اختلال شخصیت نمایشی؛ علل و درمان آن

نوعی اختلال روانپزشکی است که با الگویی از احساسات اغراق آمیز و رفتارهای جلب توجه متمایز می شود. اختلالات شخصیتی خوشه B شامل شرایطی مانند اختلال شخصیت خودشیفته، اختلال شخصیت مرزی و اختلال شخصیت ضد اجتماعی است.

  •  

    اختلال شخصیت نمایشی

    اختلال شخصیت هیستریونیک معمولاً به عنوان اختلال شخصیت نمایشی شناخته می شود، نوعی اختلال روانپزشکی است که با الگویی از احساسات اغراق آمیز و رفتارهای جلب توجه متمایز می شود. یک اختلال شخصیت نمایشی در “خوشه B” اختلالات شخصیت قرار دارد.

    اختلالات شخصیتی خوشه B شامل شرایطی مانند اختلال شخصیت خودشیفته، اختلال شخصیت مرزی و اختلال شخصیت ضد اجتماعی است.

    multiple personality disorder 750x430 - اختلال شخصیت نمایشی؛ علل و درمان آن
    شخصیت نمایشی

    خصوصیات افراد شخصیت نمایشی

    این اختلالات شخصیتی معمولاً به صورت چشمگیر، تحریک پذیر، نامنظم یا ناپایدار توصیف می شوند. به طور خاص، افراد مبتلا به اختلال شخصیت هیستریونیک معمولاً به عنوان اغواگر، جذاب، تکانشی و سرزنده ظاهر می شوند.

    افرادی که دارای اختلال شخصیت نمایشی هستند، ممکن است احساس کمرنگی یا بی توجهی کنند، درصورتی که در مرکز توجه قرار نگیرند.

    آنها ممکن است با اکثر افرادی که ملاقات می کنند پر جنب و جوش، مسحورکننده، بیش از حد اغوا کننده و یا دارای رابطه نامناسب جنسی باشند، حتی اگر از نظر جنسی جذب آنها نشوند.

    افرادی که با اختلال شخصیت نمایشی روبرو هستند ممکن است احساساتی را به سرعت در حال تغییر و کم عمق نشان دهند

    از نظر شکل ظاهری ممکن است برای جلب توجه به خود، لباس هایی عجیب و متفاوت بپوشند

    کسانی که دارای اختلال شخصیت هیستریونیک هستند ممکن است به سبک مبهمی صحبت کنند که فاقد جزئیات است. یعنی کلی گویی کنند

    آنها ممکن است نمایشی و به شدت احساسی باشند.

    افراد مبتلا به اختلال شخصیت هیستریونیک ممکن است زود تحت تأثیر قرار بگیرند، به ویژه توسط افرادی که آنها را تحسین می کنند.

    آنها تمایل دارند روابط نزدیکتر از آنچه هست را در نظر بگیرند یا صمیمیت و دوستی یا روابط عاشقانه را بیش از حد ارزیابی می کنند.

    bipolar 750x430 - اختلال شخصیت نمایشی؛ علل و درمان آن
    شخصیت نمایشی

    علت اختلال شخصیت نمایشی

    در حالی که مشخص نیست چه چیزی به صراحت باعث اختلال شخصیت نمایشی می شود اما احتمالاً یک اختلال است که از نظر منشأ، چند عاملی است. اختلال شخصیت جفتی احتمالاً به عنوان مجموعه ای از عوامل آموخته شده و ارثی ایجاد می شود. یک فرضیه این است که اختلال شخصیت نمایشی ممکن است در نتیجه ضربه ای که در دوران کودکی تجربه شده است، ایجاد شود. کودکان ممکن است با کنار آمدن با محیط زندگی خود از طریقی آسیب ببینند که در نهایت منجر به اختلال شخصیت شود. اختلالات شخصیتی در دوران کودکی ممکن است به عنوان سازگاری برای کنار آمدن با یک وضعیت آسیب زا یا یک محیط آسیب زا ایجاد شود.

