علائم اختلال شخصیت مرزی، تشخیص و راههای درمانی

افراد مبتلا به شخصیت مرزی (BPD) بسیار حساس هستند. چیزهای کوچک می توانند واکنش های شدیدی ایجاد کنند.

  •  

    اختلال شخصیت مرزی (BPD) چیست؟

    اگر مبتلا به اختلال شخصیت مرزی (BPD) هستید، احتمالاً احساس می کنید روی یک ماشین غلتکی هستید – و این فقط به دلیل احساسات یا روابط ناپایدار شما نیست ، بلکه احساس متزلزل بودن شما نیز هست. تصور از خود ، اهداف و حتی علاقه های شما ممکن است به طور مکرر تغییر کند به گونه ای که احساس گیجی و نامشخص بودن داشته باشد.

    افراد مبتلا به BPD بسیار حساس هستند. چیزهای کوچک می توانند برای آنها واکنش های شدیدی ایجاد کند. و در آرام شدن مشکل دارند. درک اینکه چگونه این نوسانات عاطفی و ناتوانی در تسکین نفس منجر به آشفتگی روابط و رفتارهای تکانشی – حتی بی پروا – می شود آسان است.

    وقتی در کنترل احساسات طاقت فرسا می شوند ، نمی توانند مستقیم فکر کنند. ممکن است چیزهای آزار دهنده ای بگویند یا به روش های خطرناک یا نامناسبی رفتار کنند که باعث احساس گناه یا شرمندگی شان شود. درمان های BPD و مهارت های مقابله ای موثری وجود دارد که می تواند به انها کمک کند تا احساس بهتری داشته باشند و عقاید ، احساسات و اعمال خود را کنترل کنند.

    آیا شخصیت مرزی (BPD) قابل درمان است؟

    در گذشته ، بسیاری از متخصصان بهداشت روان، درمان اختلال شخصیت مرزی (BPD) را دشوار می دیدند ، بنابراین به این نتیجه رسیدند که کارهای کمی برای درمان آن وجود دارد. اما اکنون می دانیم که BPD قابل درمان است. در حقیقت ، پیش آگهی طولانی مدت BPD بهتر از افسردگی و اختلال دو قطبی است. با این حال ، این به یک رویکرد تخصصی نیاز دارد. نتیجه نهایی این است که اکثر افراد مبتلا به BPD می توانند و بهتر می شوند – و آنها این کار را خیلی سریع با درمان و پشتیبانی مناسب انجام می دهند.

    روند بهبودی، شکستن الگوهای ناکارآمد تفکر ، احساس و رفتار است که باعث پریشانی آنها می شود. تغییر عادت های مادام العمر آسان نیست. انتخاب مکث ، تأمل و سپس اقدام به روش های جدید در ابتدا غیر طبیعی و ناخوشایند خواهد بود. اما با گذشت زمان عادت های جدیدی ایجاد می کنند که کمک می کند تعادل عاطفی خود را حفظ کرده و کنترل خود را حفظ کنند.

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز با شماره های زیر تماس بگیرید

    ۰۲۱۲۲۶۳۶۸۵۸ –  ۰۹۲۱۲۷۷۳۷۲۴

    Хохлов 750x430 - علائم اختلال شخصیت مرزی، تشخیص و راههای درمانی
    شخصیت مرزی

    تشخیص اختلال شخصیت مرزی

    آیا شما با گفته های زیر همذات پنداری می کنید؟

    • من اغلب احساس “پوچی” می کنم.
    • احساسات من خیلی سریع جابجا می شوند و من غالباً غم، خشم و اضطراب شدیدی را تجربه می کنم.
    • من دائما می ترسم که افرادی که به آنها اهمیت می دهم مرا رها کنند یا مرا ترک کنند.
    • من بیشتر روابط عاشقانه خود را شدید ، اما ناپایدار توصیف می کنم.
    • احساسی که نسبت به افراد زندگی ام دارم می تواند از لحظه ای به لحظه دیگر به طرز چشمگیری تغییر کند – و من همیشه دلیل آن را نمی فهمم.
    • من غالباً کارهایی انجام می دهم که می دانم خطرناک یا ناسالم هستند ، مانند رانندگی بی پروا ، داشتن رابطه جنسی غیر ایمن ، نوشیدن بیش از حد ، استفاده از مواد مخدر یا خرج کردن.
    • من سعی کرده ام به خودم آسیب برسانم ، رفتارهای خودآزاری مانند بریدن یا تهدید به خودکشی داشته باشم.
    • وقتی در یک رابطه احساس ناامنی می کنم ، تمایل دارم که برای نزدیک نگه داشتن طرف مقابل ، کتکش بزنم یا حرکات تکانشی انجام دهم.

