ازدواج در سن پایین

ازدواج در سن پایین

ازدواج در سن پایین
ازدواج زودرس نقض حقوق بشر کودکان است. علیرغم اینکه در قوانین بین المللی ممنوع است، همچنان میلیون ها دختر زیر 18 سال در سراسر جهان، کودکی نمی کنند.

  • ازدواج در سن پایین

    ازدواج در سن پایین

    2684337 300x225 - ازدواج در سن پایین
    ازدواج در سن پایین

    ازدواج بچه ها چیست؟

    ازدواج زودرس نقض حقوق بشر کودکان است. علیرغم اینکه در قوانین بین المللی ممنوع است، همچنان میلیون ها دختر زیر 18 سال در سراسر جهان، کودکی نمی کنند.

    ازدواج زودهنگام، حق دختران را در تصمیم گیری های اساسی در مورد سلامت جنسی و بهزیستی آنها سلب می کند.  آنها را از تحصیل و از زندگی آینده دور می کند و خطرهای بیشتری از جمله خشونت، سوءاستفاده، خطر سلامتی یا مرگ زودرس را افزایش می دهد.

    ازدواج کودک چیست؟

    ازدواج فرزند، یک مسئله زناشویی است که در آن یکی یا هر دو همسر زیر 18 سال دارند. اگرچه این تعریف ساده به نظر می رسد اما واقعیت های ازدواج کودک می تواند پیچیده باشد.

    تعریف شناخته شده بین المللی از کودک – که توسط کنوانسیون حقوق کودک تأسیس شده است، یکی از معاهدات جهانی که مورد تأیید جهانی است و به تصویب رسیده است می گوید “هر انسانی که زیر 18 سال است”. این تعریف قانونی است که در بیشتر نقاط جهان نیز به کار رفته است.

    مفهوم ازدواج نیز متفاوت است؛ می تواند رسمی یا غیر رسمی باشد، براساس قانون مدنی ، قانون متداول یا قوانین شرعی اداره شود یا به سادگی یک عمل عرفی باشد. به عنوان مثال، در بسیاری از نقاط جهان، ازدواج ها بدون ثبت قانونی توسط جامعه قابل تشخیص است ، صرفاً با یک مراسم مشخص می شود. در کشورهایی که ازدواج چند همسری توسط قانون مدنی مجاز نیست، ازدواج های دوم و سوم اغلب بدون ثبت رسمی صورت می گیرد.

    نظرسنجی های عمده سعی می کند این را هنگام اندازه گیری ازدواج فرزندان به حساب آورد. به عنوان مثال، بررسی های خوشه ای و شاخص های سلامت جمعیتی چند شاخص اطلاعاتی را در مورد تاریخ و سن ازدواج زن و مرد یا اولین همسر با همسر یا شریک زندگی خود جمع آوری می کند.

    صرف نظر از این تعاریف متفاوت، ازدواج کودکان یک نقض جدی حقوق بشر است که به طور مستقیم زندگی، سلامت، ایمنی و آموزش دختران و پسران را به خطر می اندازد و چشم اندازهای آینده آنها را محدود می کند.

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی
    و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز مشاوره بوجیکا با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858- 09212773724

    کجا اتفاق می افتد؟

    ازدواج زودرس و ازدواج اجباری بیشتر در کشورهای جنوب صحرای آفریقا وجود دارد که در آن 38٪ دختران، کودک عروس می شوند.

    در میان دخترانی که در جنوب آسیا در حال رشد هستند، 30٪ ازدواج زودهنگام را تجربه می کنند ، در حالی که 25٪ در آمریکای لاتین و کارائیب هستند. نرخ ها در خاورمیانه و شمال آفریقا 17 درصد و در اروپای شرقی و آسیای میانه 11 درصد است.

    Unicef child wedding 300x211 - ازدواج در سن پایین
    ازدواج در سن پایین

    پیامدهای ازدواج کودکان چیست؟

    حاملگی زودرس یکی از خطرناک ترین دلایل و پیامدهای این عمل مضر است. دختران متاهل در اوایل ازدواج احتمالاً خشونت، سوءاستفاده و روابط جنسی اجباری را تجربه می کنند. آنها در برابر عفونت های مقاربتی (از جمله HIV) آسیب پذیرتر هستند.

    رفتن به مدرسه به دختران فرصت ها در زندگی می دهد و به آنها اجازه می دهد تا در اجتماعات خود نقش فعالی داشته و چرخه فقر را بشکنند. دخترانی که ازدواج کرده اند بعید است که در مدرسه باشند. آموزش برای دختران ضروری است که بتوانند نسبت به سلامت جنسی و بهزیستی خود تصمیمات آگاهانه بگیرند.

