ازدواج با فرد خودشیفته و 10 راه برخورد با افراد خودشیفته

  • توی یه دورهمی دوستانه بودیم و من از اینکه همسر دوستم با لفظ بدی اون رو خطاب کرد شوکه شدم، این فرد همیشه حس غرور خاصی داشت و فکر میکرد از همه سرتره، با اینکه ظاهر زندگیشون همیشه تجملاتی و لاکچری بود ولی اونجور که مشخص بود باطن زندگیشون تعریف چندانی نداشت.

    بعد از اون روز دوستم سفره دلش رو پیش من باز کرد و فهمیدم که همسرش یه جورایی خودشیفته‌س. با اینکه مشکلات زیادی داشتن ولی دوستم نمیتونست بنا به دلایلی ازش طلاق بگیره و مجبور به ادامه زندگی با این فرد بود. منم که با توجه به اطلاعاتی که داشتم میدونستم چقدر زندگی و ازدواج با فرد خودشیفته سخته به همین دلیل کلینیک بوجیکا رو بهشون معرفی کردم و فهمیدم که دوستم بعد از کلی تلاش همسرش رو راضی کرده به یه روانشناس مراجعه کنن بلکه وضعیت زندگیشون یکم بهتر شه.

    به نظر میرسه خیلی از افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته توی ازدواجشون موفق و شاد هستن. چون توی اکثر پست‌های رسانه‌های اجتماعیشون نشون میدن که با هم توی یک میز شام توی یه محل خاص می‌خندند، دست در دست هم در کنار ساحل قدم می‌زنن و حتی در حضور دوستان و خانواده عهد ازدواجشون رو تجدید می‌کنن. ولی آیا ما باید این تصاویر رو باور کنیم؟ آیا یک خودشیفته میتون ازدواج شادی داشته باشه؟

    متأسفانه، پاسخ به این سوال تقریباً همیشه «نه» هست. عکس‌ها و رفتار عمومی این زوج یک چیزو نشون می‌ده، در حالی که پشت صحنه یه چیزایی خلاف اینا اتفاق می‌افته. توی ازدواج با فرد خودشیفته معمولا پس از گذراندن مرحله خواستگاری، تمام روابطی که توی اون یه فرد دارای اختلال شخصیت خودشیفته است، شامل نوعی سوء استفاده و تنش زیاده.

    ولی از آنجایی که همه افراد مبتلا به این اختلال شبیه هم نیستن، هر یک از زوج‌ها شکل خاصی از مشکلات رو تجربه خواهند کرد. با این حال، این مشکلات از یک الگوی نسبتاً قابل پیش‌بینی پیروی میکنه.

    در کل ازدواج با فرد خودشیفته و زندگی با اونها کار راحتی نیست اما میشه راه‌هایی رو برای حل مشکلات پیش رو پیدا کرد. یک درمانگر میتونه دوست خوبی توی یافتن حمایت خارج از رابطه شما باشه تا بهترین کار رو برای شما انجام بده. در طول درمان ممکنه بتونین رشد کنین و بر چالش‌هایی که اغلب توی روابط و زندگیتون وجود داره غلبه کنین، و یا شروع به درک راه‌هایی برای اولویت دادن به نیازهای خودتون، شناسایی عوامل استرس‌زا یا حتی بهبود عادات خواب بکنین.

    ممکنه قبل از ازدواج با فرد خودشیفته به اشخاص هشدار داده شده باشه که ازدواج با این نوع آدما سخته. چون چالش‌هایی که توی زندگی با این افراد وجود داره زیاد و به نوعی منحصر به فرده. اما مسلما این بدین معنا نیست که رابطه شما نمیتونه ادامه داشته باشه.

    در ادامه مطلب قصد داریم نکاتی رو در رابطه با حذف روابط و زندگی در ازدواج با فرد خودشیفته مطرح کنیم تا به شما کمک کنه یاد بگیرین چطور با همسری که دارای اختلال شخصیت خودشیفته است تعامل داشته باشین و چطور یک درمانگر میتونه بهتون کمک کنه.