    اگر با چندین جمله همذات پنداری کنید ، ممکن است از اختلال شخصیت مرزی رنج ببرید. البته برای تشخیص رسمی به یک متخصص بهداشت روان نیاز دارید ، زیرا BPD به راحتی با سایر مسائل اشتباه گرفته می شود. اما حتی بدون تشخیص ، ممکن است نکات خودیاری در این مقاله را برای تسکین طوفان عاطفی درونی و یادگیری کنترل انگیزه های خودزنی مفید بدانید.

    mental health illustration 2 750x430 - علائم اختلال شخصیت مرزی، تشخیص و راههای درمانی
    شخصیت مرزی

    علائم و نشانه ها

    اختلال شخصیت مرزی (BPD) به طرق مختلف ظاهر می شود ، اما برای اهداف تشخیص ، متخصصان بهداشت روان علائم را به 9 دسته عمده تقسیم می کنند. به منظور تشخیص BPD ، باید حداقل پنج مورد از این علائم را داشته باشند. علاوه بر این ، علائم باید طولانی مدت باشد (معمولاً از دوره نوجوانی شروع می شود) و بسیاری از مناطق زندگی شما را تحت تأثیر قرار می دهد.

    9 علامت شخصیت مرزی BPD

    • ترس از رها شدن.

    افراد مبتلا به BPD اغلب از رها شدن یا تنها ماندن وحشت دارند. حتی چیزی مانند یک فرد عزیز که دیر از کار به خانه می رسد یا برای تعطیلات آخر هفته می رود، ممکن است ترس شدیدی ایجاد کند. این می تواند تلاش های دیوانه وار را برای نزدیک نگه داشتن طرف مقابل تحریک کند. ممکن است التماس کنید ، چسبیده باشید ، دعوا کنید ، حرکات شخص مورد علاقه خود را پیگیری کنید ، یا حتی از نظر جسمی مانع از رفتن او شوید. متأسفانه، این رفتار نتیجه معکوس دارد. دیگران را از اینجا دور می کند.

    • روابط ناپایدار.

    افراد مبتلا به BPD تمایل دارند روابطی شدید و کوتاه مدت داشته باشند.  ممکن است به سرعت عاشق شوند ، با این باور که هر فرد جدیدی کسی است که باعث می شود احساس سلامتی کنند ، سپس به سرعت ناامید شوند. روابط آنها بدون داشتن هیچ حد وسطی کامل یا وحشتناک به نظر می رسند. دوستداران، دوستان یا اعضای خانواده شان ممکن است احساس کنند که در نتیجه نوسانات سریع آنها از ایده آل سازی به کاهش ارزش، عصبانیت و نفرت، دچار ضربه شلاق عاطفی می شوند.

    • تصویر نامشخص یا تغییر دهنده از خود.

    هنگامی که BPD دارید ، احساس خود به خود معمولاً ناپایدار است. ممکن است گاهی احساس خوبی نسبت به خود داشته باشید اما در مواقعی دیگر، از خود متنفر هستید یا حتی خود را شیطانی می دانید. شما احتمالاً تصور روشنی در مورد اینکه کی هستید و آنچه در زندگی می خواهید ندارید. در نتیجه ، ممکن است مرتباً شغل ، دوستان ، دوستداران ، دین ، ​​ارزشها ، اهداف یا حتی هویت جنسی را تغییر دهید.

    • رفتارهای تکانشی و خود تخریبی.

    اگر BPD داشته باشید ، ممکن است رفتارهای مضر و مهرطلبانه داشته باشید ، به خصوص وقتی ناراحت هستید. شما ممکن است به طرز ناگهانی پولی را صرف کنید که توانایی پرداخت هزینه آن را ندارید ، زیاد غذا بخورید ، بی پروا رانندگی کنید ، دزدی از مغازه انجام دهید ، رابطه جنسی خطرناکی برقرار کنید یا در مصرف مواد مخدر یا الکل زیاده روی کنید. این رفتارهای پرخطر ممکن است به شما کمک کند تا در لحظه احساس بهتری داشته باشید ، اما در طولانی مدت به شما و اطرافیان آسیب می رساند.

    • خودزنی.

    رفتار خودکشی و خودزنی عمدی در افراد مبتلا به BPD شایع است. رفتار خودکشی شامل فکر کردن در مورد خودکشی ، انجام حرکات خودکشی یا تهدید یا در واقع اقدام به خودکشی است. خودآزاری شامل همه تلاشهای دیگر برای آسیب رساندن به خود بدون قصد خودکشی است. اشکال رایج خودآزاری شامل بریدن و سوزاندن است.