    همچنین شیوه های فرزندپروری ممکن است بر احتمال ابتلا به اختلال شخصیت نمایشی تأثیر بگذارد. علاوه بر این، والدینی که الگوی رفتار جنسی نمایشی، ناپایدار یا نامناسب را در نظر می گیرند، کودکان خود را در معرض خطر ابتلا به این اختلال شخصیت قرار می دهند. از آنجا که اختلال شخصیت هیستریونیک در خانواده ها وجود دارد، برخی از ملاحظات وجود دارد که حساسیت ژنتیکی این اختلال وجود دارد ، که ممکن است ارثی باشد. مانند تمام اختلالات روانپزشکی، داشتن سابقه خانوادگی در زمینه اختلالات شخصیتی، بیماری های روانپزشکی یا اختلالات مصرف مواد از عوامل خطر برای اختلال شخصیت هیستریونیک است.

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز با شماره های زیر تماس بگیرید

    ۰۲۱۲۲۶۳۶۸۵۸ –  ۰۹۲۱۲۷۷۳۷۲۴

    آمار این اختلال بین زنان و مردان

    زنان چهار برابر بیشتر از مردان دچار اختلال شخصیت نمایشی می شوند. با این حال، تحقیقات نشان می دهد که زنان ممکن است بیش از حد با این اختلال در مقایسه با مردان تشخیص داده شوند، زیرا استقبال جنسی از نظر اجتماعی برای زنان کمتر قابل قبول است. بعلاوه، مردان ممکن است علائم خود را کمتر گزارش دهند و بنابراین کمتر تشخیص داده شوند.

    درمان

    همانند سایر اختلالات روانپزشکی، آموزش به بیمار یکی از مولفه های مهم مدیریت موفقیت آمیز اختلال شخصیت نمایشی است. بیمارانی که مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی هستند از درک ویژگیهای ناسازگار شخصیت خود برای کسب بینش و در نهایت دستیابی به برخی از منابع کنترل بهره مند می شوند. بیماران باید اطلاعاتی را دریافت کنند که هیچ درمانی برای اختلال شخصیت نمایشی وجود ندارد. با این حال، ممکن است از داروها برای بهبود علائم استفاده شود.

    proswpo gynaika diataraxh 750x430 - اختلال شخصیت نمایشی؛ علل و درمان آن
    شخصیت نمایشی

    ازدواج با فرد اختلال شخصیت نمایشی

    فرض کنید به یک دورهمی دعوت می‌شوید مشغول معاشرت با میزبان و تعدادی از دختران هستید، در همان موقع دختری جذاب با آرایش زیاد و لباس و جواهرات پر زرق و برق وارد می‌شود. محو تماشای او می‌شوید. مدام در طول سالن حرکت می‌کند و با همه سلام و احوالپرسی می‌کند. اتفاقا دیگر مردان مجلس هم به او توجه زیادی دارند.

    در همین لحظه آن دختر لوند و جذاب، توجهش به شما جلب می‌شود و سر صحبت را با شما باز می کند. خودش را آنا معرفی می‌کند. طرز صحبت کردنش به دلتان می‌نشیند و مشتاق می‌شوید که بیشتر با او آشنا شوید. ناگهان مرد پیری با ظاهری شیک و لباس‌هایی فاخر وارد می‌شود. همان طور که آنا با شما گرم صحبت هست متوجه می‌شوید که به آن پیرمرد خیره شده، چشمکی می‌زند و می‌رود. با نگاه دنبالش می‌کنید، آنا با عشوه به سمت دیگر می‌رود تا اینکه فرصت مناسبی پیدا می‌کند تا با مرد میانسال صحبت کند.

    آن پیرمرد که فردی متأهل و پولدار است و از موقعیت اجتماعی خوبی برخوردار است. آنا تا زمانی که مرد میانسال را در دام عشق پوشالی خود بیندازد با او رابطه برقرار می‌کند پس شروع به اغواگری می‌کند تا زمانی که کنترل او را در دست بگیرد. البته روابط آن‌ها در حد عشوه‌گری است و تمایلی برای رابطه جنسی کامل ندارند و گاه از مردان برای سواستفاده مالی نیز استفاده می‌کنند.

    این زنان خشم خود را پشت نقاب فریبندگی‌شان پنهان می‌کنند، مردی قدرتمند که دارای خانواده و موقعیت اجتماعی است، می‌خواهد آبرو و موقعیت او را به خطر بیندازد و نابود کند، محبت زن و بچه اش را از دست بدهد و زمانی که مرد را از مسند قدرت پایین آورد، درخشندگی خودش را برای شخصیت نمایشی از دست می‌دهد. پس از آن  دام خودش را برای مردی دیگر پهن کند.