    اگه میخواین برای درمان خودشیفتگی درمان متفاوتی داشته باشید با متخصصان ما تماس بگیرید

    هنر ما حال خوب شماست 

    ۶۸۵۸ ۲۲۶۳ ۰۲۱  –  ۲۰۰۶ ۲۲۶۲ ۰۲

    20161012192257 GettyImages 638681873 scaled - ازدواج با فرد خودشیفته و 10 راه برخورد با افراد خودشیفته
    ازدواج با فرد خودشیفته

    خودشیفته کیست؟

    بیایین قبل از پرداخت به مسئله ازداوج با افراد خودشیفته، ببینم اصلا این اختلال چیه و چه علائمی داره. خودشیفته کسیه که دارای اختلال شخصیت خودشیفته (NPD) که نوعی اختلال شخصیته که توسط متخصصان سلامت روان تشخیص داده میشه. مردم اغلب این افراد رو مغرور ببینن و یک مطالعه نشون داده که افراد خودشیفته تمایل دارن از دیگران بهتر عمل کنن، نه به این دلیل که باهوش‌ترن، نه، بلکه به این دلیل که انعطاف‌پذیر و مصمم هستن.
    ازجمله علائم شایع تشخیص اختلال شخصیت خودشیفته میشه به موارد زیر اشاره کرد:

    • مغرورن و خود بزرگ بینن
    • احساس استحقاق دارن
    • مکالمات رو در اختیار میگیرن
    • دیگران رو تحقیر میکنن
    • نیازها یا احساسات دیگران رو درک نمیکنن، اصلا نمیبیننشون
    • حسودن
    • با احساسات خودشونم مشکل دارن
    • عصبانی، بد خلق و بی‌حوصله‌ان

    این علائم ازدواج با افراد خودشیفته را سخت و دشوار میکنه. همچنین ممکنه به دلیل این رفتارها فرد خودش رو قربانی سوء‌استفاده از فرد خودشیفته بدونه. سوء استفاده از خودشیفتگی نوعی آزار روانی یا عاطفیه که اگه از وقوع اون غافل بشین، ممکنه اثرات طولانی مدتی روی زندگیتون داشته باشه.

    اثرات ازدواج با افراد خودشیفته در زندگی چیست؟

    داشتن همسری که خواستار تحسین بیش از حده و مایله از دیگران سوء‌استفاده کنه میتونه سخت باشه، بنابراین زمانی که تصمیم گرفتین پای ازدواج با افراد خودشیفته باقی بمونین و روش‌های برخورد با اونها رو یاد بگیرین نباید انتظار داشته باشین که همه چی به خوبی و خوشی پیش بره بلکه بایستی منتظر تأثیرات منفی اونها توی رابطه تون باشین. از جمله مواردی که ممکنه طی زندگی با افراد مبتلا به اختلال NPD باهاش مواجه بشین میشه به موارد زیر اشاره کرد.

    کاهش رضایت از رابطه

    زندگی با یه همسرخودشیفته کار آسونی نیست، و خودشیفتگی میتونه رضایت شما از زندگی رو به میزان زیادی کاهش بده. تحقیقات نشون میده که خودشیفتگی با پرخاشگری روانی در روابط مرتبطه که به نوبه خودش باعث کاهش رضایت از رابطه میشه. احتمالاً طی زندگی با این افراد متوجه میشید که تاکتیک‌های روانی مثل کنترل و دستکاری، شادی شما را در رابطه کاهش میده.

    درگیری و مشاجره زیاد

    هر زوجی گهگاه با هم دعوا می‌کنن، اما در صورت ازدواج با افراد خودشیفته احتمال درگیری‌های مکرر وجود داره و حتی ممکنه تقریباً هر روز جروبحث داشته باشین. این استدلال‌ها به این دلیل به وجود میان که یه خودشیفته به شدت نسبت به هر چیز جزئی حساسه. اگر نتونین توجه و تحسینی رو که احساس میکنن سزاوارش هستن به آن‌ها بدین، بهشون برمیخوره و آزرده خاطر میشن و این خودش میشه دلیلی برای مشاجره و دعوا.