    • نوسانات شدید عاطفی

    احساسات و حالات ناپایدار در BPD شایع است. یک لحظه ، ممکن است احساس خوشبختی کنید ، و لحظه دیگر ، ناامید. چیزهای کوچکی که دیگران از بین می روند می تواند شما را به یک چرخش احساسی تبدیل کند. این نوسانات خلقی شدید است ، اما تمایل دارند به سرعت از آن عبور کنند (برخلاف نوسانات عاطفی افسردگی یا اختلال دو قطبی) ، که معمولاً فقط چند دقیقه یا چند ساعت طول می کشد.

    حتما بخوانید: روانکاوی

    • احساس مزمن پوچی.

    افراد مبتلا به BPD غالباً در مورد احساس خالی بودن صحبت می کنند ، گویی که در آنها خلا وجود دارد. در نهایت ، ممکن است احساس کنید که انگار “هیچ” یا “هیچ کس” هستید. این احساس ناخوشایند است ، بنابراین ممکن است سعی کنید خلا را با چیزهایی مانند دارو ، غذا یا رابطه جنسی پر کنید. اما هیچ چیز واقعاً راضی کننده احساس نمی کند.

    • عصبانیت انفجاری

    اگر BPD داشته باشید ، ممکن است با عصبانیت شدید روبرو شوید. در صورت عصبانی شدن – ممکن است فریاد بزنید ، چیزهایی را پرتاب کنید ، یا کاملاً خشمگین شوید) ممکن است در کنترل خود مشکل داشته باشید. لازم به ذکر است که این عصبانیت همیشه به سمت خارج نیست. ممکن است زمان زیادی را صرف احساس عصبانیت از خود کنید.

    • احساس مشکوک بودن یا عدم ارتباط با واقعیت.

    افراد مبتلا به BPD اغلب با پارانویا یا افکار مشکوک در مورد انگیزه های دیگران دست و پنجه نرم می کنند. در شرایط استرس ، حتی ممکن است ارتباط خود را با واقعیت از دست بدهند – تجربه ای که به عنوان تجزیه شناخته می شود. ممکن است احساس مه آلودگی، فاصله از شما یا انگار بیرون از بدن خودتان باشید.

    borderline personality disorder part 2 750x430 - علائم اختلال شخصیت مرزی، تشخیص و راههای درمانی
    شخصیت مرزی

    اختلالات مشترک

    اختلال شخصیت مرزی بندرت به تنهایی تشخیص داده می شود. اختلالات رایج مشترک شامل موارد زیر است:

    • افسردگی یا اختلال دو قطبی
    • سوء مصرف مواد
    • اختلالات اشتها
    • اختلالات اضطرابی

    هنگامی که BPD با موفقیت درمان می شود ، سایر اختلالات نیز اغلب بهبود می یابند. اما عکس این همیشه درست نیست. به عنوان مثال ، شما ممکن است با موفقیت علائم افسردگی را درمان کنید و هنوز با BPD دست و پنجه نرم کنید.

    علل

    اکثر متخصصان بهداشت روان معتقدند که اختلال شخصیت مرزی (BPD) ناشی از ترکیبی از عوامل بیولوژیکی ارثی یا درونی و عوامل محیطی خارجی مانند تجربیات آسیب زا در دوران کودکی است.

    تفاوت مغزی

    بسیاری از موارد پیچیده در مغز BPD اتفاق می افتد ، و محققان هنوز معنی آن را ندارند. اما در اصل ، اگر BPD داشته باشید ، مغز شما در حالت آماده باش است. چیزها نسبت به افراد دیگر ترس و استرس بیشتری دارند. سوئیچ جنگ یا پرواز شما به راحتی قطع می شود و پس از روشن شدن ، مغز منطقی شما را می رباید و باعث ایجاد غرایز اولیه بقا می شود که همیشه متناسب با شرایط موجود نیستند.

    این ممکن است به نظر برسد انگار هیچ کاری نمی توانید انجام دهید. به هر حال ، اگر مغز شما متفاوت باشد ، چه کاری می توانید انجام دهید؟ اما حقیقت این است که شما می توانید مغز خود را تغییر دهید. هر زمان که شما یک پاسخ مقابله ای جدید یا تکنیک تسکین دهنده خود را تمرین می کنید ، مسیرهای عصبی جدیدی ایجاد می کنید. برخی از درمان ها ، مانند مراقبه ذهن آگاهی ، حتی می توانند ماده مغزی شما را رشد دهند. و هرچه بیشتر تمرین کنید ، این مسیرها قویتر و اتوماتیک تر می شوند. پس تسلیم نشو! با گذشت زمان، می توانید طرز فکر ، احساس و عمل خود را تغییر دهید.

    iStock GeorgePeters 1024x576 1 750x430 - علائم اختلال شخصیت مرزی، تشخیص و راههای درمانی
    شخصیت مرزی

    کنترل و درمان شخصیت مرزی

    • یاد بگیرید کنترل تکانه داشته و پریشانی را تحمل کنید.