    شما با اینکه عاشق آنا هستید ولی حد و مرزتان را حفظ کردید و مانند بقیه مردان به ساز او نمی‌رقصید، تمام خواسته‌های او را برآورده نمی‌کنید، پس همچنان مردی هستید که عطش او را برای جلب توجه سیراب نکردید. پس آنا هنوز علاقه مند است با شما رابطه داشته باشد.

    حس می‌کنید رابطه با آنا خیلی خوب پیش می‌رود، با شما می‌خندد و هر موقع که ناراحتید ، ناراحت می‌شود. هیچ زمانی دختری با اینقدر احساس ندیده بودید از اینکه در نهایت شما قلب او را به دست آوردید خیلی خوشحالید. لبخندهای زیبایی می‌زند، هر موقع شما را می‌بیند با علاقه سمت شما می‌دود و شما را بغل می‌کند.

    بعد از چند ملاقات عاشقانه متوجه می‌شوید که صحبت هایش بسیار سطحی است یعنی دغدغه ذهنی خاصی ندارد ولی توجهی نمی‌کنید چون جذب دلبری‌های او شده اید. دوست دارید بیشتر با او در ارتباط باشید و او هم از این موضوع استقبال می‌کند. انتظارات زیادی از شما دارد ولی پیش خود فکر می‌کنید که این دختر رویایی شماست که ارزش همه چیز را دارد با این حال هنوز قواعد خاص خودتان را رعایت می‌کنید. پس هنوز مشتاق رابطه با شماست. از او درخواست ازدواج می‌کنید از خوشحالی فریاد می‌کشد، بالا و پایین می‌پرد و  و همان موقع جواب مثبت می‌دهد.

    سه ماه از زندگی مشترکتان گذشته است ولی آنا هنوز اجازه رابطه جنسی کامل به شما نداده است. دچار سردرگمی می‌شوید که چرا با وجود شور و هیجانی که در شروع رابطه دارد به شما اجازه نمی‌دهد. به تدریج می فهمید که او نمی‌تواند یک رابطه عاطفی صمیمانه با شما داشته باشد و رفتارهای او نمایشی است و عمقی ندارد. در واقع برای شما نقش بازی می‌کند.

    با گذشت زمان متوجه می‌شوید که انتظارات آنا تمامی ندارد، انتظار دارد همیشه به او توجه کنید در غیر این صورت احساساتش خیلی سریع تغییر می‌کند و خشمگین می‌شود، ممکن است در مکانی نامناسب از شما بخواهد با او رابطه جنسی برقرار کنید که اصلا برایتان قابل هضم نیست و این آغازی برای بحث و جدل‌ می‌شود.

    دختری که فکر می‌کردید پر از احساس و عاطفه است حالا همیشه اتتظار دارد که قهرمان و مرد رویایی او باقی بمانید. خسته از سرکار باز می‌گردید می‌خواهید کمی استراحت کنید یا فوتبال ببینید ولی آنا می‌خواهد تمام انرژی تان را برای او بگذارید و اگر موفق نشود با بهانه گیری‌های مختلف سعی در جلب توجه تان خواهد کرد. اگر به او بگویید که “خسته هستم” با شما بحث می‌کند و با حالت قهر از منزل خارج می‌شود.

    آنا کماکان خیلی آرایش می‌کند و لباس‌هایی برای جلب توجه می‌پوشد. همیشه نگران ظاهر خودش است. راحت با مردان دیگر صحبت می‌کند و صمیمی می‌شود، اگر او را مورد انتقاد قرار دهید به شدت عصبانی می‌شود و پرخاشگری می‌کند حتی ممکن است به شما فحش‌های رکیک بدهد. اصلا قبول نمی‌کند که خطایی کرده است.

    به مرور زمان متوجه می‌شوید که این شرایط برایتان غیر قابل تحمل شده است پس به فکر طلاق می‌افتید. زمانی که این موضوع را با آنا مطرح می‌کنید وارد سکانس نمایشی دیگری می‌شوید. حالا که دیگر با عشوه گری و دلبری نمی‌تواند شما را کنترل کند، ترفند دیگری را رو می‌کند. الان وارد نقش قربانی می‌شود و خودکشی‌های دروغین و نمایشی را شروع می کند.

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز با شماره های زیر تماس بگیرید

    ۰۲۱۲۲۶۳۶۸۵۸ –  ۰۹۲۱۲۷۷۳۷۲۴

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.