم؟

     

    اثرات مهد کودک بر رشد کودک

     

    1ef1a92e ec2d 47cf ba28 5997b309b3d8002 300x188 - از چه سنی کودک را به مهد بفرستیم؟ | سن مناسب مهد کودک | جدب کودک به مهد کودک
    از چه سنی کودک را به مهد بفرستیم

    یکی از موضوعاتی که امروزه ذهن والدین بخصوص والدین شاغل را به خود مشغول کرده این است که آیا کودک خود را به مهدکودک بفرستند یا خیر؟ برای بررسی این موضوع باید ببینیم که مهدکودک چه تأثیراتی بر رشد و سلامت روان کودک برجای می­ گذارد، پژوهش­های زیادی در این زمینه صورت گرفته، اثرات مثبت و منفی مهدکودک به عوامل زیادی از جمله مهارت­های فرزندپروری والدین، مدت زمانی که کودک در مهدکودک می ­گذراند و  کیفیت مهدکودک بستگی دارد. معمولاً مهدکودک­های کم کیفیت صرف نظر از اینکه محیط خانوادگی کودک چه وضعی داشته باشد، بر سازگاری کودکان بویژه در پسران تأثیر منفی دارد.

    مؤلفه های مهدکودک­ با کیفیت چیست؟

    در این زمینه چند عامل شناسایی شده است از جمله تعداد کودکان در هر محیط و فضا؛ نسبت تعداد مراقبان به کودکان؛ تعویض کمتر مراقبان و مربیان و میزان تحصیل و آموزش آنان. مراقبان در چنین شرایطی توجه بیشتری به کودکان نشان می­دهند و به نیازهای آنان حساس­تر هستند، گیرایی کلامی بیشتری دارند و  در نتیجه کودکان در آزمون­های هوش و رشد اجتماعی عملکرد بهتری نشان می ­دهند. مهدکودک­های مجهز که نسبت تعداد مراقب به کودک در آن زیاد باشد و فعالیت­های متنوع و گسترده ­ای را فراهم می­ آورند، اثرات مثبتی دارند.

    کودکانی که به مهدکودک­ های پرکیفیت فرستاده می­ شوند به دلیل ارتباط با همسالان از نظر اجتماعی در دبستان با کفایت تر هستند، جرأت ورزی بیشتری نشان می دهند و نسبت به کودکانی با پیشینه مشابه که مراقبت روزانه کم کیفیت دریافت می­کنند عملاً در زبان و تفکر پیشرفت­های بیشتری نشان می­ دهند. همچنین مهدکودک های پرکیفیت اثرات منفی رشد در خانواده پرفشار را کاهش می­ دهد و به بهبود حافظه، خودمختاری و مستقل شدن کودک کمک می­ کند.

    در مجموع با توجه به پژوهش­های صورت گرفته مهدکودک­های پرکیفیت اگر هم اثرات منفی داشته باشند معمولاً عاطفی و هیجانی است حال آنکه اثرات مثبت آن بیشتر اجتماعی است و بر رشد شناختی کودک یا تأثیری ندارد و یا تأثیر مثبت می­گذارد.  نیاز عاطفی و هیجانی کودکانی که به مهدکودک می روند باید زمان هایی که در خانه و کنار والدین خود هستند تأمین شود تا کودک مضطرب نشوذ. زمانیکه کودک در منزل است باید درک کند که والدینش در دسترس هستند و در فضایی امن نیازهایش به شکل مناسب و به موقع تأمین می شود. والدین باید محبت و دوست داشتن بی قید و شرط خود را به کودک نشان دهند تا دلبستگی ایمن را تجربه کند و از طرفی به طور افراطی هم نباید به نیازهای کودک پاسخ دهند یعنی کودک باید ناکامی بهینه را تجربه کند تا برای ورود به جامعه و کنار آمدن با مسائلی که در آینده با آن مواجه می شود آماده شود.

     

    1562754100 1562754108 300x200 - از چه سنی کودک را به مهد بفرستیم؟ | سن مناسب مهد کودک | جدب کودک به مهد کودک
    از چه سنی کودک را به مهد بفرستیم

     

    چه سنی برای فرستادن کودکان به مهدکودک مناسب است؟

    کودک 300x154 - از چه سنی کودک را به مهد بفرستیم؟ | سن مناسب مهد کودک | جدب کودک به مهد کودک
    از چه سنی کودک را به مهد بفرستیم

    بهترین زمان برای فرستادن کودک به مهدکودک بعد از سه سالگی است، زیرا طبق پژوهش­های صورت گرفته در کودکان زیر سه سال که به مهدکودک سپرده می­ شوند میزان بالای هورمون کورتیزول ترشح می شود؛ یعنی استرس بیشتر ی را نسبت به کودکان دیگر تجربه می­ کنند. همچنین کودک نباید بیشتر از ده ساعت در هفته (ترجیحاً سه روز در هفته پشت سر هم نه یک روز درمیان) در مهدکودک باشد.

    با کودکی که به مهد علاقه ندارد چه کنیم؟

    تنظیم برنامه دقیق برای رفتن به مهد

    با کودک خود از قبل، وسایل مورد نیاز از جمله غذا و لباس رفتن به مهد را آماده کنید. شما باید از دور نظاره گر او باشید و فقط او را راهنمایی کنید. سعی کنید خواب کودک را تنظیم کنید تا ک.وک هنگام رفتن به مهد خواب آلود و خسته نباشد.

    از فواید رفتن به مهد با کودکتان صحبت کنید

    می توانید با کودکتان درباره فواید مهد و اینکه دوستان و هم بازی های جدیدی پیدا می کند، صحبت کنید. درباره سرگرمی ها و فعالیتهای جدیدی که در آنجا یاد می گیرد، با او حرف بزنید.

    با کودک خود در مهد بمانید و بازی کنید

    می توانید مدت زمانی را در مهد کنار کودک خود بمانید و با او بازی مورد علاقه اش را انجام دهید.

    پس از تحویل کودک، به سرعت آنجا را ترک کنید.

    وقتی کودک خود را تحویل مربی دادید، هرگز آنجا نمانید و با سرعت مهد را ترک کنید. حتی اگر کودک در حال گریه و بی قراری باشد.

    هرگز کودک را به خانه بر نگردانید

    ممکن است کودک دلتنگ والدینش شود و بخواهد به خانه برگردد، هرگز کودک را به خانه برنگردانید، چون با این کار کودک یاد می گیرد که با گریه کردن، دیگران تسلیم او می شوند و می تواند به خواسته اش برسد. کودک پس از مدت کوتاهی گریه کردن، دلتنگی اش را فراموش می کند و مشغول بازی با همسالانش می شود.

    با مربی مهد در ارتباط باشید.

    با مربی مهد کودک در ارتباط باشید و او را از علاقه مندی های کودکتان آگاه کنید. در مورد بازی مورد علاقه و حتی عروسک مورد علاقه اش به مربی بگویید. با این کار کمک زیادی به لذت بردن کودک از فضای مهد می کنید.

     

     

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی در زمینه کودک و مشاوره فردی و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858 –  09212773724

     

    مطالب پیشنهادی:

    آموزش جنسی کودکان

    نقش مادر در تربیت فرزندان

    افسردگی بعد از زایمان

    مشاوره ازدواج در تهران

    خودارضایی در زنان

    خودارضایی در مردان

    مشاوره جنسی و زناشویی

     

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.