    انزوای اجتماعی

    احساس تنهایی و انزوای مداوم در صورت ازدواج با افراد خودشیفته اصلا مسئله دور از انتظاری نیست. این به این دلیله که افراد خودشیفته تمایل دارن شریک زندگی خودشون رو از دیگران جدا کنن. آنها نه تنها تمامِ وقت و توجه شریک زندگی خودشون رو میخوان، بلکه افراد خودشیفته هم باید شریک خودشون رو از دیگران جدا کنن، چون ممکنه از رابطه آزاردهنده‌ای که بین زوجین حاکمه آگاه بشن و سعی کنن قربانی را متقاعد کنن که رابطه رو ترک کنه.

    بدتر شدن سلامت روانی

    تحقیقات نشون داده که زنان در روابط طولانی مدت با شرکای خودشیفته تمایل دارن در ترس زندگی کنن و احساس استقلال خودشون رو از دست میدن. این به طور قابل درک میتون به سلامت روانشون آسیب برسونه.

    زنانی که با یک شوهر خودشیفته ازدواج کردن، بعد از اینکه در معرض رابطه‌ای قرار میگیرن که در اون احساسات آنها تایید نمیشه و انتظار میره تمام خواسته‌های شریک زندگی خودشون رو برآورده کنن، احتمالاً از سلامت روانی ضعیفی برخوردار هستن. حتی ممکنه علائم یک بیماری روانی مثل افسردگی، اضطراب یا اختلال استرس پس از سانحه رو نشون بدن.

    مشکلات مالی

    به خاطر داشته باشین که یکی از نشانه‌های اختلال شخصیت خودشیفته، تمایل به استثمار دیگران برای منافع شخصی خودشونه. همراه با این واقعیت که افراد خودشیفته در همدلی با افراد دیگه مشکل دارن، ولی مایلند از نظر مالی به دیگران کمک کنن بنابراین ممکنه شوهر خودشیفته شما هیچ ابایی از پرداخت صورت حساب‌های کارت اعتباری کلان، خرج کردن بیش از حد یا زندگی با درآمد شما نداشته باشه.

    ممکنه متوجه بشید که حساب اعتباری شما کاهش پیدا میکنه، یا به خرج و بدهی میفتین و سعی میکنین مدام نیازهای همسر خودشیفته تونو برآورده کنین و این یکی دیگه از سختی و دردسرهای ازدواج با افراد خودشیفته است.

    اگه میخواین برای درمان خودشیفتگی درمان متفاوتی داشته باشید با متخصصان ما تماس بگیرید

    هنر ما حال خوب شماست 

    ۶۸۵۸ ۲۲۶۳ ۰۲۱  –  ۲۰۰۶ ۲۲۶۲ ۰۲

    narcissim orig 2012 01 23 scaled - ازدواج با فرد خودشیفته و 10 راه برخورد با افراد خودشیفته
    ازدواج با فرد خودشیفته

    کاهش عزت نفس

    یکی دیگه از عوارض ازدواج با افراد خودشیفته کاهش عزت نفسه. چرا که شریک خودشیفته مدام سعی در القای حس بی‌ارزشی یا احمق خطاب کردن دیگران داره و با گذشت زمان، این موارد مکرر از آزار کلامی میتونه عزت نفس شریک زندگی رو از بین ببره.

    آیا همسر خودشیفته من می تواند تغییر کند؟

    شاید این سوال برای کسی که در دام ازدواج با افراد خودشیفته افتاده پیش بیاد که آیا امکان تغییر یک همسر خودشیفته وجود داره یا نه؟ شاید از اینکه رفتارش تغییر کنه متعجب بشید وگرنه که احتمال تغییر در این افراد بسیار کمه مگر اینکه با روانشناسان یا روانکاوها در ارتباط باشه. به هر حال، اگر در معرض خشم، سرخوردگی‌های مداوم و این انتظار که هر نیاز همسرتون رو برآورده کنین و از نیازهای خودتون بگذرین هستین و از این حالت هم خسته شدین شاید این فکر به سرتون بزنه که آیا من مجبورم همیشه با این شرایط زندگی کنم؟

    حقیقت اینه که تغییر رفتار برای افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته خیلی دشواره. اختلالات شخصیت نشان دهنده الگوهای رفتاریه و فراموش کردن این الگوها میتونه برای هر کسی سخت باشه. ولی همانطور که گفته شد، اگر همسر شما تمایل و انگیزه واقعی برای تغییر داشته باشه، و مایل به حل مشکلات دوران کودکی با روش‌های درمانی روانشناسان باشه ممکنه بتونه بعضی از رفتارهای خودش رو تغییر بده تا تاثیر منفی زیادی روی شما نداشته باشد.

