چطور فردی به اختلال “وسواس احتکار” دچار می شود؟

اختلال احتکار جایی است که کسی تعداد زیادی از وسایل را به دست می آورد و آنها را به صورت بی نظم ذخیره می کند، که معمولاً منجر به مقادیر غیرقابل کنترل بی نظمی می شود

  •  

    اختلال احتکار

    اختلال احتکار جایی است که کسی تعداد زیادی از وسایل را به دست می آورد و آنها را به صورت بی نظم ذخیره می کند، که معمولاً منجر به مقادیر غیرقابل کنترل بی نظمی می شود این اقلام می توانند ارزش پولی کمی داشته باشند یا هیچ ارزشی داشته باشند.

    احتکار بعنوان یک مشکل قابل توجه در نظر گرفته می شود:

    • میزان آشفتگی در زندگی روزمره اختلال ایجاد می کند. به عنوان مثال ، فرد قادر به استفاده از آشپزخانه یا حمام خود نیست و نمی تواند به اتاق دسترسی داشته باشد
      به هم ریختگی باعث پریشانی قابل توجه یا تأثیر منفی بر کیفیت زندگی فرد یا خانواده اش می شود . به عنوان مثال، اگر کسی بخواهد از این نابسامانی ها پاک شود و روابط آنها به هم بخورد، آنها ناراحت می شوند.
    • درمان اختلالات احتکار چالش برانگیز است زیرا بسیاری از افرادی که مرتباً احتکار می کنند، این مسئله را مشکلی نمی دانند و یا آگاهی کمی از تأثیر آن بر زندگی آنها یا دیگران دارند.
    • بسیاری درک می کنند که مشکلی دارند اما تمایلی به کمک ندارند زیرا نسبت به این مسئله احساس شرمندگی ، تحقیر یا گناه می کنند.
    • تشویق فردی که در حال احتکار است بسیار مهم است، زیرا مشکلات وی در دور انداختن اشیا نه تنها می تواند باعث تنهایی و مشکلات روحی شود بلکه خطرات سلامتی و ایمنی را نیز به همراه دارد.
    9f97776e dd6d 4376 9a9d fd3c98a01966 rw 1920 - چطور فردی به اختلال "وسواس احتکار" دچار می شود؟
    وسواس احتکار

    حتما بخوانید: ترس از سگ

    چرا ممکن است شخصی احتکار کند؟

    دلایل شروع شخصی به احتکار کاملاً مشخص نیست. این می تواند علامت یک بیماری دیگر باشد. به عنوان مثال، کسی که دارای مشکلات حرکتی است ممکن است از نظر جسمی نتواند مقدار زیادی از بی نظمی را که به دست آورده است پاک کند و افراد مبتلا به اختلالات یادگیری یا مبتلایان به زوال عقل نیز قادر به طبقه بندی و دور ریختن موارد نیستند.

    مشکلات بهداشت روان مرتبط با احتکار عبارتند از:

    • افسردگی شدید
    • اختلالات روان پریشی ، مانند اسکیزوفرنی
    • اختلال وسواس اجباری (OCD)

    در بعضی موارد، احتکار به خودی خود یک بیماری است و اغلب با خود غفلت همراه است. این افراد به احتمال زیاد:

    • تنها زندگی کنند
    • ازدواج نکرده باشند
    • کودکی محروم داشته اند ، یا کمبود وسایل مادی یا رابطه ضعیف با دیگر اعضای خانواده آنها
    • سابقه خانوادگی احتکار دارند
    • در خانه ای بهم ریخته بزرگ شده اند و هرگز یادگیری اولویت بندی و مرتب سازی وسایل را یاد نگرفته اند

    بسیاری از افرادی که احتکار می کنند اعتقادات شدیدی در رابطه با به دست آوردن و دور ریختن چیزهایی دارند ، مانند: “ممکن است روزی به این نیاز داشته باشم” یا “اگر این را بخرم، باعث خوشحالی من خواهد شد”. دیگران ممکن است برای کنار آمدن با یک واقعه استرس زا از زندگی مانند مرگ یکی از عزیزان خود در تلاش باشند.

    تلاش برای دور انداختن چیزها معمولاً احساسات بسیار شدیدی را به وجود می آورد که می تواند احساس طاقت فرسایی کند، بنابراین فرد احتکار کننده معمولاً تمایل دارد که تصمیم خود را درباره آنچه که بیرون ریخته می شود به تعویق بیندازد یا از آن اجتناب کند. غالباً، بسیاری از چیزهایی که نگهداری می شوند از نظر پولی ارزش کمی دارند یا هیچ ارزشی ندارند و ممکن است همان چیزی باشد که بیشتر مردم زباله می دانند.

