اختلالات خواب کودک ؛ کم خوابی ؛ اختلال خواب در یک سالگی

اختلالات خواب کودک

اختلالات خواب کودک

  • اختلالات خواب کودک

    اختلالات خواب کودک

    Sleep Baby 300x200 - اختلالات خواب کودک ؛ کم خوابی ؛ اختلال خواب در یک سالگی
    اختلالات خواب کودک

    اختلالات خواب در کودکان: علائم، علل و معالجه

     

    شاخص های اختلال خواب

    بعضی اوقات ممکن است بچه ها خوابیدن برایشان سخت باشد اما اگر به نظر می رسد کودک شما مشکل زیادی با خوابیدن دارد، می تواند دچار یک اختلال خواب باشد.

    هر یک از این سناریوها می تواند نشانه ای از اختلال خواب احتمالی باشد:
    • کودک شما در رختخواب است و به دنبال کتاب، آهنگ، نوشیدنی بیشتر یا رفتن به حمام است، آنچه ممکن است مدت زیادی طول بکشد.
    • کودک شما فقط هر بار تقریباً 90 دقیقه می خوابد، حتی شب ها
    • کودک شما شبها از خارش پاهایش شکایت دارد
    • کودک شما با صدای بلند خر و پف می کند

    در اینجا نحوه تشخیص علائم اختلال خواب و اینکه چه زمانی باید به کودک خود کمک کنید را می آموزید.

    لطفا بخوانید: روانکاو

    روال عادی خواب کودکان

    تا 3 ماه

    برای کودک شما، خواب برای رشد و نمو کاملاً ضروری است اما غذا و تعامل با مراقبان نیز چنین است. به همین دلیل است که نوزادان از خواب بیدار می شوند، چهره شما یا فعالیت پیرامون خود را تماشا می کنند  و دوباره می خوابند.

    3–12 ماه

    تا 6 ماه، بسیاری از نوزادان در طول شب می خوابند و ترجیح می دهند در ساعات روز بیشتر برای مدت طولانی تر بیدار بمانند. از زمانیکه نوزادان به اولین تولد خود نزدیک می شوند، احتمالاً در طول روز با یک یا دو چرت خواب بیشتر شبها سبک تر می خوابند.

    بعد از اولین تولد 

    به عنوان کودکان نو پا، کودکان غالباً به جای دو چرت کوتاه تر، روزانه یک چرت طولانی تر می زنند. در سالهای پیش دبستانی، بسیاری از بچه ها کاملاً از عادت چرت زدن خود بیرون می آیند.

    9b8ae2940c42a82aac263c42128e9dc4 300x300 - اختلالات خواب کودک ؛ کم خوابی ؛ اختلال خواب در یک سالگی
    اختلالات خواب کودک

    اختلال در خواب

    تقریباً در هر مرحله از رشد، جسم و ذهن کودک تغییر می یابد و باعث می شود او در خوابیدن مشکل داشته باشد. کودک شما ممکن است اضطراب جدایی را تجربه کند و بخواهد شما وسط شب او را نوازش کنید. آنها ممکن است در حال یادگیری کلمات باشند و با تلاش ذهنی از خواب بیدار شوند تا نام همه چیزهای موجود در گهواره را بگویند. حتی تمایل به کشیدن بازوها و پاهایشان می تواند آنها را در شب بیدار کند.

    سایر مشکلات خواب ممکن است در یک روز مخصوصاً هیجان انگیز یا خسته کننده ایجاد شده باشد که کودک شما را بیش از حد برای خوابیدن هیجان زده کند. غذا و نوشیدنی های حاوی کافئین ممکن است خوابیدن کودک شما را با سختی و مشکل مواجه کند. همچنین ممکن است محیط جدید یا تغییرات مهمی در امور روزمره اختلال ایجاد کند. برخی از اختلالات خواب ناشی از بیماری، آلرژی یا شرایطی مانند آپنه خواب، وحشت شبانه یا سندرم پای بی قرار است.

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز مشاوره بوجیکا با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858- 09212773724

    اختلالات خواب و علائم آنها

    یک روز بدون چرت و همراه با بازی کردن می تواند فرزند شما را بیش از حد پر انرژی کند تا بخوابد. این موارد اختلالات موقتی است که می توانید  برای کنترل آنها تنظیمات گاه به گاه را انجام دهید.