    چگونه می‌توان با همسر خودشیفته برخورد کرد؟

    با توجه به دشواری ازدواج با افراد خودشیفته، احتمالاً شما نیاز به استراتژی‌هایی برای مقابله با این افراد در زندگی دارید. در زیر ده مکانیسم مقابله‌ای برای زندگی با یک همسر خودشیفته را براتون آوردیم.

    هیچکدوم از رفتارها و برخوردای یه خودشیفته رو به خودتون نگیرین.

    اینکه شما اجازه بدید رفتارهای یه خودشیفته روی شما اثر منفی بزاره خیلی راحته ولی سعی کنین حرفاشونو به خودتون نگیرین. مطمئن باشین که شما هیچ مشکلی ندارین که استحقاق رفتارهای یه همسر خودشیفته، هر چند عالی از هر نظر، باشین. یادتون باشه که رفتار یه فرد خودشیفته به دلیل مشکلات روحی و روانی خودشه و هیچ ربطی به شما نداره.

    یاد بگیرید که حد و مرز تعیین کنید

    اگر با یک خودشیفته در ارتباط هستین، مهمه که مرزهای سالمی را برای رفتارهاتون با یکدیگه تعیین کنین مثلا اگه همسرتون تمایل داره در محل کار حرف شما را قطع کنه یا زمانی که شما به بچه‌ها توجه می‌کنین، عصبانی بشه، بهتره برای این رفتار مرزهایی تعیین کنین.

    شاید بهتر باشه یه صحبتی با شریک زندگیتون داشته باشین و بهش توضیح بدید که وقتی در جلسات کاری هستین یا از بچه‌ها مراقبت می‌کنین، نمی‌تونین چه از طریق تماس تلفنی یا پیامک باهاش جروبحث یا دعوا کنین، هر وقت همسرتون سعی کرد حد و مرزها رو بشکنه حتما بهش یادآوری کنین که ما قبلا راجع به این موضوع با هم صحبت کردیم.

    در ازدواج با افراد خودشیفته یکی دیگه از حد و مرزهایی که میتونین تعیین کنین اینه که شما هر چند وقت یه بار میخوایین با دوستاتون تنهایی وقت بگذرونین. ممکنه شوهرتون دوست نداشته باشه با دوستانتون وقت بگذرونین. با این حال، انزوا میتونه نوعی سوء استفاده عاطفی از شما از طریق همسرتون باشه و داشتن یک سیستم حمایتی قوی در زندگی برای شما مهمه.

    بعضی وقتا ممکنه همسرتون برای توجیه کم کاریاش یا کم توجهیاش به خونواده‌ش از شما بخواد براش بهانه‌تراشی کنید و برای دیگران توضیح بدید که مثلا چرا توی فلان جلسه خانوادگی همسرتون شرکت نکردن، شما میتونین از انجام این کار براش اجتناب کنین و مدام سعی در پوشوندن اشتباهاتش نکنین.

    اینها فقط چند نمونه هستن. مهمه که در هنگام تعیین مرزها به آنچه برای شما مهمه و برای محافظت از سلامت روان شما مهمه فکر کنین. همچنین مهمه که وقتی مرزها را تعیین می‌کنین، آنها را به طور کامل توضیح بدید و شفاف‌سازی کنین و همسرتونم بهشون احترام بگذاره. شاید سعی کنه بهشون اعتنایی نکنه یا سعی کنه به شما بفهمونه که کارتون اشتباهه ولی توی ازدواج با افراد خودشیفته خیلی مهمه که قوی بمونین و به مرزهای خودتون پایبند باشین، در غیر این صورت ممکنه یاد نگیره که به خواسته‌هاتون احترام بگذاره.