    لطفا بخوانید: روانکاو

    چرا ازدواج کودک اتفاق می افتد؟

    تصور اینکه چرا کسی تصمیم می گیرد فرزند خود را متاهل کند، دشوار است. اما برای میلیون ها نفر ازدواج کودکان می تواند بهترین یا تنها گزینه باشد.

    دختران به دلیل نابرابری گسترده جنسیتی ، غالباً به عنوان بار یا کالا تلقی می شوند. والدین فقیر غالباً بر این باورند که با ایجاد یک همسر یا خانواده وی مسئولیت مراقبت از او ، آینده دختر را تضمین می کند. این ممکن است در شرایطی رخ دهد که والدین با مشکلات اقتصادی روبرو شوند یا دختران را به دلیل فقر یا شرایط مجبور به ترک تحصیل کنند.

    والدین – به ویژه در بحران – اغلب ازدواج را راهی برای محافظت از دختران خود در برابر خشونت جنسی می دانند. میزان ازدواج کودکان در دوران آشوب جنگ افزایش می یابد، زیرا خانواده ها بی ثباتی اقتصادی و ترس از خشونت را تحمل می کنند. با این حال، ازدواج کودک به خودی خود منجر می شود که دختران خشونت جنسی، جسمی و عاطفی زیادی را از طرف شریک زندگی خود تجربه کنند.

    این در هر دو کشور ثروتمند و فقیر دیده می شود که جوامع بارداری را در خارج از ازدواج شرم آور می دانند. حتی ممکن است دختران مجبور شوند با متجاوزان ازدواج کنند تا برای خانواده هایشان ننگ نباشند.

    همه ازدواج های کودکان نتیجه تصمیم والدین یا سرپرستان نیست. غالباً ، نوجوانان خود تصمیم می گیرند با شریک زندگی خود ، چه فرد همسال و چه فرد مسن ازدواج کنند. این ازدواج ها می تواند روشی برای استقلال، ترک خانه یا فرار از شرایط دشوار، از جمله فقر ناامید یا خشونت خانوادگی باشد. محدودیت در رابطه جنسی در نوجوانان در خارج از ازدواج نیز برخی از نوجوانان را وادار می کند که ازدواج را تنها راه فعالیت جنسی بدانند.

    در بیشتر موارد، ازدواج کودک نتیجه دختران و خانواده هایی است که انتخاب های کمی دارند. به طور کلی، وقتی جوانان انتخابی دارند، بعداً ازدواج می کنند.

    featured image 300x168 - ازدواج در سن پایین
    ازدواج در سن پایین

    ازدواج کودکان چقدر مشترک است؟

    ازدواج کودک در واقع بسیار متداول است. بیست و یک درصد از زنان جوان (20-24 ساله) در سراسر جهان “کودک همسر” بودند. و گرچه ازدواج کودکان در کشورهای کم درآمد و متوسط ​​شایع است اما در کشورهایی با درآمد بالا نیز اتفاق می افتد.

    خبرهای خوبی وجود دارد: نرخ جهانی ازدواج کودکان در حال کاهش است. یکی از سه زن بین 20 تا 24 سال گزارش دادند که آنها به عنوان “کودک همسر” ازدواج کرده اند. در سال 2017 ، این تعداد تقریباً یک از پنج مورد بود. نرخ ازدواج کودکان قبل از 15 سالگی نیز کاهش یافته است از 11 درصد در سال 2000 به 5 درصد در سال 2017.

    با این وجود پیشرفت، باز هم نابرابری بوده و ازدواج کودک به اندازه کافی کاهش نمی یابد. به دلیل رشد جمعیت در مناطقی که ازدواج کودکان بیشتر است، مانند غرب و مرکز آفریقا، میزان نزولی، کند است و تعداد ازدواج های کودکان تا سال 2030 پیش بینی می شود.

    در حالی که جنوب صحرای آفریقا هنوز بالاترین میزان ازدواج کودکان را دارد، آسیای جنوبی بیشترین تعداد “کودک همسر” را در خود جای داده است.

    لطفا بخوانید: روانشناس بالینی

    عواقب ازدواج کودک چیست؟

    ازدواج کودک، حقوق بشر کودکان را تضعیف می کند و زندگی و فرصت های آینده آنها را در معرض خطر قرار می دهد.

    در ابتدایی ترین سطح، حق انتخاب کودکان را – با رضایت کامل و آزاد و بدون اجبار یا ترس – که با چه کسی ازدواج می کند و چه موقع تحت الشعاع قرار می دهد. این یکی از مهمترین تصمیمات زندگی است.

    gettyimages 618565762 300x200 - ازدواج در سن پایین
    ازدواج در سن پایین

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی
    و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز مشاوره بوجیکا با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858- 09212773724-

    مطالب پیشنهادی:

     

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.