    تکنیک های آرام سازی که در بالا بحث شد می توانند به شما کمک کنند وقتی شروع به خارج شدن از استرس می کنید ، آرام شوید. اما وقتی احساس غرق شدن در احساسات دشوار می کنید چه می کنید؟ اینجاست که تکانشگری اختلال شخصیت مرزی (BPD) بروز می کند. در گرماگرم لحظه ای ، شما چنان مأیوس برای تسکین هستید که می توانید هر کاری انجام دهید ، از جمله کارهایی که می دانید نباید انجام دهید – مانند برش ، بی پروایی رابطه جنسی ، رانندگی خطرناک و مشروبات الکلی. حتی ممکن است احساس کنید چاره ای ندارید.

    • حرکت از کنترل رفتار خود به کنترل داشتن کلی.

    مهم است که تشخیص دهیم این رفتارهای تکانشی یک هدف را تأمین می کنند. آنها مکانیزم هایی را برای مقابله با پریشانی کنار می آورند. آنها حتی اگر فقط برای لحظه ای کوتاه احساس خوبی داشته باشند. اما هزینه های طولانی مدت بسیار زیاد است.

    کنترل مجدد رفتار خود با یادگیری تحمل پریشانی آغاز می شود. این کلید تغییر الگوهای مخرب BPD است. توانایی تحمل پریشانی به شما کمک می کند هنگام تمایل به عمل ، مکث را فشار دهید. به جای اینکه در برابر احساسات دشوار با رفتارهای خود تخریبی واکنش نشان دهید ، یاد خواهید گرفت که آنها را در حالی که کنترل تجربه را در اختیار دارید از بین ببرید.

    برای یک برنامه گام به گام و خود راهنما که به شما آموزش می دهد چگونه “اسب وحشی” احساسات طاقت فرسا را ​​سوار شوید ، جعبه ابزار رایگان هوش هیجانی ما را بررسی کنید. این جعبه ابزار به شما می آموزد که چگونه:

    با احساسات خود در تماس باشید
    با شدت عاطفی زندگی کنید
    احساسات ناخوشایند یا تهدیدآمیز را مدیریت کنید
    آرام و متمرکز باشید حتی در شرایط ناراحت کننده

    • مهارت های بین فردی خود را ارتقا دهید.

    اگر دچار اختلال شخصیت مرزی هستید ، احتمالاً در حفظ روابط پایدار با دوستداران ، همکاران و دوستانتان تلاش کرده اید. به این دلیل است که شما در قدم برداشتن و دیدن مسائل از دید دیگران مشکل دارید. شما تمایل دارید افکار و احساسات دیگران را اشتباه بخوانید . این بدان معنا نیست که شما اهمیتی نمی دهید ، اما وقتی صحبت از افراد دیگر می شود ، یک نقطه کور بزرگ دارید. شناختن نقطه کور بین فردی خود اولین قدم است. وقتی دیگر سرزنش دیگران را متوقف کردید ، می توانید قدم هایی برای بهبود روابط و مهارت های اجتماعی خود شروع کنید.

    • پیش فرض های خود را بررسی کنید

    وقتی استرس و انرژی منفی از شما خارج می شود ، مانند افراد مبتلا به BPD ، آسان است که اهداف دیگران را بخوانید. اگر از این گرایش آگاهی دارید ، فرضیات خود را بررسی کنید. به یاد داشته باشید ، شما ذهن خوان نیستید! به جای اینکه به نتیجه گیری (معمولاً منفی) بپردازید ، انگیزه های جایگزین را در نظر بگیرید. به عنوان مثال ، بگذارید بگوییم که شریک زندگی شما ناگهانی از طریق تلفن با شما تماس گرفته است و اکنون شما احساس ناامنی می کنید و می ترسید که علاقه شما را از دست بدهند. قبل از اینکه به این احساسات عمل کنید:

    • متوقف شوید و احتمالات مختلف را در نظر بگیرید.

    شاید شریک زندگی شما در محل کار تحت فشار باشد. شاید او یک روز استرس زا داشته باشد. شاید او هنوز قهوه اش را نخورده باشد. بسیاری از توضیحات جایگزین برای رفتار او وجود دارد.

    مطالب پیشنهادی:

    روش های افزایش اعتماد به نفس

    چطور بر ترس از صمیمیت غلبه کنیم؟

    9 نشانه عشق اشتباهی   

    برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز با شماره های زیر تماس بگیرید

    ۰۲۱۲۲۶۳۶۸۵۸ –  ۰۹۲۱۲۷۷۳۷۲۴

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    مقالات مرتبط

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.