    در مورد اینکه چگونه رفتارهای او بر شما تأثیر می گذارد، گفتگو کنید

    ممکنه گفتن این کار آسان‌تر از انجام اون باشه، ولی گفت‌و‌گو با شریک زندگی خود در زمانی که روحیه خوبی داره میتونه مفید باشه. مطمئن بشید که خیلی آروم به موضوع مورد نظرتون نزدیک میشید و سعی میکنین ضربه حرفاتونو با گفتن اینکه می‌دونین احتمالاً قصد اون آسیب‌رسانی به شما نیست را یه مقداری کاهش بدین.

    اگر تغییراتی ایجاد کرد، سعی کنید به او نشان دهید چه چیزی برای او مفید است
    تغییر برای هر کسی دشواره، و برای خودشیفته‌ها که معمولاً به سختی قبول دارن که نقصی دارن، آزاردهنده است. برای اینکه همسرتون راحت‌تر تغییر کنه، به همسر خودشیفته خودتون پیشنهاد بدین که اگر رفتارش را تغییر بده، احتمالاً رابطه برای هر دوی شما بهتر خواهد شد.
    مثلا، ممکنه بهش بگید که اگه تلاش کنه تا اینقدر از شما انتقاد نکنه و احساسات شما را در نظر بگیره، به احتمال زیاد خوشحال‌تر خواهید شد و تمایل بیشتری برای انجام کارهای خوب مثل پختن غذای مورد علاقه‌اش، دیدن فیلم مورد علاقه‌ش برای او خواهید داشت و یا تلاش بیشتری می‌کنین تا برایش خوب به نظر برسین.

    به او این قدرت رو ندید که به احساسات شما غلبه کنه

    یکی از دلایلی که یک همسر خودشیفته میتونه شما را دستکاری و کنترل کنه و تأثیر عمیقی بر احساسات و رفاه شما بگذاره اینه که به او قدرت انجام این کار را دادین. به او این قدرت را ندین که روز شما را با یک اظهارنظر پوچ یا یک عمل خودخواهانه خراب کنه. توی ازدواج با افراد خوشیفته فرد باید مدام به خودش یادآوری کنه که رفتار اون ربطی به شما نداره. شما نمیتونین اونو کنترل کنید، اما میتونین نحوه واکنش خودتون رو کنترل کنین و تصمیم بگیرین که روز خودتون رو با ذهنیت مثبت سپری کنین.

    اگه میخواین برای درمان خودشیفتگی درمان متفاوتی داشته باشید با متخصصان ما تماس بگیرید

    هنر ما حال خوب شماست 

    ۶۸۵۸ ۲۲۶۳ ۰۲۱  –  ۲۰۰۶ ۲۲۶۲ ۰۲

    vainman scaled - ازدواج با فرد خودشیفته و 10 راه برخورد با افراد خودشیفته
    ازدواج با فرد خودشیفته

    نبردهای خود را انتخاب کنید

    نادیده گرفتن رفتارهای منفی همسرتون، یا مورد خطاب قرار دادن شما با اسامی غیرعرف یا بی‌احترامی عمدی، میتونه چالش برانگیز باشه. با این حال، اگر هر بار که همسر خودشیفته‌تان اینطور رفتار میکنه، شما نیز در پاسخ با اون مثل خودش رفتار کنین، احتمالاً در چرخه‌ای از مشاجرات مکرر گرفتار خواهید شد.

    پس به این نوع رفتارا واکنش نشون ندید و به جای هربار نگرانی بابت این نوع رفتارها، بهتره نوع مقابله خودتون با این شرایط رو انتخاب کنین و واکنش‌های خودتون رو برای مسائل بزرگ، مثل رفتار توهین آمیز یا نقض آشکار مرزها، ذخیره کنین. با گذشت زمان، شریک زندگی شما ممکنه وقتی ببینه که دیگر توهین‌های جزئی‌ش روی شما تاثیر نداره، نظر خودش رو تغییر بده.