    در نگاه طولانی تر به نظر می رسد، کودک شما ممکن است در شرایطی که به 6  ماه رسیده در طول شب از خواب بیدار شود و تا زمانی که آنها را در آغوش نکشید از بازگشت دوباره به خواب خودداری کند. این بدان معناست که احتمالاً فرزند شما یاد نگرفته است که در هنگام شب و برای خواب خود را تسکین دهد. “خود آرامش بخشی” وقتی اتفاق می افتد که کودکان یاد بگیرند به جای اینکه به شخص دیگری اعتماد کنند، خود را آرام کنند.

    gpointstudio 0 300x200 - اختلالات خواب کودک ؛ کم خوابی ؛ اختلال خواب در یک سالگی
    اختلالات خواب کودک

    آپنه خواب

    آپنه خواب بسیار ترسناک است زیرا کودک شما غالباً به مدت 10 ثانیه یا بیشتر در حین خواب تنفس را متوقف می کند. در بیشتر موارد ، فرزند شما هیچ تصوری نخواهد داشت که این اتفاق می افتد. همچنین ممکن است متوجه شوید که کودک شما با صدای بلند خرخر می کند، با دهان باز می خوابد و در طول روز بیش از حد خوابیده است. اگر متوجه این اتفاق در کودکتان شده اید ، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. آپنه خواب می تواند منجر به  مشکلات رفتاری، یادگیری و حتی قلبی شود. اگر در کودک متوجه علائم شده اید ، حتماً به دنبال کمک باشید.

    لطفا بخوانید : روانشناس خوب 

    سندرم پای بی قرار

    تصور می شد که سندرم پای بی قرار (RLS) یک مشکل بزرگسالی است اما تحقیقات نشان می دهد که بعضی اوقات در کودکی شروع می شود. ممکن است فرزند شما از داشتن “قلقلک” یا احساس خزیدن حشرات بر روی پای خود شکایت کند و ممکن است برای یافتن احساس آرامش، مرتباً موقعیت را در رختخواب تغییر دهد. بعضی از کودکان واقعاً متوجه نمی شوند که ناراحت هستند اما به دلیل RLS خواب ضعیف را تجربه می کنند. تعدادی از درمان های RLS وجود دارد اگرچه بسیاری از آنها در کودکان به خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته اند. در بزرگسالان، اینها شامل مکمل های ویتامین و دارو هستند. با پزشک خود در مورد آنچه مناسب شماست صحبت کنید.

    حمله شبانه

    وحشت های شبانه بیش از یک کابوس هستند و می توانند همه افراد خانواده را بترسانند. در کودکان نسبت به بزرگسالان شایع تر است، وحشت های شبانه باعث می شوند فرد ناگهان از خواب برخیزد و ظاهراً وحشت زده یا آشفته می شود و اغلب گریه می کند، فریاد می زند و گاهی اوقات در خواب راه می رود. معمولاً آنها واقعاً بیدار نیستند و بیشتر کودکان حتی این قسمت را به خاطر نمی آورند. بیشتر اوقات، وحشت های شبانه هنگام خواب غیر REM اتفاق می افتند – حدود 90 دقیقه بعد از اینکه کودک به خواب می رود. هیچ درمانی برای حمله های شبانه وجود ندارد اما می توان با رعایت به برنامه خواب احتمال وقوع آنها را به حداقل رساند.

    رفع کردن و از بین بردن

    خواب یک ضرورت مطلق برای همه انسانها است اما به ویژه برای افراد کوچک که به خواب کافی و با کیفیت نیاز دارند تا به رشد، یادگیری و عملکرد آنها کمک کند. اگر می توانید یک اختلال خواب را زود تشخیص دهید و کارهایی را انجام دهید یا از مشاوره یا درمان استفاده کنید، به فرزند خود لطفی می کنید که در تمام طول عمر او دوام خواهد داشت.

    کمبود خواب ممکن است باعث شود:

    • حوادث
    • مشکلات رفتاری
    • مشکلات روحی
    • مشکل حافظه و مشکلات یادگیری
    • مشکلات عملکرد
    • کندی واکنش
    • پرخوری

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز مشاوره بوجیکا با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858- 09212773724

    مطالب پیشنهادی:

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.