    فرد ممکن است به دلایلی که برای افراد دیگر واضح نیست مانند موارد احساسی یا احساس زیبا یا مفید به نظر رسیدن وسایل را نگهداری کند. بیشتر افراد مبتلا به اختلال احتکار وابستگی عاطفی بسیار شدیدی به اشیا دارند.

    mags.jpg.optimal - چطور فردی به اختلال "وسواس احتکار" دچار می شود؟
    وسواس احتکار

    تفاوت احتکار و جمع آوری چیست؟

    بسیاری از افراد اقلامی مانند کتاب یا تمبر را جمع آوری می کنند و این مشکلی محسوب نمی شود. تفاوت بین “احتکار” و “مجموعه” در نحوه سازماندهی این موارد است.

    یک مجموعه معمولاً به خوبی سفارش داده می شود و اقلام به راحتی در دسترس هستند. یک انبار معمولاً بسیار بی نظم است ، فضای زیادی را اشغال می کند و اقلام تا حد زیادی غیرقابل دسترسی هستند.

    به عنوان مثال، شخصی که نقدهای روزنامه را جمع آوری می کند، ممکن است نظرات مورد نظر خود را قطع کرده و در یک فهرست یا دفترچه سازماندهی کند. شخصی که احتکار می کند ممکن است بسته های بزرگی از روزنامه ها را در خود نگه دارد که کل خانه آنها را به هم ریخته و به این معنی است که خواندن هیچ یک از بررسی هایی که می خواستند انجام دهند در واقع امکان پذیر نیست.

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز با شماره های زیر تماس بگیرید

    ۰۲۱۲۲۶۳۶۸۵۸ –  ۰۹۲۱۲۷۷۳۷۲۴

    علائم اختلال احتکار

    فردی که دارای اختلال احتکار است به طور معمول ممکن است:

    • نگهداری یا جمع آوری اقلامی که ممکن است ارزش پولی کمی داشته باشند و یا هیچ ارزشی نداشته باشند ، مانند نامه های ناخواسته و کیسه های حمل ، یا مواردی که قصد استفاده مجدد یا تعمیر آنها را دارند
    • برای طبقه بندی یا سازماندهی موارد دشوار است
    • در تصمیم گیری مشکل دارند
    • برای مدیریت کارهای روزمره ، مانند پخت و پز ، تمیز کردن و پرداخت قبوض تلاش کنید
    • به شدت به موارد وابسته می شوند ، و از اجازه دادن به کسی جلوگیری می کنند یا آنها را قرض می دهند
    • روابط ضعیفی با خانواده یا دوستان داشته باشید

    احتکار می تواند از همان سال های نوجوانی شروع شود و با افزایش سن بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. برای بسیاری ، احتکار در سنین بالاتر مشکل سازتر می شود ، اما مشکل معمولاً در این زمان مشخص شده است.

    تصور می شود که از هر 100 نفر 1 یا 2 نفر با احتکار روبرو هستند که زندگی آنها را به طور جدی تحت تأثیر قرار می دهد.

    مواردی که افراد ممکن است احتکار کنند

    برخی از افراد مبتلا به اختلال احتکار طیف وسیعی از وسایل را احتکار می کنند ، در حالی که دیگران ممکن است فقط انواع خاصی از اشیا را احتکار کنند.

    مواردی که اغلب احتکار می شوند عبارتند از:

    روزنامه و مجله
    کتابها
    لباس ها
    اعلامیه ها و نامه ها، از جمله نامه های ناخواسته
    صورتحساب ها و رسیدها
    ظروف، از جمله کیسه های پلاستیکی و جعبه های مقوایی
    لوازم خانگی

    برخی از افراد حیوانات را نیز احتکار می کنند که ممکن است نتوانند به درستی از آنها مراقبت کنند.

    tdy mor hoarding 160301  257098.social share 1200x630 center - چطور فردی به اختلال "وسواس احتکار" دچار می شود؟
    وسواس احتکار

    چرا اختلال احتکار یک مشکل است؟

    اختلال احتکار به چند دلیل می تواند یک مشکل باشد. این می تواند زندگی فرد را در بر بگیرد و رفت و آمد در خانه را برای او بسیار دشوار کند. این می تواند باعث عملکرد عملکرد ، بهداشت شخصی و روابط آنها شود.

