اختلاف نظر والدین در تربیت فرزندان | اختلاف نظر والدین در تربیت فرزند

  • Screenshot ۲۰۱۷۱۱۲۰ ۱۰۲۹۱۰ 300x235 - اختلاف نظر والدین در تربیت فرزندان | اختلاف نظر والدین در تربیت فرزنداختلاف نظر والدین در تربیت فرزندان

    اختلاف نظرهای والدین بر سر تربیت کودکان

     

    بچه بزرگ کردن به خودی خود کار دشواری است، چه برسد به اینکه روش‌های تربیتی پدر و مادر متفاوت هم باشد!

    آرام‌ترین خانه‌ها، خانه‌هایی هستند که زن و شوهر در یک تیم باشند. هم تیم ماندن پدر و مادر در مسائل تربیتی کار سهل و ممتنعی است.

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی در زمینه کودک و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858 –  09212773724

    راهکار پیشنهادی برای رسیدن به چنین فضایی شامل موارد زیر هستند:

    ۱_درباره اختلافتان صحبت کنید

    در طی تاریخ بشر هیچ اختلافی با خودخوری کردن و یا برعکس از کوره دررفتن حل‌وفصل نشده است. بنابراین تصور نکنید که اگر مدام تسلیم سبک تربیتی همسرتان بشوید و یا برعکس، همیشه شما برای سبک تربیتی همسرتان تعیین تکلیف بکنید، اختلاف‌ نظرتان فراموش خواهد شد!
    به همین دلیل باید به‌موقع با همسرتان حرف بزنید. توصیه می‌شود وقتی را برای مذاکره انتخاب کنید که از یک‌ طرف کوچولویتان خواب باشد و یا با دوستانش مشغول بازی باشد و از طرف دیگر خلق شما و همسرتان هم به راه باشد. در مورد اینکه چطور این مسئله را برای همسرتان بازکنید، هنر مذاکره خودتان حرف اول را می‌زند ولی به‌طورکلی احترام، انتقاد نکردن، تمرکز روی اصل مسئله، و حرکت به سمت راه‌حل با عبارت «ما» می‌تواند کمک‌کننده باشد.

    ۲_به همدیگر گوش کنید

    شرایطی را برای گفتگو فراهم کنید که هم همسرتان فرصت اظهارنظر داشته باشد و هم مطمئن باشید که او واقعاً دارد به حرف‌های شما گوش می‌کند. برای شنیده شدن متقابل، دو نکته ساده باید رعایت شود: اول اینکه قانون بگذارید که هیچ‌کدام وسط حرف همدیگر نپرید. و دوم اینکه جلو جلو قضاوت نکنید و ذهنتان را برای شنیدن نظرات طرف مقابل باز بگذارید.

    ۳_به دنبال توافق باشید نه به کرسی نشاندن نظر خودتان

    هر مشکلی بیش از یک‌راه حل دارد؛ بنابراین همیشه به این نکته فکر کنید که ممکن است در بعضی موارد سبک تربیتی همسرتان بهتر از سبک شما باشد. مخلص کلام اینکه سعی کنید همیشه انعطاف پذیر باشید و به این فکر کنید که دقیقاً به دنبال چه هستید: توافق و مصالحه یا …. ؟

     

    Screenshot ۲۰۱۷۱۱۲۰ ۱۰۲۸۳۹ 300x233 - اختلاف نظر والدین در تربیت فرزندان | اختلاف نظر والدین در تربیت فرزند

    ۴_در یک جبهه باشید

    از تصمیمات مشترکی که باید برای تربیت فرزندتان بگیرید فهرستی تهیه کنید و در مورد هرکدام از آن‌ها یک موضع مشترک اتخاذ کنید. گمان نکنید که فسقلی‌تان متوجه اختلاف‌نظرهای شما نمی‌شود. به خاطر داشته باشید که این کوچولوهای باهوش اغلب دنبال فرصتی هستند که یک اختلاف‌نظر تربیتی بین پدر و مادرشان پیدا کنند تا بلافاصله آن را مصادره به مطلوب کنند! اگر باور ندارید کافی است یک‌شب شما به فرزندتان بگویید: «ساعت خوابته» ولی همسرتان بگوید: «هر وقت خوابش بیاد خودش می‌ره می‌خوابه». کاملاً واضح است که کودکتان کدام گزینه را انتخاب خواهد کرد!

    ۵_ثابت‌قدم باشید

    اهداف و توافق‌هایتان را به همدیگر یادآوری کنید. همین‌طور درباره پیشرفت‌هایی که در این زمینه پیدا می‌‌کنید با همسرتان صحبت کنید. ممکن است مواقعی پیش بیاید که نظر شما درباره یک موضوع تربیتی مخالف نظر همسرتان بوده باشد ولی بعد متوجه بشوید که سبک تربیتی همسرتان نتیجه بهتری داشته است. مهم است در این موقعیت‌ها به این نتیجه‌گیری‌تان اذعان داشته باشید. البته همسران محترم هم حواسشان باشد که از این فرصت برای تسویه کردن حساب‌های دیگر استفاده نفرمایند!

     

     

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی در زمینه کودک و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز با شماره های زیر تماس بگیرید

    02122636858 –  09212773724

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.