    ویژگی‌های مثبت رو خودتون رو توی ذهنتون بولد کنین

    ممکنه شریک زندگیتون از اینکه شما رو مدام سرکوب کنه تا احساس بهتری داشته باشه، لذت ببره، اما اجازه ندهید این موضوع شما رو اذیت کنه. عادت کنین به خودتون جملات تاکیدی مثبت بدین، مثل «من مادر نمونه هستم» یا «من در حرفه‌ام بسیار موفق بوده‌ام»، تا نظرات منفی فرد خودشیفته توی ذهنتون خطور نکند.

    درگیر مراقبت از خود باشید

    یکی دیگه از مسائلی که در صورت ازدواج با فرد خودشیفته باید بهش توجه کنین اینه که از نظر جسمی و عاطفی از خودتون مراقبت کنین، اینطوری متوجه میشین که رفتار منفی همسرتون اونقدرها هم که به نظر میاد آسیب‌زننده نیست. بنابراین بهتره یه زمانهایی رو برای رسیدگی به ذهن و روح خودتون جدا کنین یعنی به کارایی که دوست دارین مثل ورزش کردن، دیدار با دوستان، تماشای فیلم مورد علاقه و .. بپردازین.

    عادت کنید که از یک رژیم غذایی مغذی پیروی کنین و زمانی را برای ورزش منظم اختصاص بدین، حتی اگر این ورزش فقط یک پیاده‌روی یا دویدن در اطراف منزل خودتون باشه. میتونین اینکارا رو وقتی که شوهرتون سر کاره یا مشغول کار دیگه‌ایه انجام بدین.

    روابط حمایتی را حفظ کنین

    ازدواج با فرد خودشیفته نیاز به این داره که شریک این فرد حتما یه تیم حمایتی قوی متشکل از اعضای خونواده‌ش، دوستاش داشته باشه و مدام باهاشون در ارتباط و در تماس باشه. داشتن افرادی که حامی شما باشن در اطرافیانتون به شما یادآوری میکنه که شما شایسته روابط سالم و حمایتی هستین. این میتونه به شما کمک کنه تا برخی از آسیب‌های ناشی از یک همسر خودشیفته رو بهبود ببخشین.

    اصرار کنید که همسرتان حتما به مشاوره مراجعه کند

    اغلب برای یک خودشیفته غیرممکنه که بدون مداخله حرفه‌ای تغییری توی رفتارش ایجاد کنه، اما این بدان معنا نیست که متقاعد کردن همسرتون برای دریافت کمک برای شما کار بسیار سخت و غیرممکنیه. رفتن به مشاوره به معنای اعتراف به اینه که من یه مشکلی دارم و احتمالاً شریک زندگیم باید مسئولیت رفتار منفی من رو بپذیره که این اقدام برای یه فرد خودشیفته سخته.

    پس اگر فکر میکنین در بند یه ازدواج با فرد خودشیفته هستین حتی اگر شریک زندگیتون مخالفت بکنه، ممکنه مجبور بشین اصرار کنین که اگه شوهرتان مایل به ادامه رابطه با شماست باید به دنبال مشاوره باشه. ممکنه مراجعه به روانشناس در صورتی که هر دوتون با هم برای بهبود روابطتون تلاش کنین مثمر ثمرتر واقع بشه اینطوری تمامی تقصیرات رو هم به گردن همسرتون ننداختین و این حس خوبی به شریک خودشیفته شم میده.

    بعد از اینکه دوستم و همسرش به روانشناسی از کلینیک بوجیکا مراجعه کردن هر دوشون رفتارهاشون در جهت مثبت تغییرات زیادی کرده، هم دوستم تونسته تا حدودی با رفتارهای همسرش کنار بیاد و هم همسرش یه تغییراتی توی رفتارهاش ایجاد کرده و روابطشون روز به روز در حال بهتر شدنه.
    منبع اول 

    منبع دوم 
    منبع سوم

    5 750x430 1 750x430 - ازدواج با فرد خودشیفته و 10 راه برخورد با افراد خودشیفته

    در ادامه بخوانید: 

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.