    به هم ریختگی می تواند خطری برای سلامتی فرد و هرکسی که در خانه اش زندگی می کند یا به خانه او می رود ایجاد کند. به عنوان مثال ، می تواند:

    تمیز کردن را بسیار دشوار می کند، منجر به شرایط غیر بهداشتی و وجود جوندگان یا حشرات می شود
    خطر آتش سوزی داشته باشد و در صورت آتش سوزی مانع از خروج شود

    احتکار همچنین می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای مانند OCD، انواع دیگر اضطراب، افسردگی و زوال عقل باشد.

    اگر با شخصی که احتکار می کند برخورد می کنید چه کاری می توانید انجام دهید؟

    اگر فکر می کنید یکی از اعضای خانواده یا شخصی که می شناسید دارای اختلال احتکار است ، سعی کنید او را متقاعد کنید تا با شما برای دیدن پزشک عمومی بیاید.

    این ممکن است آسان نباشد، زیرا ممکن است شخصی که احتکار می کند فکر نکند که به کمک نیاز دارد. سعی کنید نسبت به این مسئله حساس باشید و بر نگرانی های خود در مورد سلامتی و سلامتی آنها تأکید کنید.

    به آنها اطمینان دهید که هیچ کس قصد ندارد به خانه آنها برود و همه چیز را بیرون بیاندازد. شما فقط می خواهید در مورد احتکار وی با دکتر گپ بزنید تا ببینید چه کاری می توان انجام داد.

    GettyImages 920516598 - چطور فردی به اختلال "وسواس احتکار" دچار می شود؟
    وسواس احتکار

    چگونه اختلالات احتکار درمان می شود؟

    درمان اختلالات احتکار آسان نیست، حتی زمانی که فرد آماده کمک است اما می توان بر آن غلبه کرد.

    درمان اصلی درمان شناختی رفتاری (CBT) است. درمانگر به فرد کمک خواهد کرد تا درک کند که چه چیزی دور ریختن کارها را دشوار می کند و دلایل ایجاد آشفتگی را بهمراه دارد. این کار با کارهای عملی و برنامه ای برای کار همراه خواهد شد. این مهم است که فرد مسئولیت پاک کردن وضعیت نامناسب را از خانه خود به عهده بگیرد. درمانگر از این امر پشتیبانی و تشویق می کند.

    همچنین داروهای ضد افسردگی به نام مهارکننده های انتخابی جذب مجدد سروتونین (SSRI) به برخی از افراد مبتلا به اختلالات احتکار کمک می کند.
    رفتار درمانی شناختی (CBT)

    CBT نوعی درمان است که هدف آن کمک به شما در مدیریت مشکلات خود با تغییر نحوه تفکر (شناختی) و عملکرد (رفتار) است. شما را تشویق می کند که در مورد چگونگی فکر کردن در مورد خود ، جهان و افراد دیگر صحبت کنید و اینکه آنچه انجام می دهید بر افکار و احساسات شما تأثیر می گذارد. جلسات منظم CBT برای مدت زمان طولانی معمولاً ضروری است و تقریباً همیشه لازم است برخی از جلسات مستقر در خانه انجام شود که مستقیماً روی بی نظمی کار می کنند.

    این امر به انگیزه ، تعهد و صبر نیاز دارد ، زیرا رسیدن به هدف درمانی ممکن است ماهها طول بکشد.

    هدف این است که مهارت های تصمیم گیری و سازمانی فرد را بهبود ببخشیم ، به او کمک کنیم بر انگیزه های پس انداز غلبه کند و در نهایت ، اتاق به اتاق شلوغی را پاک کند.

    درمانگر چیزی را دور نمی ریزد اما به راهنمایی و تشویق فرد برای انجام این کار کمک می کند. درمانگر می تواند ضمن شناسایی و به چالش کشیدن باورهای اساسی که به مشکل احتکار کمک می کند ، به فرد در توسعه استراتژی های تصمیم گیری کمک کند.

    فرد به تدریج در دور انداختن چیزها بهتر می شود ، یاد می گیرد که هنگام انجام آنها هیچ اتفاق وحشتناکی رخ نمی دهد و در سازماندهی وسایلی که اصرار بر نگه داشتن آنها دارند بهتر می شود.

    در پایان درمان، ممکن است فرد تمام شلوغی خود را پاک نکرده باشد اما درک بهتری از مشکل خود پیدا کرده است. آنها برنامه ای خواهند داشت تا به آنها کمک کنند تا به موفقیت های خود ادامه دهند و از لغزش به روش های قبلی خود جلوگیری کنند.

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز با شماره های زیر تماس بگیرید

    ۰۲۱۲۲۶۳۶۸۵۸ –  ۰۹۲۱۲۷۷۳۷۲۴

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.